Gå til innhold

Merkelig problem med volvo V40 T4

Ranger emnet


Relax

Anbefalte innlegg

Hei

 

Kjøpte denne bilen for ca 3 mnd siden og inntil i dag har det gått problemfritt med denne bilen. Bilsen er bruktimportert fra belgia via en forhandler, er 2001 modell og har gått 73000km nå.

 

Problemet er at motoren stopper rett etter kraftigere akselrasjoner, slik jeg har registert det foreløpig. Dette skjer heller ikke hver gang, men skjedde 3 ganger i løpet av en testrunde tidligere i dag. Bilen stod ute i kaldt og rått vær før jeg prøvde den i dag men likevel skal den jo ikke oppføre seg slik.

 

Mer nøyaktig forløper det seg slik: Jeg gir på gass ganske kraftig i 2 eller 3 gir, plutselig rett etter akselrasjonen og under fart dukker det opp 3 rødlamper, en for motor, en for olje og en for batteri, alle lampene lyser samtidig, rattet blir tungt og jeg svinger inn til siden og bremser ned. Slår av tenningen og slår den på igjen direkte etter, motor startes øyeblikkelig opp og ingen rødlamper er der. Dette problemet har foreløpig ikke dukket opp under liten eller middels akselrasjon.

 

Bensin- og oljemengde er sjekket og disse er ok.

 

Ser jo for meg at jeg må innom et verksted for å sjekke feil, mulig det er noe feil med elektronikk, men ok og vite litt på forhånd.

 

Jeg er såpass grønn på bil at jeg ikke har en anelse om hva det kan være. Noen som har opplevd noe tilsvarende eller kan komme med tips om hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kjøpte denne bilen for ca 3 mnd siden og inntil i dag har det gått problemfritt med denne bilen. Bilsen er bruktimportert fra belgia via en forhandler, er 2001 modell og har gått 73000km nå.

 

Problemet er at motoren stopper rett etter kraftigere akselrasjoner, slik jeg har registert det foreløpig. Dette skjer heller ikke hver gang, men skjedde 3 ganger i løpet av en testrunde tidligere i dag. Bilen stod ute i kaldt og rått vær før jeg prøvde den i dag men likevel skal den jo ikke oppføre seg slik.

 

Mer nøyaktig forløper det seg slik: Jeg gir på gass ganske kraftig i 2 eller 3 gir, plutselig rett etter akselrasjonen og under fart dukker det opp 3 rødlamper, en for motor, en for olje og en for batteri, alle lampene lyser samtidig, rattet blir tungt og jeg svinger inn til siden og bremser ned. Slår av tenningen og slår den på igjen direkte etter, motor startes øyeblikkelig opp og ingen rødlamper er der. Dette problemet har foreløpig ikke dukket opp under liten eller middels akselrasjon.

 

Bensin- og oljemengde er sjekket og disse er ok.

 

Ser jo for meg at jeg må innom et verksted for å sjekke feil, mulig det er noe feil med elektronikk, men ok og vite litt på forhånd.

 

Jeg er såpass grønn på bil at jeg ikke har en anelse om hva det kan være. Noen som har opplevd noe tilsvarende eller kan komme med tips om hva det kan være?

 

Hørtes ikke bra ut det der. Ville tatt bilen inn på ett verksted så fort så mulig.

Håper du finner ut av det og at det ikke er en dyr feil da. Lykke til ihvertfall :)

Mvh Christine :)

http://www.bergen-gatebilklubb.no

 

T4: http://bilforumet.net/showthread.php?t=115531

240:http://bilforumet.net/showthread.php?t=126103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk kan trenge det ja :) Håper det ikke er noe alvorlig men bare noe bagatellmessig. Men i verste fall kan vel turboen være gåen og den må byttes ut. Hvor mye koster en ny turbo? 10000?

 

Siden jeg er grønn på bil og det er min første bil med turbo: Hvordan fungerer en turbo egentlig. Er den samkjørt med motor fra første stund eller kobles den inn ved et vist turtall eller ved mer gasspådrag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke turboen som er røket, har hatt to turboer til min og den har ikke oppført seg sånn som det der. Ny turbo koster vel 3-4000. Vil heller tro det er noe med elektronikken i motoren eller noe sånn. Men du får ta den inn på verksted så får de ta en sjekk.

Mvh Christine :)

http://www.bergen-gatebilklubb.no

 

T4: http://bilforumet.net/showthread.php?t=115531

240:http://bilforumet.net/showthread.php?t=126103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjettet på dårlig tilskrudde batteripoler, eller dårlig kontakt (vakkel) på en av de større ledningene fra batteriet.

 

Når du kjører rolig, har du kontakt, når du gir på, beveger ledninger/batteri seg, så du mister strømmen.

 

Hadde samme symptomer på en gammel Mazda...

 

Edit: Prøv å rikle og rukle på alle ledningene i motorrommet mens bilen går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjettet på dårlig tilskrudde batteripoler, eller dårlig kontakt (vakkel) på en av de større ledningene fra batteriet.

 

Når du kjører rolig, har du kontakt, når du gir på, beveger ledninger/batteri seg, så du mister strømmen.

 

Hadde samme symptomer på en gammel Mazda...

 

Edit: Prøv å rikle og rukle på alle ledningene i motorrommet mens bilen går...

 

Hmm, ja det kan jeg jo sjekke. Litt i tvil om det er det, da det har blitt litt kjøring på ujevne veier i det siste, og da skulle vel noe risting ha ført til strømmen hadde gått. Det har ikke vært noe stopp på motoren nå siden den søndagen, har vært forsiktig på gassen. Men sjekker det uansett jeg :).

 

Litt of topic: Dere som har en T4 - Er det dårligere bunndrag i disse bilene i forhold til andre turbobiler? feks hvis man sammenligner det med audi A4 1,8T eller volvo V40 2.0T. Den trekker vel ikke dårlig akkurat men det virker som de ekstra kreftene ikke kommer før ved en 2500 rpm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja det kan jeg jo sjekke. Litt i tvil om det er det, da det har blitt litt kjøring på ujevne veier i det siste, og da skulle vel noe risting ha ført til strømmen hadde gått. Det har ikke vært noe stopp på motoren nå siden den søndagen, har vært forsiktig på gassen. Men sjekker det uansett jeg :).

 

Litt of topic: Dere som har en T4 - Er det dårligere bunndrag i disse bilene i forhold til andre turbobiler? feks hvis man sammenligner det med audi A4 1,8T eller volvo V40 2.0T. Den trekker vel ikke dårlig akkurat men det virker som de ekstra kreftene ikke kommer før ved en 2500 rpm.

 

Det er pga det er høytrykksturbo, og ikke lavtrykksturboe slik som i de to andre du har nevnt her.

Mvh Christine :)

http://www.bergen-gatebilklubb.no

 

T4: http://bilforumet.net/showthread.php?t=115531

240:http://bilforumet.net/showthread.php?t=126103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har den vært en tur til sjekk på verksted. De fant ingen feilkoder (selvfølgelig), de tittet over motoren og ledninger og de testet også bilen skikkelig. Nevnte for han om det kunne vært bensinfilteret men han hadde liten tro på det. Han skulle ringe til sverige og høre med de om de hadde vært borti noe tilsvarende med disse bilene.

 

Da ble det ikke noe utgift på verkstedet for denne gang men går jo rundt å tenker på når problemet dukker opp igjen. Det kan jo skje i morgen eller om et halvt år for den saks skyld :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår