Gå til innhold

Gassresponsen er blitt dårlig, og bruker lengre tid opp i fart.B230k. Mulige feil?

Ranger emnet

bilgal86

Anbefalte innlegg

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Solex Cisac-forgasseren er en totrinnsforgasser, der det andre trinnet er styrt av vakum (i motsetning til andre trinnet på Webers totrinnsforgassere, som er mekanisk styrt og langt mer driftssikkert).

Dersom det er hull i vakumklokka får du akkurat de symptomene du beskriver, for da åpner ikke det andre trinnet. Normalt vil du tydelig kjenne at bilen får nye krefter mellom 3 - 3500 rpm, når det andre trinnet åpnes.

For å sjekke om vakumklokka er tett, tar du den av og suger i røret. Dersom den lekker er den ødelagt.

Det kan i samme omgang være lurt å bytte alt du ser av gummimansjetter på vakumslangene. Særlig de som sitter nær motoren morkner og sprekker pga. varmen. De koster omtrent ingenting hos forhandleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nøyaktig samme problemene med min 87a med K motor.

240GL: Hvor finner jeg denne vakuumklokka?

Kan jeg bruke gasser og innsug fra en 84:a B23A? Er en Pierburg 175CD som står på denne.

Hva gjør jeg med alle vakuumslangene som går fra tenninga og inn på forgasseren? Er jo en hel haug med slanger og klokker i motorrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bildet tok jeg til et annet formål, så klokka er ikke akkurat i hovedfokus. Men du kan skimte den som ei svart plastkule med en flens på bak bensinslangen. Når du kikker i motorrommet, se i området mellom bremseservoen og forgasseren.

Cisac3.jpg

Jeg skannet også dette bildet som viser virkemåten fra den gamle utgaven av Haynes-boka (den grønne). Den er mye grundigere på Cisac'en enn den nye røde utgaven.

CisacSecondary.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fint det.. Jeg har selv montert på A-Forgasser på min B230k motor.. Du tar vekk vakum boksen og bruker kun de vakum slangene du trenger.. og du vil få noen ledninger til overs.. pga k-forgasseren har flere kontakter til ting enn det en A-Forgasser har.. Men skal du først gjøre det så er det anbefalt og sette på en annen topp da b230k motoren har forbrennings kammer i toppen..

Volvo 945 tic 1996 / Nissan Navara 2006

Volvo 760 GLE Tic 1984 [X] / Volvo 240 GLE 1986 [X]

Volvo 745 TDI [X] Volvo 740 Tic 1987[X]

Volvo 240 GLE 1989 [X] Volvo 240 Tic 1988[X]

Volvo 940 1993 [X] Volvo 240 1985 [X] Volvo 240 1987 [X]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kingno: og hvilken betydning har det at K motoren har forbrenningskamrene i toppen? Dessuten så ligger vel forbrenningskamrene i stemplene på en heron motor? Er vel dette som gjør denne motoren litt spesiell?

Er det en fordel å bytte tenninga også fra en A motor i samme slengen, slik at en kan få vekk all den vakuumdritten? Føleren som ligger på svinghjulet kan en vel også ta vekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, gjør det kai :)

Vi å ta det en dag når vi har tid :) Må også få tak i nye bremseklosser snart, trenger 1 bak og 2 foran, slites fort, merkelig nok ;)

Det koster nesten ingenting for nye bremseklosser å det er gjort på et øyeblikk for en som kan det, men kan du ikke så lærer vi det over en kasse øl! :p hehe

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster nesten ingenting for nye bremseklosser å det er gjort på et øyeblikk for en som kan det, men kan du ikke så lærer vi det over en kasse øl! :p hehe

hehe, jepp :) Skal undersøke hvor mye det koster i dag. Så kjøper jeg nye i neste uke, så får man se på det, er jo nå metall mot metall foran på passasjersiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jepp :) Skal undersøke hvor mye det koster i dag. Så kjøper jeg nye i neste uke, så får man se på det, er jo nå metall mot metall foran på passasjersiden.

Huff da.. Sjekk på bildeler og rekvisita, han Helge e billig på klosser..

Takk for at du kjørte dama hjem i går forresten! :fatality:

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en slik 230k jeg også, den funker DÅRLIG på kald motor! Må ruses bra opp for og kjøre i gang ellers bare kjører den på lavt turtall og blir verre om man gir gass når den kjøres på lavt turtall:S

Også stoppa den 5 min tid for litt sia, virka som den fikk lite bensin eller no. Tulla litt først også smalt det som faen i eksosen, funka fint i 10 min stod i 2 timer kjørte 20 min også stoppa helt i 5 min. Funka som normalt etterpå da:S Når den stoppa glemte jeg feste panseret etter jeg fikk start så det smalt jo opp når jeg passerte 70km/t da :P

'87 240 B230ET Godbil'n

'86 240 B230A Vinterbil/Automat-Pelle

'62 Felt B18 Camoblå/Dødsfella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B230K med A-Forgasser og 530topp (gjerne litt høvla) gir bedre komp. Er noe og anbefale hvis du i tillegg bytter stempler så får du jo litt til og gå på :) men normalt så er det at folk bare bytter toppen og gasseren. Fordeleren fra A-motor er ikke like lett og sette over. Da må du bygge om noe av ledningsnettet og hvis du i tillegg skal fjerne pulsgiveren så må du jo bygge om ledningsnettet litt.

Volvo 945 tic 1996 / Nissan Navara 2006

Volvo 760 GLE Tic 1984 [X] / Volvo 240 GLE 1986 [X]

Volvo 745 TDI [X] Volvo 740 Tic 1987[X]

Volvo 240 GLE 1989 [X] Volvo 240 Tic 1988[X]

Volvo 940 1993 [X] Volvo 240 1985 [X] Volvo 240 1987 [X]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem, ver glatt ute også, kan du skjønne det :) Må ha nye piggdekk bak, har jo ingen pigger igjen snart :p

Fant ut at bremseklosser foran koster 230 kr, og bak får jeg 4 klosser for 176 kr ;) Så snart blir det noe å gjøre på bilen igjen :)

Har heldigvis en delebil, så hvis jeg skal bytte forgasser tar jeg fra den :) Er en -86 Gle, er en b230a som står i den. Gått 285 000 eller no sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider