Spangen Skrevet August 22, 2003 Rapporter Share Skrevet August 22, 2003 Har tåkelys i 90-fangerne på bilen min. Disse hadde forrige eier koblet til en (stygg) knapp inni bilen, men jeg tenkte å koble dem over til originalbryteren. Jeg fant kontakten under spylervæsketanken og tenkte at alt var fint, men nå viser det seg at den bare gir strøm til tåkelysene foran når nærlysene også er på, ikke når lysbryteren står i park.. Altså ubrukelig, siden det er ulovlig med tåke + nærlys. Hvordan fikser jeg dette? Siter '87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ClusterOne Skrevet August 22, 2003 Rapporter Share Skrevet August 22, 2003 Hent styrestrøm fra parklysene. Siter Volvo V70 D5 Premium 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spangen Skrevet August 22, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 22, 2003 Vil ikke lysene lyse hele tiden sammen med parklys da? Det blir jo like ille, siden parklysene er på sammen med nærlyset.. I tillegg vil jeg jo ikke ha noen av/på-bryter? Nå har jeg sikkert misforstått, så utdyp litt nærmere.. :-) Siter '87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.jenssen Skrevet August 22, 2003 Rapporter Share Skrevet August 22, 2003 Du kobler sprederne over et relé som du gir styrestrøm fra parklysene, hovedstrømmen styrer du via f.eks tenninga. Hvis du ikke vet hvordan et relé virker, spør en som kan vise deg. PS: Husk sikring! Hvis ikke kan du få brann(trust me I know!) Siter 01 Passat 1,9tdi Variant 94 Golf 3 1,8CL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SpeedWell Skrevet August 22, 2003 Rapporter Share Skrevet August 22, 2003 Parklysene lyser jo også når nærlysene er på, mao tåkelys hele tiden bare tenningen er på. Det er vel ikke så veldig bra.. Siter Audi 90 Quattro, lekebil. Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/ Beetle 1957 Californian-Copper Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ClusterOne Skrevet August 23, 2003 Rapporter Share Skrevet August 23, 2003 Originally posted by Spangen Vil ikke lysene lyse hele tiden sammen med parklys da? Det blir jo like ille, siden parklysene er på sammen med nærlyset.. I tillegg vil jeg jo ikke ha noen av/på-bryter? Nå har jeg sikkert misforstått, så utdyp litt nærmere.. :-) Styrestrøm fra parklysene dine strekker du til bryteren din, via bryteren og til releet (pos 85 eller 86) 30 strøm henter du fra batteriet, og via en sikring strekker du ledningen til releet på posisjon 30 Jord til releet på posisjon 85 eller 86 (alt etter hva styrestrømmen kom inn på) Strekk ledning til + på lampene dine fra pos 87 på releet.. regner med du må bruke ett "a" rele, altså ett med 87a Men siden du får lys ved å kople ledninga under tanken, så er det mest sansynlig allerede montert et rele der.. lokaliser releet, kople om styrestrømmen slik at det ikke får spenning fra hovedlampene men fra tenning eller parklys. Lykke til Siter Volvo V70 D5 Premium 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spangen Skrevet August 23, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 23, 2003 Originally posted by mr.jenssen Du kobler sprederne over et relé som du gir styrestrøm fra parklysene, hovedstrømmen styrer du via f.eks tenninga. Hvis du ikke vet hvordan et relé virker, spør en som kan vise deg. PS: Husk sikring! Hvis ikke kan du få brann(trust me I know!) Ja, det der vet jeg. Har koblet over hovedlysene på relé på flere biler tidligere, og skal gjøre det på denne også når jeg får de nye lyktene. Har i underkant av 11 volt frem på pærene, og da er det ikke særlig rart at det blir dårlig lys.. Men greia er at jeg vil ha mulighet til å kjøre tåkelysene av/på via den originale bryteren i dashbordet.. Var borti det samme på en Audi en gang, og da måtte jeg koble om noe på et relé inni bilen. Problemet her er at jeg ikke finner noen oversikt over hvilket relé som er til hva.. Siter '87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg