Gå til innhold

Automat kasse S4

Ranger emnet


-Rønningen-

Anbefalte innlegg

Sjelden noen som overhaler girkasser for en billig penge :D En kjenning hørte med en girkasse ekspert i bodø eller noe om hvor mye han sku ha for å overhale automatkassa til hans volvo 850. Og minstepris var 25 000, kunne hende det ble mer.

Har en ulyd i kassa på renaulten min og, og skal nok få tak i en brukt en istedenfor å overhale den gamle.. :)

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17200 koste det å overhale ei automat kasse til s4.. bytte til manuell er mye jobb å da.. må jo ha,girkasse,akslinger,pedal sett med mer,diff bak osv..

 

Altså, det er ikke så mye jobb.. Ut med kassa må du uansett, så da er det jo samme jobb å sette inn en manuell som en automat.. Og den andre jobben da, den blir jo såklart ekstra, men gevinsten av den jobben der, er i mine øyne gull verdt.. Du kan jo se på prisnåvået på en S4 med automat kontra en med manuell..??

 

For 17200,- får du alt du trenger til dette, samt har penger til overs.. Jeg klarte denne ombyggingen for ca 11.000,- inkl oljer og sånn..

 

Så det er jo en vurderingssak.. Jeg har jo en automatkasse som trenger overhaling du skal få for 1000,-.. :) Da kan du jo bruke bilen mens kassa blir overhalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var det greit å bygge om altså? lett å skaffe deler? åssen var det å sette opp pedaler osv!?

 

Har du grei skruerfaring så går dette som en lek..

 

Deler er også kurante å få tak i, jeg kan gi deg noen nr om du vil, evt så kan du sjekke innom VACN forumet av og til, der ser jeg ofte slike deler..

 

Det du må ha er:

 

  • Girkasse med overføringer og clutch slavesylinder (fra 4k - 10k)
  • Begge drivakslingene forann (500 - 1000)
  • Mellomaksling (500 - 1000)
  • Bakdif (1000 - )
  • Pedalsett med clutch mastersylinder (1000)
  • Slanger og rør fra master til slave (500 - 1000 nytt)
  • Komplett girspak med overføringer (500 - 1000)
  • Svinghjul med komplett clutch og utløserlager (500 - 1000)

 

Alle priser er ca priser, basert på det jeg betalte, men regn med å betal litt mer for gode deler..

 

Du trenger i tillegg til vanlig verktøy, torx og tolvkantbits..

 

Du må være obs på at boltene i automatkassa inn mot motoren ikke er helt lik de på manuellkassa, men det er stort sett standard M10, så har du litt utvalg går det greit.. På veiva står det en hylse på ca 3-4cm, denne må du få ut, og det kan være noe dritt.. Jeg brukte en meisel og slo denne inn mellom hylsa og veiva, da kom den fint ut.. Ble et par små hakk i veiva da, men de pussa jeg vekk med smergelpapir.. Husk nå at svinghjulet skal rett på veiva, de 2 "skivene" du finner på startkransen som står der i dag, skal ikke brukes.. Du bør også ha nye bolter til svinghjulet (ca 250,- på Møller), det er enklest, de til startkransen er for korte.. Når du har fått på dette, er det oppi med girkassa, og her bør du passe på at du får med festene på begge sidene av kassa, da disse er foskjellige fra automat.. Gummiklossene derimot, de kan du bruke, for de er like.. Husk å sjekke både motor og kasse for sånne styrehylser, slik at de ikke kræsjer om det står en i motor og en i kassa som skal samme plass, det gjorde ikke jeg...... Nå er både akslinger og dif "bolt on", så det er rett frem skruing.. Å bytte pedalsett er trangt, men måten å gjøre det på er først å rive vekk isolasjonen du har rundt boltene helt fremme i det trangesteder, for så å komme til muttrene med en laaaang forlenger, evt 3-4 etter hverandre.. Og ja, du klarer å tre dette inn i mellom alt under der.. hehe.. Når du har gjort dette er det en slange på mastersylinderen som skal igjennom en sånn gummigjennomføring og inn på bremsevæskebeholderen.. Der har du mest sansynlig i dag en liten slangestuss som er tett, denne er det bare å klippe av tuppen på, og stikke innpå slangen.. Så er det bare å pumpe og å lufte.. For å få start nå, så må du lure motoren til å tro den er i "P", siden den ikke vet at den har fått annen kasse.. Det jeg gjorde, var å skru av den bryterboksen som sitter på automatkassa, koble til pluggen, og vri den slik at den står i "P", så legger/fester du bare denne fremme i motorrommet.. Det er det enkleste.. Da skal det bare være tut og kjør.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du grei skruerfaring så går dette som en lek..

