Gå til innhold

ingen kvittring fra turbo

Ranger emnet


AudioX

Anbefalte innlegg

Du får den lyden nesten uansett hvor mye ladetrykk du kjører på.

Men som turbo242 sier, hvis du har luftmengdemåler (med spjeld), så sperrer den all godlyden inne. Har prøvd samme saken på min bil, men får bare sånn lavfrekvent lyd.

Er du sikker på at du har fjernet den originale avlastningsventilen?

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er luftmassemåler på den bilen. Så, ikke noe spjeld som lukker.

Men ser ut som det er ganske så lang luftvei fra turbo til luftfilteret, med litt svinger og slanger med ujevn innside. Så kanskje tilbakeslaget rett og slett ikke har nok trykk til å nå filteret.

 

Vet ikke om det er noe jeg hadde giddi å langt noe tid i, men du får lage nytt rør inn på turboen om du lever for å få den lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er luftmassemåler på den bilen. Så, ikke noe spjeld som lukker.

Men ser ut som det er ganske så lang luftvei fra turbo til luftfilteret, med litt svinger og slanger med ujevn innside. Så kanskje tilbakeslaget rett og slett ikke har nok trykk til å nå filteret.

 

Vet ikke om det er noe jeg hadde giddi å langt noe tid i, men du får lage nytt rør inn på turboen om du lever for å få den lyden.

 

 

 

ja eg lever for de nlyden, e nok flere som gjør det, 20 år å min andre bil med turbo, å har gått lei av vanlig psjy lyder, men kan noen forklare forskjellen på luftmasse måler, å en luftmengde måler??:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftmengdemåler er et lite spjeld som åpner mer og mer når motoren drar til seg luft. Med et potensiometer som øker motstand med spjeldet og gir signal til hjernen. Dette lukker seg som nevnt over her når motoren ikke har vakuum før turbo.

 

Luftmassemåler er bare en glødetråd inni den sylinderen som sitter i enden der. Tråden holder en viss tempereratur og øker spenningen til tråden etter mengden luft som strømmer forbi og kjøler tråden. Hjernen leser av spenningen. Denne har jo da alltid samme åpning, aldri noen hindring for lufta.

 

Du får lage nytt rør... I værstefall får du bare penere motorrom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har noe med mengde luft å gjøre og hvor stor fart den har. har du feks. FMIC er det mye mer luft så må finne seg en annen vei ut når du slipper gassen. fikk sinnsyk rå lyd på min toyota gt4 jeg hadde etter jeg monterte FMIC. veldig rå skjelvende lyd med dumpventil og nesten like rå lyd uten dumpventil. denne lyden var noe jeg ikke hadde før FMIC ble montert.

 

Husk bruker du for store IC-rør blir spool-up mye tregere og farta på lufta er dårligere. i ditt tilfelle der du har liten motor (1.8t) så skal du ikke bruke større enn 51mm/52mm rør/slanger til IC.

 

Det er min erfaring. :)

 

mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftmengdemåler er et lite spjeld som åpner mer og mer når motoren drar til seg luft. Med et potensiometer som øker motstand med spjeldet og gir signal til hjernen. Dette lukker seg som nevnt over her når motoren ikke har vakuum før turbo.

 

Luftmassemåler er bare en glødetråd inni den sylinderen som sitter i enden der. Tråden holder en viss tempereratur og øker spenningen til tråden etter mengden luft som strømmer forbi og kjøler tråden. Hjernen leser av spenningen. Denne har jo da alltid samme åpning, aldri noen hindring for lufta.

 

Du får lage nytt rør... I værstefall får du bare penere motorrom :)

 

Luftmassemåler måler, luftmengde, luftmasse, lufttetthet, luftfuktighet og får ett mye mer korrekt avmålig enn luftmengdemåler som kun måler luftmengde.

 

Enkelt og greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk bruker du for store IC-rør blir spool-up mye tregere og farta på lufta er dårligere. i ditt tilfelle der du har liten motor (1.8t) så skal du ikke bruke større enn 51mm/52mm rør/slanger til IC.
Nåja... Jeg hadde 1080cc før,med 2" rør...og mindre rør enn det gjorde røra mer restriktiv enn IC'en...med dårligere spool,mer lag,heile driden som følge. Logisk nok,med trange rør så må turboen oppnå et høyere trykk for å overvinne flowmotstanden i systemet,det tar tid,og lufta kommer ikke frem til motoren like fort...ergo,lag. Dessuten,når de samlede røra og IC'ens volum er kanskje 6-7 liter...og ei lita snurre,type første oppgraderinga til Cossie f.eks; flytter 0.15 m³/s midt i kompressorregisteret ved PR=2 (dvs 1 bar overtrykk)... 7 / 150 per sek = 5 hundredels sekund. Skal være kjapp de fleste steder for å kjenne den "volum-baserte" laggen gitt...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lyden du sikter til er lyden av turboen som bremser seg selv når du slipper gassen.(Kan forklare det nermere om du ønsker det) For å få denne lyden må du ikke ha noe som helst hull eller noe som slipper ut overtrykket som turboen punper mellom kompressorhuset og gasspjeldet. Med andre ord et lukket system.

 

Hvordan lyden blir kommer an på dimensjon på røyr, størrelse på IC, hva IC er laget av, hvor stor turboen er, hvordan skovlene er bygget opp og trykket turboen lager.

 

Noen turboer klapper ikke men bare lager en stor "poohhhhhhhhhhhhhhh" lyd. Denne kan være så svak at den forsvinner i motorlyden.

 

Som sakt så sliter du turboen mye fortere når du kjører uten dump, men hva gjør man ikke for at det skal låte bra!:)

 

 

Ikke la deg forvirre av dette luftmengdemåler og luftmasse måler tullet, ser det er mye feilinformasjon over.

 

Men som de sier så kan luftmengde måleren sperre en del av lyden inne, men jeg fikk lyden ut på min motor når den en gang hadde luftmengdemåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke dette noe med ekstern og intern waste? eller? :P

 

har hørt rykter om det!

 

wastegate er en ventil som slepp ut eksos for å regulere ladetrykket.. skal vel ikkje være forskjell på lyden på intern (i turbinhus) å ekstern (på grenrør) med mindre du har fri eksos på WG men det vil då berre høyre ut som fri-eksos..

 

håpe eg ikkje bæsja på leggen med den forklaringa :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår