Gå til innhold

Tåkelyskobling og bryteren..

Ranger emnet


Spangen

Anbefalte innlegg

Har tåkelys i 90-fangerne på bilen min. Disse hadde forrige eier koblet til en (stygg) knapp inni bilen, men jeg tenkte å koble dem over til originalbryteren. Jeg fant kontakten under spylervæsketanken og tenkte at alt var fint, men nå viser det seg at den bare gir strøm til tåkelysene foran når nærlysene også er på, ikke når lysbryteren står i park.. Altså ubrukelig, siden det er ulovlig med tåke + nærlys. Hvordan fikser jeg dette?

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Spangen

Vil ikke lysene lyse hele tiden sammen med parklys da? Det blir jo like ille, siden parklysene er på sammen med nærlyset.. I tillegg vil jeg jo ikke ha noen av/på-bryter?

 

Nå har jeg sikkert misforstått, så utdyp litt nærmere.. :-)

 

Styrestrøm fra parklysene dine strekker du til bryteren din, via bryteren og til releet (pos 85 eller 86)

 

30 strøm henter du fra batteriet, og via en sikring strekker du ledningen til releet på posisjon 30

 

Jord til releet på posisjon 85 eller 86 (alt etter hva styrestrømmen kom inn på)

 

Strekk ledning til + på lampene dine fra pos 87 på releet.. regner med du må bruke ett "a" rele, altså ett med 87a

 

Men siden du får lys ved å kople ledninga under tanken, så er det mest sansynlig allerede montert et rele der.. lokaliser releet, kople om styrestrømmen slik at det ikke får spenning fra hovedlampene men fra tenning eller parklys.

 

Lykke til

Volvo V70 D5 Premium 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mr.jenssen

Du kobler sprederne over et relé som du gir styrestrøm fra parklysene, hovedstrømmen styrer du via f.eks tenninga. Hvis du ikke vet hvordan et relé virker, spør en som kan vise deg. PS: Husk sikring! Hvis ikke kan du få brann(trust me I know!)

 

Ja, det der vet jeg. Har koblet over hovedlysene på relé på flere biler tidligere, og skal gjøre det på denne også når jeg får de nye lyktene. Har i underkant av 11 volt frem på pærene, og da er det ikke særlig rart at det blir dårlig lys..

 

Men greia er at jeg vil ha mulighet til å kjøre tåkelysene av/på via den originale bryteren i dashbordet.. Var borti det samme på en Audi en gang, og da måtte jeg koble om noe på et relé inni bilen. Problemet her er at jeg ikke finner noen oversikt over hvilket relé som er til hva..

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår