Gå til innhold

Bilen bruker litt for mye olje/bensin etter mitt syn

Ranger emnet

sssss

Anbefalte innlegg

Bilen er den samme som før (86 mod. camry) riskoker eller ikke kan jo disk. :p men til saken. Den bruker asså 1 liter olje pr. 10 mil, så den renner bare nesten rett igjennom. Kan det være oljefilter eller at motoren holder på og si god natt?

Og den bruker ca 1 liter bensin pr/mil, det er kanskje normalt til 86 mod?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk rundt hele motorblokka etter lekasjer. Pleier vanligvis å stå i manualer ca 1L olje pr 1500km! så 1L pr 100km høres vanvittig ut. Må bli dyrt også!?? Sjekk alle skjøtene på motoren så kan det godt hende du finner ut hvor det lekker fra. Kommer det blå røyk fra eksosen når du gasser på? Blir det en liten pytt med olje under bilen om du kjører den hardt en liten stund og så parkerer den?

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Celikar

Pleier vanligvis å stå i manualer ca 1L olje pr 1500km!

1L olje pr 1500km = 4L olje x 1500km = 6000km

Vanlige oljeskiftintervaller er jo på 15.000 - 30.000 km, og med regnestykket ditt har motoren vanligvis brukt opp olja ved 6000km :rolleyes:

Merker du noe på effekten, eller eksosen (som ble skrevet tidligere) så kan det være stempelringer, ventilseter/ventiler eller at du har noen seriøst slitne pakninger og kjører med for lav viskositet på olja. Ikke bruk lavere viskositet enn 10-40 hvis motoren bruker mye olje.

Volvo V70 D5 Premium 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slitne ventiltettinger? slitne ventilstyringer? slitne stempelringer? evt. alle tre? ;)

ryker den blått,da? skulle nesten tro det,hvis den bruker SÅ mye olje...:eek:

skal være _rimelig_ stor lekkasje for at den bruker SÅ mye olje... blir det no flekker under bilen da,når den står i ro?

gåen turbo,kanskje? :D

ClusterOne: glad jeg ikke skal kjøpe bruktbil av deg..... 15-30k km oljeskiftintervall?!? damn.... skifter hver 5k jeg...

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det kommer blå røyk noen ganger, men bare når den har stått på tomgang ca 1 min, ikke ellers. nei det ligger ikke noen "dammer" med olje under den, bare når jeg har fylt på :D Må søle litt også. Alle de tingene dere har nevnt blir vel sjekka under eu-kontr.? litt for mye og skrive så det var derfor jeg skrev det sånn. Den skal dit i mai 04. Motoren-størrelse vet jeg desverre ikke. Turbo? ikke no sånt i denne nei :/ Si ifra om jeg har glemt noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TG1

ClusterOne: glad jeg ikke skal kjøpe bruktbil av deg..... 15-30k km oljeskiftintervall?!? damn.... skifter hver 5k jeg...

Bytter rundt 5000 selv.. jobber som bilmekaniker og har nesten gratis tilgang til olje (sterkt reduserte priser iallefall fra castrol) men serviceintervallene på en bil i dag ligger dessverre på mellom 15k og 30k (med long-last filtre som skal holde i 2 år) ikke sant, derfor reagerte jeg på Celikar's innspill om at det står at bilen vanligvis bruker 1 liter på 150 mil.. :rolleyes:

Vel, vet ikke med dere men golfen min bruker ikke mange dråpene olje på 5000km intervaller -og den blir ikke akkurat kjørt av en hatte-ratter.. :D :D

Volvo V70 D5 Premium 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ClusterOne

Bytter rundt 5000 selv.. jobber som bilmekaniker og har nesten gratis tilgang til olje (sterkt reduserte priser iallefall fra castrol) men serviceintervallene på en bil i dag ligger dessverre på mellom 15k og 30k (med long-last filtre som skal holde i 2 år) ikke sant, derfor reagerte jeg på Celikar's innspill om at det står at bilen vanligvis bruker 1 liter på 150 mil.. :rolleyes:

Vel, vet ikke med dere men golfen min bruker ikke mange dråpene olje på 5000km intervaller -og den blir ikke akkurat kjørt av en hatte-ratter.. :D :D

åkei :) da kunne jeg vel ha handla av deg likevel da.. hehe :D

er vel kanskje såpass lange intervaller på nye biler,ja...? :rolleyes:

ja,må jo ta vare på kjerra si,så godt man kan :D

1 liter pr. 1500km er jo alt for mye det også ja!

sssss: høres rart ut at den ikke ryker blått når den bruker så mye olje... sikker på at det ikke ryker f.eks. når du gasser på etter å ha motorbremsa "lenge"...? det er vel tegn på at ventiltettinger og/eller v.styringer bør byttes snart...

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by pondus

De fleste motorkonstruktører mener att det ikke er unormalt med ett oljeforbruk på 1 liter pr 1000 - 1500 km...

vel vel...mener nå det uansett,jeg... :rolleyes:

slitsomt å måtte peile olje hver gang man tar ut med bilen,liksom...been there,done that...

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider