sportyman Skrevet Oktober 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2006 Har surfet litt rundt her inne no å prøvd å få noen tips til ka lakksprøyte eg ska kjøpe meg. Men var ikkje så lett som eg hadde trudd. Det er mye snakk om "proff"-sprøyta til biltema. Og mange som anbefaller Devillbiss sine. (kor i alle dager får ein tak i desse?) Er så mye forskjellig som står her at eg blir heilt forvirra. Noen som kan hjelpe meg med å navngi den sprøyta som ein for mest for pengene for dersom ein held seg under 2000,- Er ei sprøyte under 1000-lappen noe å satse på dersom ein skal ha skikkelig resultat. Sprøyta skal brukes til grunning, metallic og klarlakk. Bør vel kaskje nemne at eg e ganske fersk når d gjeld lakkering. Tenkte meg å begynne med å lakkere småting som lister o.l. Skal etter kvart gå over til litt større ting som støtfangere og evnt. heillakkering. Håper det er noen snille personer som kan hjelpe ein trillende øren stakkar.:wonder: Siter VW Golf 3 1,9 TDI (solgt) Saab 9-3 2.2 TID (solgt) VW Golf 1.8 T Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nsr160 Skrevet Oktober 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2006 Fleste lakk forhandlere har rimelige. "kopi" sprøyter. Dem ligger rundt en 1000 kr. Dem fleste sprøytene nå tildags er HVLP. Som og betyr at du trenger en kompressor som leverer minst 400 ltr/min Grunnarbeid. (pussig, rengjøring, sparkling ovs.) Og miljøet du lakker i har mer å si på finnishen enn selve sprøyten du bruker. Støvfritt, varme, ventilasjon og god belysning er nødvendig for bra resultat. At du siler lakken er jo og et must. Selv en god sprøyte fungerer dårlig med usilet lakk. Så var det det med teknikk også. Og maskering kommer du heller ikke utenom. Siter Audi V8, There is only one. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chevy8 Skrevet Oktober 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2006 hvordan sile lakken???:) Siter min prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/204371-chevy8-camaro-nova-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Corolla Skrevet Oktober 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2006 Du setter sila som du får hos en lakkforhandler over koppen til sprøyta og heller lakk gjennom sila. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chevy8 Skrevet Oktober 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2006 går det ann å bruke noe annet?? som en ren klut eller lignende? Siter min prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/204371-chevy8-camaro-nova-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sportyman Skrevet Oktober 26, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2006 Fleste lakk forhandlere har rimelige. "kopi" sprøyter.Dem ligger rundt en 1000 kr. korleis er desse? fullt brukende for eit bra resultat? Har ein kompressor, (mastercraft) kanskje ikkje den beste, men fullt brukende. Har kompressoren mye å sei for resultatet? Siter VW Golf 3 1,9 TDI (solgt) Saab 9-3 2.2 TID (solgt) VW Golf 1.8 T Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kverna Skrevet Oktober 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2006 Hvis man har en normal garasje som er støvete og greier. Dekker vegger med presenning og spyler hele garasjen, tak,vegger og gulv med vannslangen så alt støvet er nede på gulvet. Har god temperatur og utlufting. Kan man da lakke uten problemer ? EDIT: Fydda nå gikk jeg fryktelig OT Siter Kverna's Bildetråd Xenon har jo tatt helt av :P He did it again Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimoajajaj Skrevet Oktober 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2006 Kverna, ja det blir nok helt sikkert bra nok. Jeg ville nok hatt plast på gulvet også. Et OT spørsmål angående siling av lakk, kan et melkemaskin filter brukes til å sile lakk?. Verdt et forsøk så lenge filteret ikke går i oppløsning.. . Er så kjipt for de lokale fargeforhandlerne selger ikke bil lakk og har derfor ikke rekvisita i den forbindelse heller.. . :) Siter VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nsr160 Skrevet Oktober 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2006 Ja en kopi sprøyte er fullt brukende. Men dem er eklere å holde. Vanskelige å rengjøre. Og du kan ikke skaffe reserve deler til den. (derfor er dem rimeligere) Kompressor har egentlig ikke sååå mye å si. Så lenge det er pulsfri luft levering. Vannavskiller og ikke blåser ut olje.. Og at den leverer nok, er jo ganske viktig. Og at den ikke slår seg av under jobben :) Lakksiler er billige, par kr pr stk. Det er ikke vits engang å finne opp hjulet på ny. Går det ann å lakke i garasjen. Ja. Får du bedre resultat i en lakkboks. Ja. Siter Audi V8, There is only one. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kverna Skrevet Oktober 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2006 Ja en kopi sprøyte er fullt brukende. Men dem er eklere å holde. Vanskelige å rengjøre. Og du kan ikke skaffe reserve deler til den. (derfor er dem rimeligere) Kompressor har egentlig ikke sååå mye å si. Så lenge det er pulsfri luft levering. Vannavskiller og ikke blåser ut olje.. Og at den leverer nok, er jo ganske viktig. Og at den ikke slår seg av under jobben :) Lakksiler er billige, par kr pr stk. Det er ikke vits engang å finne opp hjulet på ny. Går det ann å lakke i garasjen. Ja. Får du bedre resultat i en lakkboks. Ja. Skal ha litt sånn ghettopreg så det ordner seg :) Siter Kverna's Bildetråd Xenon har jo tatt helt av :P He did it again Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chevy8 Skrevet Oktober 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2006 lakksiler er billige:par kr pr stykk.. men hvor får en lakksilere?? har aldri sett slike:) hadde vert kjekt å fått tak i noen slike Siter min prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/204371-chevy8-camaro-nova-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blast_off Skrevet Oktober 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2006 Hei, du kjøper de hos Mekonomen/Lakkspesialisten som ligger i fyllingsdalen. Ser du kommer fra Bergen så du vet nok hvor det er ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chevy8 Skrevet Oktober 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2006 ok:) skal ta en tur opp der:) takk Siter min prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/204371-chevy8-camaro-nova-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[JR-Performance] Skrevet Oktober 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2006 filterposer til kaffe?.....:spin EDIT: har selv nettopp kjøpt biltema's ''proff'' sprøyte. har ikke fått testa den enda. skal lakke en front om ikke så lenge, så får prøve meg frem. har lakka en hel bil med jallasprøyte fra europris. ingenting å si på resultatet sett bort fra at jeg ikke hadde vannavskiller eller filter på lakken, så ble ''vannklumper'' i lakken.... bengalakk vel og merke. har vel litt andre egenskaper enn en vanlig billakk tenler jeg Siter - 1992 Toyota RotteRolla - 2005 Husaberg 650 - 2009 Kawasaki Z750 X 2006 Audi A4 2.0 TDI S-Line X 1996 Vw Golf3 Coupé Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOP GUN Skrevet Oktober 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2006 ']filterposer til kaffe?.....:spin Hehe... :D Tror det vil bli for tett... Skal ikke banne på det, men lakksilene her et "plastgitter" nederst i tuten som siler lakken.. Har man god tålmodighet så funker det sikkert... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg