Gå til innhold

Valg av kammaksel

Ranger emnet


ealoken

Anbefalte innlegg

Hei er på utkikk etter en skikkelig hard kamaksel til Volvo motoren min.

det jeg da lurer på er, hva er det som utgjør en god kam, med løft, duration osv.

 

her er en liten tabell. så kan dere som VET noe fortelle meg hva som er forskjell og betydningsverdig.

 

partnr.

duration

duration

maximum lift

lift at TDC

parts

application

 

[data link]

[0.1mm+cl]

[1.0mm+cl]

[cl=0]

[cl=0]

[-]

[-]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7901401

270 / 264°

241 / 234°

10.35 / 10.00mm

2.50 / 2.10mm

O.E.M.

MECH: rally & cross

 

7901402

283 / 283°

247 / 242°

11.50 / 11.00mm

2.95 / 2.65mm

O.E.M.

MECH: rally & cross

 

7901403

293 / 283°

256 / 247°

11.95 / 11.50mm

3.75 / 3.10mm

O.E.M.

MECH: rally & cross

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7901410

293 / 285°

258 / 256°

12.75 / 11.95mm

4.20 / 4.00mm

custom

MECH: rally & cross

 

7901411

298 / 293°

261 / 258°

13.35 / 12.75mm

4.40 / 4.20mm

custom

MECH: rally & cross

 

7901412

298 / 294°

266 / 261°

13.50 / 12.75mm

4.95 / 4.45mm

custom

MECH: rally & cross

 

7901413

298 / 303°

271 / 266°

13.00 / 12.90mm

5.50 / 4.90mm

custom

MECH: rally & cross

 

7901414

303 / 298°

275 / 271°

13.30 / 13.00mm

5.80 / 5.55mm

custom

MECH: rally & race

 

7901415

306 / 303°

279 / 275°

13.60 / 13.30mm

6.10 / 5.80mm

custom

MECH: rally & race

 

7901416

309 / 306°

283 / 279°

13.90 / 13.60mm

6.35 / 6.15mm

custom

MECH: rally & race

 

 

 

mvh erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vanskelig å si hva som er en god kam uten å vite hva annet som er gjort med motoren,hvordan topp (porta?) og komp du har...og hva den skal brukes til. Lista di går fra hvass gatekam til småhvass racekam... Desto lenger durasjon,desto høyere turtall virker den på...og desto høyere komp kan (bør) du ha,siden ventilene står lenger oppe. Bortsett fra hvis det er turbo da...men da skal du ta hardt i for å bruke en 300+ graders kam... sånt som å snurre 8500+ med 2kg trykk springs to mind. Å ha ventiler som løfter 12mm er ingen fordel hvis toppen slutter å fløde ved 7mm løft...+ at man må sørge for det elementære,som at fjærer ikke går i coil bind,at retaineren ikke butter i styringa ved max løft,etc... Spør etter å ha gitt litt info,bedre enn at jeg skal prøve å ramse opp alt...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8,7:1 i komp.

Banebil, skal brukes i drifting,

531 toppen skal brukes, 44\40 ventiler, dobble fjører.

Ok...med den kompen går jeg ut ifra at det er med turbo...

Med den lille innsugsventilen der,så ville jeg gjette på at en greit porta topp flower rundt 200 -210 cfm@ 28" ved rundt 13mm løft... Noe sånt som den 7901412-kammen burde være grei der. Ihvertfall den jeg hadde brukt,hvis jeg hadde måttet bruke en av de i lista.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må ikke bruke noen fra den lista, toppen er maks behandlet av hva som er mulig. er god for ca 450 - 500 hk.

er Turbo motor ja.

 

men kan du ikke forklare litt om hva de forskjellige begrepene betyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må ikke bruke noen fra den lista, toppen er maks behandlet av hva som er mulig. er god for ca 450 - 500 hk.

er Turbo motor ja.

 

men kan du ikke forklare litt om hva de forskjellige begrepene betyr?

Tja...kan jo bli et helt leksikon det. Durasjon = åpningstid. Full durasjon er de høyeste tallene,men det er ikke så nøyaktig,siden en liten tanke slipefeil på rampa der ventilen begynner å løfte (og rett og slett hvor mye ventilklaring du har) påvirker de tallene veldig. Derfor er kammer også ofte ratet etter durasjon ved et gitt løft,ofte 1mm eller 0.050" (tommer) altså 1.27mm. Når ventilen har løftet såpass er den slakkeste delen av rampa over,så det skiller sjelden mer enn max et par grader fra det som er oppgitt. Maxløftet sier seg selv,hvor mye opp fra setet ventilen blir løftet.

 

Løft på TDC,viser hvor mye de respektive ventilene står oppe når stemplet er oppe og snur på overlapp. Greit å ha dype nok ventillommer hvis det er høyt,ellers blir åpningstiden din brått 720 grader.... Sier også noe (hvis du har flowtall) om hvor mye som kan fløde rett igjennom (inn innsug,rett ut eksos)... de fleste rallykammer har masse overlapp,ofte mye mer enn det som er gunstig for forbruket og effekten,ihvertfall for veibruk.

 

Og mech står for at kammen er for mekaniske løftere,altså IKKE hydrauliske,og har relativt lang,slak rampe for at ventilklaringen skal stenges pent før løft (Pent= relativt) i motsetning til en hydraul-kam som bare smeller på. En mekanisk kam har ofte ramper (målt i grader) som er 25-40 grader lange før 1mm løft...en hydraulisk åpner 1mm etter 7-15 grader. Går fint å kjøre mekanisk kam på hyd. løftere,men ikke alltid omvendt...blir ofte mye rakling da,som et minimum...

 

Grunnregelen er at desto bedre flow per kvadratcm port du har (flow coefficient,som det heter),desto snillere kam kan du klare deg med...eller,du kan strekke den lenger effektmessig (hvis resten av motoren henger med,seff.) Best utnyttelse av porten,ikke MEST fløde. Har du masse fløde og digre tall,men en port som da har blitt større enn optimalt,så går den faktisk ofte mye dårligere (smalt register,ketchupeffekt,ræva transient response) enn den som vinner på flowbenken.

 

Aner ikke om det var noe sånt du tenkte på..? Thank you and good night. :wonder:

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk masse bra svar der ja :)

bygger bil som hovedsaklig skal brukes til drifting og bane kjøring, så får høre med MR.Rallysport ang hvilken kam.

 

 

ang poffs, den T5 kammen har han kastet, møkka kam som han sa, og den er ikke bra opp i mot 7500 - 8000 rpm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVis du skal drifte,så trenger du en kam med register... en profil slipt på en bola SAAB 900 Turbo-profil er grei da. Får med seg snurra tidlig,og henger med langt utover... dvs,høyt løft og normal durasjon på innsug,og lavt løft/lang durasjon på eksos... Sær kam,men den kammen er ene og alene grunnen til at man ikk kan lade stort mer enn 250hk i en vanlig 900...den bygger trykk og moment så tidlig at girkassa ryker. En litt råere kam på samme lesta,så tror jeg du nærmer deg et rimelig godt oppsett for drifting...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår