Gå til innhold

Volvo 245 1987mod, Motor bytte

Ranger emnet

VolvoSkrue

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurte på om det er noen her som kan hjelpe meg litt, jeg har en volvo245 1987 mod som jeg skal bytte motor i, den som står i nå er en sliten b230K. Den som jeg skal ha ned er en 1990 mod 740 b230ET motor m 531 top og div.

Nå har det seg slik at jeg har fått med det jeg trenger til ombygningen (tror jeg iaf da) mangler noen små ting slik som den innebygde tank pumpen og festet til olje kjøleren.

Mitt problem er El kablene i motor rommet, er det noen som har tegninger på hvor disse skal gå ?

Siden jeg må bruke el kablene til 740 turbon så er det litt flere kabler å tenke på og flere kontakter.

evnt. teginger eller bilder hadde vert fint.

Jeg har tittet på bøkene til haynes men de hjalp ikke meg så stort, det sto ikke så mye i disse bøkene om dette.

er det mye ombygge for å få denne motoren til å passe i min 245 ?

og hva må eventuellt gjørest ?

hvilken størrelse på eksos anlegget er å anbefale til denne motoren, jeg tenkte litt på 3" men er usikker. holder det med et 2-1/2 " anlegg ?

det er ca: 345hk i denne motoren.

Det hadde vert kjempe snillt hvis noen kunne hjulpet meg litt,.

Tusen takk for all hjelp folkens.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg lurte på om det er noen her som kan hjelpe meg litt, jeg har en volvo245 1987 mod som jeg skal bytte motor i, den som står i nå er en sliten b230K. Den som jeg skal ha ned er en 1990 mod 740 b230ET motor m 531 top og div.

Nå har det seg slik at jeg har fått med det jeg trenger til ombygningen (tror jeg iaf da) mangler noen små ting slik som den innebygde tank pumpen og festet til olje kjøleren.

Mitt problem er El kablene i motor rommet, er det noen som har tegninger på hvor disse skal gå ?

Siden jeg må bruke el kablene til 740 turbon så er det litt flere kabler å tenke på og flere kontakter.

evnt. teginger eller bilder hadde vert fint.

Jeg har tittet på bøkene til haynes men de hjalp ikke meg så stort, det sto ikke så mye i disse bøkene om dette.

er det mye ombygge for å få denne motoren til å passe i min 245 ?

og hva må eventuellt gjørest ?

hvilken størrelse på eksos anlegget er å anbefale til denne motoren, jeg tenkte litt på 3" men er usikker. holder det med et 2-1/2 " anlegg ?

det er ca: 345hk i denne motoren.

Det hadde vert kjempe snillt hvis noen kunne hjulpet meg litt,.

Tusen takk for all hjelp folkens.

345 hk med orginalsprut? hva er gjort?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Et kjempe takk til DaButcher for tegningen/informasjonen, den burde nok hjelpe litt :)

lurepåmye: byttet chip, høvlet/portet topp, byttet kam, løftere m.m. samt byttet turbo agregat.

Et annet spørsmål som jeg lurer på er: må jeg montere lambdasonde for å bruke denne motoren?

og hva gjør jeg med servo systemet på bilen, kan jeg bruke det jeg har eller må jeg bytte til noe annet, ettersom dynamoen står på den siden som servopumpen nå står på.

blir kankje litt mye å spøre om men.. greit å være føre var før en begynner å montere.

takk for alle svar.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Et kjempe takk til DaButcher for tegningen/informasjonen, den burde nok hjelpe litt :)

lurepåmye: byttet chip, høvlet/portet topp, byttet kam, løftere m.m. samt byttet turbo agregat.

Et annet spørsmål som jeg lurer på er: må jeg montere lambdasonde for å bruke denne motoren?

og hva gjør jeg med servo systemet på bilen, kan jeg bruke det jeg har eller må jeg bytte til noe annet, ettersom dynamoen står på den siden som servopumpen nå står på.

blir kankje litt mye å spøre om men.. greit å være føre var før en begynner å montere.

takk for alle svar.

Hei,

Det er ingen lambdasonde til b230et..

Du kan, om du vil (jeg ville gjort det), montere lambdasonde og A/F instrument, så du har noe antydning til kontroll på blandingsforhold.

Å kjøre lean (magert) på en turbomotor med høyt ladetrykk, er ikke så veldig bra. B230ET har også begrenset med "logikk" i hjernen, ingen bankesensorer feks! Du kan hive inn en lambda i eksosrøret og kjøpe deg en A/F måler. Jeg tok inn selv, tror den kostet meg ca. 50$ + moms, inkl. frakt.. Ble vel ca. 400kr, f. levert (flyfrakt).

DSC00040.JPG

lambdasensoren kjøper du brukt fra en hugger (100-200kr?), evnt. har jo biltema slikt, ca. 700kr der tror jeg.

En "original" boschmåler, koster gjerne 1200++kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

DaButcher: hm da tror jeg at jeg gjør det samme, da skal jeg gå til inkjøp av det jeg trenger. jeg har ikke så veldigt mye greie på dette men er det mye jobb og få koblet dette opp riktigt ?

lurepåmye: Motoren er nyoverhalt, ny veivaksel (stor slitasje på den gamle) Olje pumpe er byttet , alle lager/pakninger er byttet, som sagt, totalt overhalt. Sylinder vegger og stempel var overaskende bra så det holdt med honing og rengjøring.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger ikkje lambadasond på B230ET,

er ikkje det på motoren som eg har;

kan sikkert bruke dette skjemaet her oxo

http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/740/1989/740-89.htm

lykke til

ser no ut som en fin bil du har:D

har ikkje tenkt å lage en tråd om den?

hva med meir bilder?

1981 240TIC Prosjekt

1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger ikkje lambadasond på B230ET,

er ikkje det på motoren som eg har;

kan sikkert bruke dette skjemaet her oxo

http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/740/1989/740-89.htm

lykke til

ser no ut som en fin bil du har:D

har ikkje tenkt å lage en tråd om den?

hva med meir bilder?

ok tusen takk for tipset :)

takk for komplimentet.

ja den er nettopp blitt ferdig, stått nå i nesten et år, har bytta alt som er på den, bare motoren som står igjenn, denne skal også få litt overhaling :)

jo tenkte jeg skulle lage en worklogg på motoroverhalingen samt monteringen av denne, pluss opppussingen av motor rommet.

blir vel i vinter jeg gjør det tenker jeg, må få tak i et varmt sted å stå til overhalingen,orker ikke å stå nede på verkstedet i kulda hehe.

ps. skal få tatt noen flere bilder av den ettervert, må få vasket den først :)

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider