Gå til innhold

Kjøpe 95-mod bil nå, unngå å betale omreg før januar?

Ranger emnet

MortenK

Anbefalte innlegg

Marvil: Er kun delen med at å kjøre uten vognkortet i bilen, når forsikring er i orden, og omregistrering "er på gang", jeg ikke ser problemet med. Må jo være en grunn til at det er mulig å kjøpe en bil, uten å betale omregistreringen, for så å selge den videre innen kort tid. Å utnytte systemet er jo ikke feil =)

Jeg skal være med på at jeg ikke helt ser problemet selv, men nå er det nå det som står på f.eks salgsmeldingslappen du leverer til Biltilsynet ("Kjøretøyet skal ikke tas i bruk før registrering på ny eier har funnet sted"), så da er det nok slik.

Selvsagt tviler jeg sterkt på at noen får problemer i en kontroll dersom det er snakk om noen dager, men om det her er snakk om bruk av en bil som ikke har blitt omregistrert på noen måneder, så kan det bli litt værre.

Så hva vil du høre her? Løsningen etter boka, eller løsningen slik at den passer for deg..?

Selvsagt kan du gjøre det slik at du skriver salgsmelding på kamerater noen måneder, men det finnes ingen fasit på hvordan folk reagerer om du blir stoppet. Ifølge boka er det feil, men er du heldig går det fint og du sparer noen tusenlapper. :)

Når det gjelder det du nevner med videresalg, så skal det for å gjøre det rettest mulig enten avskilte bilen, eller ikke bruke bilen.

De fleste bilforhandlere gjør det på den første måten, siden det da åpner for at de kan bruke egne årsprøveskilt på bilene. :)

Sikker på at det er mulig? Så for meg at de gikk etter salgsdatoen på del 2 (eller var det 1?) av vognkortet..

Ja, det er mulig.

Satsen for omregavgift går på den datoen du omregistrerer bilen, dvs at om du betaler inn 6000kr nå, men ikke omregger den før til neste år, så skal du kunne få igjen mellomlegget, siden de står "ubrukt". :)

Det er forøvrig datoen selger skriver under som brukes som dato for solgt i systemene. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være med på at jeg ikke helt ser problemet selv, men nå er det nå det som står på f.eks salgsmeldingslappen du leverer til Biltilsynet ("Kjøretøyet skal ikke tas i bruk før registrering på ny eier har funnet sted"), så da er det nok slik.

Selvsagt tviler jeg sterkt på at noen får problemer i en kontroll dersom det er snakk om noen dager, men om det her er snakk om bruk av en bil som ikke har blitt omregistrert på noen måneder, så kan det bli litt værre.

Så hva vil du høre her? Løsningen etter boka, eller løsningen slik at den passer for deg..?

Selvsagt kan du gjøre det slik at du skriver salgsmelding på kamerater noen måneder, men det finnes ingen fasit på hvordan folk reagerer om du blir stoppet. Ifølge boka er det feil, men er du heldig går det fint og du sparer noen tusenlapper. :)

Når det gjelder det du nevner med videresalg, så skal det for å gjøre det rettest mulig enten avskilte bilen, eller ikke bruke bilen.

De fleste bilforhandlere gjør det på den første måten, siden det da åpner for at de kan bruke egne årsprøveskilt på bilene. :)

Ja, det er mulig.

Satsen for omregavgift går på den datoen du omregistrerer bilen, dvs at om du betaler inn 6000kr nå, men ikke omregger den før til neste år, så skal du kunne få igjen mellomlegget, siden de står "ubrukt". :)

Det er forøvrig datoen selger skriver under som brukes som dato for solgt i systemene. :)

Mye om og hvis og men her Marvil, du har nok helt sikkert rett, men jeg har solgt 500-600 biler de siste åra og har flere ganger blitt stoppet med biler som skulle til Eu inntil en mnd etter at jeg har kjøpt dem uten å hørt noe som helst at jeg ikke skal bruke bilen eller har blitt avskiltet.

Det som er fakta er jo at du får først et brev ang. omreg, så 2gangsvarsel for så å få brev om begjæring av avskilting...

Dette tar ca. en mnd, har også vært borti biler der man etter en mnd har skrevet en ny salgsmelding til en annen person og hele regla starter på nytt igjen...

Ang. avskilting av bilen for så å registrere den 2. januar 07 så ville det vel funke om nåværende eier leverer inn skiltene nå, for så å framme en salgsmelding datert 2. januar 2007.

Da vil MortenK slippe unna med 1415,- i omreg., men måtte betale årsavgift for å få ut skilta. Men den må man jo betale uansett... :shake

Mye preik her nå, håper dere skjønner hva jeg mener... :)

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye om og hvis og men her Marvil, du har nok helt sikkert rett, men jeg har solgt 500-600 biler de siste åra og har flere ganger blitt stoppet med biler som skulle til Eu inntil en mnd etter at jeg har kjøpt dem uten å hørt noe som helst at jeg ikke skal bruke bilen eller har blitt avskiltet.

Det som er fakta er jo at du får først et brev ang. omreg, så 2gangsvarsel for så å få brev om begjæring av avskilting...

Dette tar ca. en mnd, har også vært borti biler der man etter en mnd har skrevet en ny salgsmelding til en annen person og hele regla starter på nytt igjen...

Jeg vet også om et lass personer som har blitt stoppet uten ett ord angående dette, men det har mer med uvitenhet blant de som stopper deg vil jeg tro. Og da er vi inne på samma greia som "jeg ble stoppa i kontroll en gang med senkesett uten at dem sa noe, derfor er senkesettet mitt lovlig og trenger ikke godkjenning", noe som ikke beviser noe som helst. :)

Selvsagt kan man være heldig (og i dette tilfellet er man nok helt sikkert det), men regelverket tilsier noe annet.

Men hvordan skal dere løse forsikringsspørsmålet..? Skal du ha forsikringen på deg hele tiden, eller skal den stå på den kameraten som på tidspunktet har bilen..? Om den siste, så er vel den litt risky i tilfelle, om noen krasjer og kameraten din som egentlig bare skulle ha navnet sitt på papiret sitter med forsikringsproblemer til noen millioner..? :)

Men for all del, løsningen til Polardego fungerer helt sikkert fett, jeg bare påpekte hva du ville fått beskjed om om du gikk til Biltilsynet, og jeg regnet med det var det du ville vite, men da tok jeg visst feil. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider