Gå til innhold

Frosten ødelegger låsene mine =( erfaringer, evt tips for å forebygge dette?

Ranger emnet

Rabagast1

Anbefalte innlegg

Er det noen andre som har erfaringer, evt tips for å forebygge dette? Nå når det er blitt kaldt og jævli så fryser jo låsene mine på null komma niks, og når jeg åpner dørene går de jo ikke i lås igjen.. :( Må sitte og holde på dem for at de ikke skal smelle opp i fart.

Når det er gått en stund, ti-femten minutter hvor bilen har stått på kan det av og til hende at dørene går i lås igjen...

Noen tips anyone?

Volvo 850 stv 94 mod 2.5 10v

Volvo 850 stv 97 mod 2.5 10v (påkjørt - spiker:( )

Volvo 240 stv 87 B230FK (solgt)

Audi 80 -81 mod. - Mamma sin gamle(spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dørlåsen er vel den mest oversette delen på de aller fleste bilene. I beste fall får de en sprut med låsolje nå og da. Men når veistøv og vann blander seg med olja blir det hele en grøt som gjør at låsedelene går tregere og tregere, og når frosten kommer går det hele i stå.

Skal du gi dette en mer varig fiks, starter jobben med grundig reingjøring. Best er det å ta ut låsen, men det går med bilen på plass også. Jeg brukte forgasserrens på mine ("carb cleaner") med låsene ute, men bremserens ("brakleen") går sikkert bra det også. Mens rensevæska gjorde jobben sin dro jeg nøkkelen ut og inn sånn at låsestiftene var i bevegelse.

Da det som rant ut av låsen var helt reint, lot jeg låsene få tørke fullstendig. Etterpå brukte jeg ei sprutflaske med grafittpulver å smøre låsene med. Låser skal helst ikke ha flytende olje, og slett ikke WD40 eller liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dørlåsen er vel den mest oversette delen på de aller fleste bilene. I beste fall får de en sprut med låsolje nå og da. Men når veistøv og vann blander seg med olja blir det hele en grøt som gjør at låsedelene går tregere og tregere, og når frosten kommer går det hele i stå.

Skal du gi dette en mer varig fiks, starter jobben med grundig reingjøring. Best er det å ta ut låsen, men det går med bilen på plass også. Jeg brukte forgasserrens på mine ("carb cleaner") med låsene ute, men bremserens ("brakleen") går sikkert bra det også. Mens rensevæska gjorde jobben sin dro jeg nøkkelen ut og inn sånn at låsestiftene var i bevegelse.

Da det som rant ut av låsen var helt reint, lot jeg låsene få tørke fullstendig. Etterpå brukte jeg ei sprutflaske med grafittpulver å smøre låsene med. Låser skal helst ikke ha flytende olje, og slett ikke WD40 eller liknende.

Mye lærerikt :)

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, okei. Ser jo nå at det jeg skrev fort kan misforstås litt.. Det har ikke noe med nøkkelen å gjøre, den delen er grei. Eneste er at sentrallåsen slutta å funke etter ekstrem kulde i fjor vinter, vet ikke hvorfor =( Uansett...

Når jeg åpner dørene, så blir de åpna, MEN, når jeg så slipper håndtaket sånn at dørlåsen(den på sida) skal gå igjen sånn at døra klikker igjen og ikke forblir åpen, skjer ikke dette, sånn at dørene er åpne(dvs ikke lukka) 10-15 minutter etter at jeg åpna dem.. =(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åpjne døra, skru ut de to store torx skruene (T40 eller T45) så kommer selve dørlåsen ut..det er bare den "kassetten" d ser på utsiden.. så vasker og renser du de glidene delene der, og smører de godt opp.. dette er fort og enkelt, kommer det seg ikke, vet du at det er alt mikkmakket inni døra som kuker!

er absolutt verdt forsøket, og kan spare deg for mase arbeid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. Skal ta en liten runde senere i kveld =)

Ja, da var jeg ute og prøvde. Satte nøkkelen i skruen og skulle skru.. Satt litt fast, så jeg tok litt i, og nøkkelen gikk rundt uten at skruen gjorde det.. =/ Nå sitter jeg igjen med lite mulighet for å få fiksa førerdøra i alle fall =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nøkkelen jeg brukte var den eneste som satt i, og jeg satt igjen med store deler av hodet i hånda som metallspon =/

Men jo, brukte rett utstyr, og skal ikke ha skrudd skeivt =/ Men vet aldri..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også nettopp hatt låsene ute for "renovering", noe lik den prosedyre 240GL forklarte. Hver kveld legger jeg en liten teipbit over nøkkelhullet for å dempe frosten. Fort og effektivt. Aldri hatt problemer siden jeg kjøpte bilen.

Låseolje 2-3 ganger i uka, alt ettersom.

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar

http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også nettopp hatt låsene ute for "renovering", noe lik den prosedyre 240GL forklarte. Hver kveld legger jeg en liten teipbit over nøkkelhullet for å dempe frosten. Fort og effektivt. Aldri hatt problemer siden jeg kjøpte bilen.

Låseolje 2-3 ganger i uka, alt ettersom.

Som sagt, har ikke noe med låsehullet, og nøkkellås av dørene, men selve dørlås-mekanismen nede, midt på dørene, den som smeller i lås over låsepinnen inne i bilen. Alle fire dørene mine er akkurat like dan =(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. Skal ta en liten runde senere i kveld =)

Ja, da var jeg ute og prøvde. Satte nøkkelen i skruen og skulle skru.. Satt litt fast, så jeg tok litt i, og nøkkelen gikk rundt uten at skruen gjorde det.. =/ Nå sitter jeg igjen med lite mulighet for å få fiksa førerdøra i alle fall =/

bare og sveise fast en jernstang i skruen, mutter i jernstanga og skru i vei :)

1981 Volvo 244 B21ET powered by MS (prosjekt)

1977 Volvo 242L

1977 Volvo 244 Jubileum

1987 Volvo 740\760 TIC

MDS ãr bilstereo

Lenke til kommentar
Del på andre sider