Trikkerfaen Skrevet Oktober 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2006 Hei! Jeg har en Audi80 91modell 1.8S 4syl. som ikke vil starte. Det startet med at motoren begynte å fuske helt sinnsykt under kjøring en dag.. Turtallstelleren hoppa vilt, motoren mistet all kraft. På tomgang døde bilen ut, mens dersom jeg ga gass, gikk hele shiten sinnsykt ujevnt, rista og jeg mener å huske at det smalt litt innimellom.. På 3000o/min gikk den helt jevnt (unntatt risting og unormal motorlyd?) og dersom jeg ga mer gass, sank turtallet.. Ellers hoppa turtallet +/- 500o/min. Jeg har bytta: Fordelerlokk, tennplugger, tennkabler (alt fra biltema). Har gjort et forsøk med kondensfjerner. (Først med altforhøy konsentrasjon, men nå har fylt på bensin, så nå bør blandinga være ok). Litt om bilen: Bilen er ikke så veldig godt vedlikeholdt, bensinpumpa er fra biltema og pumper visst i pulser (en audikar som reagerte på dette), men det har den gjort helt siden jeg fikk den.. dog den pulserer hyppigere nå. Motorkoden er NE, girkoden er AKM. Haynes sier at NE har forgassermotor, meca.se og mange andre påstår at den har innsprøytning (mens Quattro-modellen har forgasser). Kan evt. legge opp bilde for å få en bekreftelse på en av delene? Når jeg forsøker å starte, går bare startmotoren, MEN hvert 5.-10. sekund, poffer det fra forgasseren(?) (tok av topplokket til luftfilteret og oppdaget at det føyk røyk opp fra venstre "kammer"). Hva tror dere er galt? Mine teorier er; * Dårlig kontakt et eller annet sted * Regreima har hoppa et hakk (men hvorfor har da problemet forværret seg til at bilen ikke ville starte i det hele tatt?) * Noe som har tettet til drivstofftilførselen, slik at den enten har fått for mye eller for lite drivstoff (f.eks. nok ved 3000o/min), men at det nå har tettet seg helt til, og at motoren derfor ikke starter? (hva forårsaker poffinga?) * Gud hater meg. * Fordeleren er ute av "sync" med resten av motoren? (denne drives vel av kamdrevet eller noe, men hvilken funksjon har vakuumslangen og elektronikken som er tilkoblet fordeleren?) * Fattern snakker om ECU? Hadde vært supert om noen kunne gitt meg noen tips for å sjekke hva som kan være galt? Evt. kunne vi ordna en deal dersom du trenger en trikker i drammensdistriktet ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trikkerfaen Skrevet Oktober 29, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2006 Tydeligvis har smartingen som tipsa meg om rekkefølgen av tennkablene tatt feil, så jeg plugga alle et hakk mot klokka og nå fyra endelig bilen!! Tok ikke sjansen på å holde den igang lenge (vil helst ha et godt forhold til naboene, ikke forgifte de med ekkel eksos), men... * Jeg fikk kjørt opp turtallet til 4500o/min * Det hoppa helt vilt * Bilen SPØY ut masser av hvit eksos (som stinka røv) * Den døde ut dersom jeg ikke ga mye gass * Turtallstelleren hoppa vilt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
poppet Skrevet Oktober 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2006 Tydeligvis har smartingen som tipsa meg om rekkefølgen av tennkablene tatt feil, så jeg plugga alle et hakk mot klokka og nå fyra endelig bilen!!Tok ikke sjansen på å holde den igang lenge (vil helst ha et godt forhold til naboene, ikke forgifte de med ekkel eksos), men... * Jeg fikk kjørt opp turtallet til 4500o/min * Det hoppa helt vilt * Bilen SPØY ut masser av hvit eksos (som stinka røv) * Den døde ut dersom jeg ikke ga mye gass * Turtallstelleren hoppa vilt Masse hvit eksos? kan tenkes toppaktningen din har røket. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trikkerfaen Skrevet Oktober 29, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2006 Auda.. Mulig den hvite eksosen kan komme av at motoren var kald, at det var fuktig, etc? Tidligere har det vært slik at når motoren har vært kald, har den hatt lett for å dø, så jeg har måtte ruse motoren (og spy ut masse, masse eksos) før den går ordentlig.. Kan evt. prøve å sette på motorvarmeren for å se om problemet er det samme etterpå? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henning_dt85 Skrevet Oktober 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2006 Huff, en 1.8s ja, hadde en kamerat som hadde en slik en, gikk han på nervene. Vil nok si toppakning ja.... Men sjekk også innstillingen av tenning, register osv.... Var også mye tull med vakum-slangene. Kjenner du noen som har lik motor så sammenlign. Er de beste tipsene jeg kan gi, mvh 87`1.8E-driver ;) Siter Amazon 65-strøken bil amazon 67-prosjekt Volvo 245 85-Bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trikkerfaen Skrevet November 1, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 1, 2006 Det er ikke olje i vannet og det er tilsynelatende ikke vann i olja.. Har fått høre at forgasseren på den bilen ikke heller ikke er helt "det store".. Takk for tipsene.. Tror ikke det er mange like motorer som surrer rundt i området, så jeg får forhøre meg med "eksperter" og i verste fall plukke bilen fullstendig fra hverandre :P Har fått lånt meg en tenningspistol, men hjelper lite da svinghjulet har verdens mest geniale posisjon; På innsiden av et deksel - og på utsiden av det dekselet sitter viftereima. "yay". Så da får jeg heller ikke sjekka om registerreima har hoppa et hakk uten å plukke fra hverandre alt, og da kan jeg jo like gjerne skifte hele skiten.. Nærmeste verkstedfyr som kan disponere verkstedet sitt til meg bor ca... tre kvarter unna, så venter med å taue bilen til det blir litt mildere vær. Tips til sjekking av vakuumslanger? Evt. målinger og hva slags måleresultat man kan forvente seg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trikkerfaen Skrevet November 4, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 4, 2006 Funnet et problem! Fikk hjelp av en "VAG-ekspert" i dag, og vi sjekka en rekke ting. Blant annet målte vi Hall Giveren i fordeleren og den ga ikkenoe utslag. Plukka ut fordeleren og idet vi prøver å skru den rundt, hører vi at den skraper helt sinnsykt! Åpner opp, og vips.. der var det sinnsykt mye metallspon og hele "staven" som går ned til kamhjulet vakler sinnsykt. Så den har sannsynligvis smelt rundt inni der, gitt hall giveren noen slag, etc.. Så da har nok det ført til at motoren har gått litt "til og fra". En sann lettelse å finne feilen! :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trikkerfaen Skrevet November 6, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 6, 2006 Hoho, fant feilen! Målte meg frem til at giveren i fordeleren ikke ga signal, og når jeg tok ut fordeleren og dro den rundt, skrapte det skikkelig inni! Inni selve fordeleren var det masse metallspon og shit.. Nå har jeg bytta, og bilen maler som en liten pusekatt :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henning_dt85 Skrevet November 7, 2006 Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 hehe, kjøpte meg 1.8S i helgen, nå kommer jeg til og få nervesammenbrudd :D Men lavt bensinforbruk er digg :). Flott at du fikk det til da! Siter Amazon 65-strøken bil amazon 67-prosjekt Volvo 245 85-Bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg