RamstadTech Skrevet Oktober 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2006 Når eg kjøpte Optima batteri sa selgeren at det ville lønne seg å bruke laderegulator med høg spenning. Gjerne 15V. Sett bort fra om bilens elektronikk tåler ei så høg spenning, har batteriet godt av så høg ladespenning? Grunnen skulle vere at batteriet har høgare spenning enn standard batterier ved samme gjenverande energi (Ah). Derfor vil spenningsforskjellen bli mindre mellom dynamo og batteri og det blir vanskelig å lade med lav ladespenning. Kva er ideel laderegulator for dette batteriet? Dynamoen eg skal bruke er ein Bosch 100A fra Volvo 740 http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=143518 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Oktober 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2006 Ladespenning er avhengig av flere ting. Bla temperatur og ladetilstand til batteriet. Boostlading er 2,4 volt/celle med tilgjengelig strøm. Batteriet kan boostlades opp til 80% av nominell kapasitet. De siste 20% må gjøres med andre lademetoder. 2.4 volt/celle er ved 20 grader celsius for en standard blysyrebatteri. Et blysyrebatteri blir aldri fulladet hvis ladespenning er under 2.23volt/celle. Jo varmere, jo lavere blir denne spenningen. Jo kaldere, jo høyere. Vær obs på at forskjellige blysyrebatteri har ulike legeringer i platene, derfor kan disse spenningene variere fra batteri til batteri. Du finner informasjon om dette i det tekniske databladet til batteriet ditt som du får fra leverandør. I en bil, blir batteriet boostlades. Dvs batteriet får aldri mer enn 80% av nominell kapasitet hvis kun dynamo ladet batteriet (den er innstilt på en fast ladespenning i regulator) Samtidig så er det også sjelden at et batteri i bil klarer å få 80% av nominell kapasitet. Det er fordi det de fleste av oss kjører alt for lite til å kunne lade opp batteriet skikkelig. Resultatet er noe man kaller sulfatering, som gir mindre syretilgang til platene (redusert kapasitet) og oppbinding av syre (redusert kapasitet). Er mye teori bak blysyrebatteri. Du må finne ut hva som er ladespenning ved 20 grader cel. for batteriet ditt og finne den korrekte ladespenning ved den temperaturen du skal lade batteriet under. Sannsynligvis så vil batteriet holde ca 20 grader under lading i et varmt motorrom og store strømstyrker. 14.4 volt er da sannsynligvis en god spenning å lade med. Sjekk databladet til batteriet ditt :) Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RamstadTech Skrevet Oktober 26, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2006 Altså sidan dynamoen er ein boostlader bør ikkje dynamoen lade batteria meir enn til 80%. Viss dynamoen peiser på vidare vil batteria koke? Eg ganget 2,4 volt per celle som du nemnte med antall celler, 6, og såg at det vart 14,4 V. Dynamoen eg skal bruke er ein Bosch, er desse kjent for å ha lavare spenning enn merkespenning? Slik at eg må bruke 14,7 V for å faktisk få 14,4 V? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2RE_Racing Skrevet Oktober 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2006 14,4 V er 14,4 V enten det er Bosch eller Hitatchi osv. Du måler med multimeteret over polene for å finne aktuell ladespenning. Ved en 14,4 V regulator vil du måle 14,4 V ved litt turtall på motoren og lysene av. Dersom du slår på lys og andre strømforbrukere vil ofte spenningen falle litt. Derfor kan det være en fordel å gå for en regulator med 14,5 eller 14,6 V ladespenning. Siter Bravo, Mike, Whiskey! -E30 327 turbo - 97 Octavia 1,9tdi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RamstadTech Skrevet Oktober 26, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2006 Takk for råd. Da kjøper eg 14,5V regulator. Det vil iallefall bli bedre enn dagens 14,0V ladning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.