 

Deler er også kurante å få tak i, jeg kan gi deg noen nr om du vil, evt så kan du sjekke innom VACN forumet av og til, der ser jeg ofte slike deler..

 

Det du må ha er:

 

  • Girkasse med overføringer og clutch slavesylinder (fra 4k - 10k)
  • Begge drivakslingene forann (500 - 1000)
  • Mellomaksling (500 - 1000)
  • Bakdif (1000 - )
  • Pedalsett med clutch mastersylinder (1000)
  • Slanger og rør fra master til slave (500 - 1000 nytt)
  • Komplett girspak med overføringer (500 - 1000)
  • Svinghjul med komplett clutch og utløserlager (500 - 1000)

 

Alle priser er ca priser, basert på det jeg betalte, men regn med å betal litt mer for gode deler..

 

Du trenger i tillegg til vanlig verktøy, torx og tolvkantbits..

 

Du må være obs på at boltene i automatkassa inn mot motoren ikke er helt lik de på manuellkassa, men det er stort sett standard M10, så har du litt utvalg går det greit.. På veiva står det en hylse på ca 3-4cm, denne må du få ut, og det kan være noe dritt.. Jeg brukte en meisel og slo denne inn mellom hylsa og veiva, da kom den fint ut.. Ble et par små hakk i veiva da, men de pussa jeg vekk med smergelpapir.. Husk nå at svinghjulet skal rett på veiva, de 2 "skivene" du finner på startkransen som står der i dag, skal ikke brukes.. Du bør også ha nye bolter til svinghjulet (ca 250,- på Møller), det er enklest, de til startkransen er for korte.. Når du har fått på dette, er det oppi med girkassa, og her bør du passe på at du får med festene på begge sidene av kassa, da disse er foskjellige fra automat.. Gummiklossene derimot, de kan du bruke, for de er like.. Husk å sjekke både motor og kasse for sånne styrehylser, slik at de ikke kræsjer om det står en i motor og en i kassa som skal samme plass, det gjorde ikke jeg...... Nå er både akslinger og dif "bolt on", så det er rett frem skruing.. Å bytte pedalsett er trangt, men måten å gjøre det på er først å rive vekk isolasjonen du har rundt boltene helt fremme i det trangesteder, for så å komme til muttrene med en laaaang forlenger, evt 3-4 etter hverandre.. Og ja, du klarer å tre dette inn i mellom alt under der.. hehe.. Når du har gjort dette er det en slange på mastersylinderen som skal igjennom en sånn gummigjennomføring og inn på bremsevæskebeholderen.. Der har du mest sansynlig i dag en liten slangestuss som er tett, denne er det bare å klippe av tuppen på, og stikke innpå slangen.. Så er det bare å pumpe og å lufte.. For å få start nå, så må du lure motoren til å tro den er i "P", siden den ikke vet at den har fått annen kasse.. Det jeg gjorde, var å skru av den bryterboksen som sitter på automatkassa, koble til pluggen, og vri den slik at den står i "P", så legger/fester du bare denne fremme i motorrommet.. Det er det enkleste.. Da skal det bare være tut og kjør.. :)

 

 

okey! tusen hjerteli takk!:) det hjalp mye! er bilmekaniker så skulle vel gå greit;)

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår