Gå til innhold

Bass effekt

Ranger emnet

lars-frr

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg et anlegg til bilen min , består av en 4*80 rms forsterker , en 12 " polk audio sub og 6x9 hattehøytalere.

Jeg lurer da litt på hva jeg burde forvente av effekt i bilen , skal det dunke skikkelig i brystet eller skal det være mer during , hvis dere skjønner ..

Har en 35 liters basskasse , men han jeg kjøpte kassen av annbefalte en 22 liters kasse ( lukket ) , har liter målet mye å si eller ??

Hvordan er effekten i deres biler , vurderer å kjøpe meg en sepparat forsterker til subben , siden subben min er ganske tungdreven.. Men hvis jeg da gjør det hvordan bil det med strømkabler , batteri etc. Cd spillern min har bare et output uttak, har det noe å si ?? Trenger jeg nytt batteri og strømledning eller kondensator ??

89 Golf 2 - lowrider Solgt

86 Golf 2 - Daily winter driver Tha Shitbox RIP

86 Golf 2 - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan brokoble 2 av utgangene og bruke til basseren, hvordan dette gjøres står i bruksanvisninga til forsterkeren... Med en 12`er bør og skal du helst få rask og presis bass, det er finest.

Litermålet har ganske mye å si, les i spesifikasjonene til basseren og finn ut hva som er best... tviler på at du trenger ekstra forsterker til den ene subben, men kondensator gjør mye... Hvi du skal ha ekstra forsterker må du ha et y-ledd. Du bør nok også legge opp en kabel til hver forsterker fra batteriet, men et større batteri hadde kanskje ikke vært så dumt da... Jeg har en cerwin vega 15-4 (1000 watt max) og den trøkker rimelig bra til å ikke få mer enn 300 watt max...

Håper du fikk noe ut av dette :)

-98 BMW Touring M-Sport

-87 Golf MK2 - Solgt

-82 Fiat 127 Sport - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje jeg skal teste å snekkre en egen kasse, da 22 liters..

Men det jeg ikke skjønner er hvordan liter målet kan variere så mye fra sub til sub, har nå lest om fok som har 40 og 50 liters kasser til 12 "subbene sine .. Jeg skal da nå igang å teste 22 ,,får se hvordan det går :)

89 Golf 2 - lowrider Solgt

86 Golf 2 - Daily winter driver Tha Shitbox RIP

86 Golf 2 - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by lars-frr

Men det jeg ikke skjønner er hvordan liter målet kan variere så mye fra sub til sub...

Grunnen er at det er forskjellig materialer i oppbygningen... Forskjellige magneter, membraner, spoler, slaglengde osv. Alt dette gjør at en bass vil oppføre seg forskjellig fra en annen. Og dermed kreve en annen kasse.

Generelt vil en større kasse gi en dypere bass, men mindre snert. Og motsatt. Men kassemålene som er oppgitt er en generell mal. Kanskje i akkurat din bil vil det være mer optimalt å ha 2l mer, eller mindre... Men holder man seg til fabrikksmålene så er man nærme det beste resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VolvoRaggar

En kondensator gir deg bare jevn strømmengde.

*Pirke-pirke* Den gir ikke jevn strømmengde. Den hjelper batteriet, når batteriet ikke klarer å holde spenningen oppe, pga stort strømtrekk. Dette skjer ved store strømtrekk som f.eks et basslag. Elementet er på full fart mot toppen, men så klarer ikke batteriet å levere riktig spenning lengere, og dermed ikke nok strøm. Her kommer kondensatoren inn i bildet. Den klarer å levere høyere momentanstrøm, enn batteriet, og hjelper til med å holde spenningen oppe, slik at forsterkeren klarer å fullføre hele basslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider