Gå til innhold

Area 51 - MK1 Med 16v. Hjelp, Noen Spørsmål!

Ranger emnet


Area51

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Jeg holder på med et projekt.Det er en 83 modell GTI som eg nå har satt en 90 modell 16v maskin i.

Har noen problemmer som eg ikke finner ut av, kan noen av dere guruer hjelpe meg,please!!!!!???

1 Spørsmål: Hva må en gjøre med giroverføringene for ar en skal kunne finne alle gira med girspaken? Eg har nå alle uten revers! Har montert grenrør som er tilpasset MK1 med 16v maskin, Ashley 16v convertion manifold, Så giroverføringene går fint,tar ikke borti. Det virke som det ene staget er ikke langt nok?

2 Spørsmål:Så lure eg på hva en må gjøre med bensin tilførsel? Jeg bruker den pumpa som stod på den orginale 1800 gti maskina. Men den vil ikke starte. Hele lednings nettet fra 16v er flyttet over.

Kan noen si hva en må gjøre med bensin,pumpe,trykkregulator,akserlasjon pumpe osv????

Håper noen kan svar emeg på dette for dette er det eneste som gjenstår før den kan komme på veien....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Giroverføringene skal funke helt fint, ettersom du hadde en 83 GTI fra før av. Om du har hatt av innfestinga på stanga fra girspaken (den lange med splines i enden som går fra spaken og fram til motorrommet. Koblinga med splines er rett under tannstanga) kan det være at du har satt koblinga en spline eller to feil. Da er det køddent å finne girene. Eller har du brukt 2Y-kassa fra 16V? I så fall må det moddes litt..

 

2) Jeg prøvde det du har gjort først, men etter tre måneder gadd jeg ikke mer (og alle kompetente kompiser var tomme for ideer). Dermed endte jeg opp med å bruke hele innsprutet fra en 83 GTI. Dette har nå funka helt fint i fire sesonger (motor: 1991 1,8 16V, motorkode PL). Pumpa du har holder i massevis. Det er bare å bøye om bensinrørene (ettersom du sikkert får luftfilterboksen på passasjersida). Dermed er bensintilførselen på plass.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oha. Da har du brukt 2Y-kassa fra 16V'en. Uansett må du få justert inn innfestinga på splinesene. Dette handler bare om å prøve og feile.

Min erfaring er dog at man ikke får nok sideveis bevegelse på girspaken, slik at 1. og 2. havner innenfor reverssperra (og det krever rå makt for å få lagt inn revers). Men da har du 5.

Dersom du justerer annerledes (slik at man bare har revers innenfor reverssperra) så får du ikke lagt inn 5.

 

Mitt råd er derfor at du kjøper deg to M8 uniballs (f.eks. fra Clas Ohlsson). Disse bruker du til å erstatte plastleddene i enden på giroverføringa som går paralelt med tannstanga (du må gjenge opp endene og korte inn +/- 5mm i hver ende). Nå har du muligheten til å forlenge/forkorte dette staget (ettersom du kan skru uniballsene inn/ut etter ønske), som styrer sideveisbevegelsen til girskifteren. Dermed bør du kunne få lagt inn alle gir.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår