Gå til innhold

Ytring MOT syklister uten hjerne!

Ranger emnet


BoomBoxx

Anbefalte innlegg

dummeste jeg ser er folk som sykler med hjelmen på styre da:P:hvaskjera

HELT enig! :) Jeg rangerer syklister intelligensmessig på denne måten: De med hjelmen på styret har lavest intelligens, de uten markeringslys i mørket mens de skriver en tekstmelding og sykler på venstre side av veien har omtrent like lav intelligens, de som sykler i mørket uten markeringslys (men ikke skriver på tekstmelding og heller ikke på venstre side av veien) de har litt under middels intelligens. De som sykler sikk-sakk på fortau mellom diverse fotgjengere har omtrent middels intelligens. De som sykler uten hjelm, men på rett side av veien de har godt over middels intelligens. De mest intelligente har både markeringslys, hjelm (på hodet) og helst også refleksvest og sykler på rett side av veien.

 

Når det gjelder sykling i veibanen er dette fullt tillatt, også selv om det ligger en gang- og sykkelvei rett ved siden av veien. På gang- og sykkelveier er det fotgjengerne som har hovedretten, akkurat som på fortau. Paragraf 18 punkt 3 i trafikkreglene lyder Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart. I praksis betyr dette at mesteparten av syklingen på fortau og på gang- og sykkelbaner egentlig er i strid med denne trafikkregelen. Syklister bør derfor alltid velge veibanen der dette er tillatt og mulig.

 

Syklister har dessuten visse særrettigheter som tydeligvis ikke alle billister er klar over. Syklister skal som hovedregel kjøre forbi f.eks bilkøer på venstre side, men syklistene har også lov å kjøre forbi andre kjøretøy på høyre side, jfr. paragraf 18 punkt 1: Syklende kan kjøre forbi til høyre for annet kjøretøy enn sykkel.

 

Gang- og sykkelveger er ofte øverstrødd med glasskår etter knuste ølflasker, asfalten er ofte i dårlig forfatning og brøytingen på vinteren er ofte fraværende, så i de fleste tilfellene er det mest hensiktmessig å bruke veibanen hvis man skal et sted og ikke har tid til å bruke en hel dag på turen og på å lappe dekk. Men selv der gang- og sykkelveiene er farbare så er de ofte sperret av feilparkerte biler. Billister som setter fra seg bilene der gjør dette fullt og helt på eget ansvar, evt. skader på bilen blir det vanskelig å få dekket for trafikkreglene er klokkeklare på dette punktet, jfr. § 17 • 1: Det er forbudt å stanse

c) helt eller delvis på fortau, gangveg eller sykkelveg,

d) på gangfelt eller sykkelkryssing eller nærmere enn 5 meter foran slike steder,

g) i kollektivfelt, i sambruksfelt eller i sykkelfelt, unntatt for buss eller sporvogn på holdeplass.

 

Når det gjelder bilisters forbikjøring av syklister så gjelder det også en regel, og den er ikke utformet slik at syklister alltid skal vike slik mange bilister tror. Paragraf 12 lyder

2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at

a) vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover,

b) den forankjørende ikke har gitt tegn om forbikjøring,

c) ingen bakenforkjørende har begynt å kjøre forbi ham,

d) det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den.

3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.(bråbremsing foran syklisten eller andre provokasjoner er altså ikke tillatt)

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

"Om nødvendig" altså, og i de fleste tilfellene er det slett ikke nødvendig, bilistene kan i fleste tilfeller kjøre forbi syklister raskt og uproblematisk.

 

Så neste gang du får øye på en syklist i veibanen så vet du at vedkommende har full rett til å være der, også selv om det finnes en såkalt fin gang- og sykkelvei rett i nærheten. Så ro deg ned, tenk på hjertet ditt og vis hensyn ved evt. forbikjøring. Ingen dør av å ligge noen sekunder bak en syklist mens man venter på en forbikjøringsmulighet. Lykke til!

 

 

 

PS: Sykkelsesongen er slett ikke slutt, det finnes nemlig gode piggdekk til sykkel, med 240 pigger i hvert dekk. Jeg har nettopp lagt om på mine sykler og er klar for vintersyklingen 5 mil hver dag (jeg har 2,5 mil til jobb som jeg bruker 1 time og 10 minutter på, omtrent 10 minutter raskere enn om jeg må ta buss på samme strekning, inkludert bytte av buss).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår