Gå til innhold

Lov å kun senke foran?

Ranger emnet

Stingher

Anbefalte innlegg

Har akkurat montert nye senkefjærer foran på bilen min, men settet inkluderer fjørene foran og bak.

Får jeg det godkjent hvis jeg lar være å senke bak, bare foran? Syns det passer best med linjene på bilen å bare ha foran ettersom jeg har flate buer bak og at det kommer til å ta i skjermen.

Skal sies at bilen blei sinnsykt mye bedre på veien etter senk :)

Toyota MR-S

[X] - Mazda Mx-5 NB 1,8

[X] - Audi 100 2,2E

[X] - Peugeot 405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var egentlig ett godt spørsmål, da det er veldig vanlig og senke mer bak\fremme enn andre siden, men om du kan når du rett og slett driter i ene siden? :wonder:

Kommer vel en gluping og svarer her også skal du se ;)

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da det er veldig vanlig og senke mer bak\fremme enn andre siden, men om du kan når du rett og slett driter i ene siden? :wonder:

kjøper du et sett med senkefjører med 50/40 senkt f.eks, er det lovlig.. det er samme type fjører.

Men senkefjører foran, og orginale bak, og omvendt, er ikke lovlig

- 98` Audi A4 1.8 TurboQuattro [200 HK]

X 86` Mazda 626 2.0 GLX [102 HK] Prosjekt!

X 92` Mazda 626 1.8 GLX [105 HK]

Mazda Owners Group Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens kan du senke både framme og bak for så å shimse opp at bak etter godkjenning.

Eg synst at min såg baksegen ut med 40/35 senk og dreiet meg skiver av 8 mm aluminium som eg plasserte over fjøra etter godkjenning. Men om dette går avhenger av konstruksjonen på fjørfesta. Ulempa er at du kanskje bør ha ny hjulstillingskontroll etter montering av shims. Det dreit eg i sidan bilen min kun har justering av toe framme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du finner ett senkesett med godkjenningspapirer der det står at du bare trenger å senke fremme, og kan bruke originaldempere bak, så er det lov.

Om du bruker et senkesett som består av 4 fjærer/dempere, men kun bruker 2stk, så er det ikke lov. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte meg bort på biltilsynet og høre med de etterpå. Man får jo senkesett som bare senker foran ja.

Hvis jeg skal montere bak så må jeg sannsynligvis få bredda bakskjermene litt, eller så får jeg bare få det godkjent og pelle de av igjen bak.

Toyota MR-S

[X] - Mazda Mx-5 NB 1,8

[X] - Audi 100 2,2E

[X] - Peugeot 405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er litt kjipern når du skal ha bilen på eu-godkjenning da :(

Det er jo ikke bare i den situasjonen det er kjipern heller da. Hva om man kolliderer med en bil verdt en usannsynlig haug med penger og forsikringselskapet vil ha regress fordi bilen din egentlig ikke var "godkjent"... Hi hi.. Da sitter du der med postkassa full av skjegg.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 months later...
eller kjøpe to godkjente sett og sette på den komboen du ønske etter godkjenning.. liten sjans for at noen finner ut det da.. :)

Eller bare kjøpe et godkjent sett som senker xx forran og 0 bak.

Da vil du få korrekt stivhet forran vs bak. Med senkefjærer forran og originale bak, vil den være mye mykere bak enn forran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke bare i den situasjonen det er kjipern heller da. Hva om man kolliderer med en bil verdt en usannsynlig haug med penger og forsikringselskapet vil ha regress fordi bilen din egentlig ikke var "godkjent"... Hi hi.. Da sitter du der med postkassa full av skjegg.
Da må det kunne bevises at den mangelen, dvs manglende senkefjærer bak, var årsaken til ulykken. Og det skal vel litt til.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider