Gå til innhold

Trenger hjelp med oppkobling av instrumentlys. Haster!

Ranger emnet

esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Holder på å bytte dashbord fra gammeltypen til nyere type, og da har jeg støtt på et problem.. De små lysene som skal være i de forskjellige knappene/viftekonsollen etc vet jeg ikke hvor jeg skal koble slik at det blir strøm/lys i dem. Noen som vet hvilken farge eller hvor de ledningene jeg skal koble inn på er hen?

Har også et problem med lysdimmeren. Den sto jo nede på dashen ved siden av knappene før, og jeg skal flytte den opp til over lysbryteren, men det er 3 kontakter på baksiden av dimmeren og 2 på den nye dimmeren.

Hvilke ledninger skal jeg putte inn på den nye dimmeren? Har funnet ut at jeg skal ha en ledning med 2 ledninger med farge hvit/rød og grå inn på den ene kontakten, men på den andre kontakten vet jeg ikke hvilke ledninger jeg skal ha inn. Noen som kan hjelpe meg med dette?

(den gamle dimmeren hadde vel egen jord, derfor kontakt 3?)

Bilde av den gamle dimmeren:

dimmer001.jpg

dimmer003.jpg

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som vet hvor de lysene som går til knappene/vifteregulering etc skal få strøm/jord ifra?

jo skal ta scanne inn koblingskjema til deg på det.. sender deg adresse til bilden på PM når jeg har gjort det

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker ikke helt.. men pærene i instrument panelet treffer noen kontakter på ledningen på printplata.. prøv å følg disse og se hvor de havner på den runde kontakten... så finner du ut hvor den går videre fra den..

Etter som jeg kan se på koblingsjemat er det en brun ledning i kontakt se om de er nummeret, kontakten er merket 31/10 i skjemat, lure på om det er kontakt 31 ledning 10 denne ledningen skal du koble sammen med den brune ledningen som går til belysning av mid konsolen (varmaparat regulering)

Volvo 945 GLTD 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å følge de trykte kretsene, men er så mange kretser at man blir jo helt surrete av å konsentrere seg så.. Men kontakt 31, ledning 10 skal kobles til belysningen av midtkonsollen? Altså + ?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kontakt 31, ledning 10 skal kobles til belysningen av midtkonsollen? Altså + ?

kan se slik ut etter koblingskjemat jeg sendte deg.. det kommer en brun lednign fra regulerings bryterens kontakt 56a denne går til et kontaktstykke hvor den deler seg den en ledning går til speedometeret og den andre til midkonsollern

tror det er pluss ja

Volvo 945 GLTD 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider