Gå til innhold

Gassresponsen er blitt dårlig, og bruker lengre tid opp i fart.B230k. Mulige feil?

Ranger emnet

bilgal86

Anbefalte innlegg

B230K med A-Forgasser og 530topp (gjerne litt høvla) gir bedre komp. Er noe og anbefale hvis du i tillegg bytter stempler så får du jo litt til og gå på :) men normalt så er det at folk bare bytter toppen og gasseren. Fordeleren fra A-motor er ikke like lett og sette over. Da må du bygge om noe av ledningsnettet og hvis du i tillegg skal fjerne pulsgiveren så må du jo bygge om ledningsnettet litt.

Hvis du bare bytter topp på b230k så får du en komp på rundt 6:1... Det er ikke spesielt bra...

Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156

bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo

Honda CBR 900RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har gjort det samme selv også, min gamle K gasser slukte aktfor mye bensin, grunnen til det er at nålen/sete/dyser blir slitt, et velkjent problem hos disse gasserne. jeg satte på en Pierburg 175CD gasser, husk at her kommer det årsmodeller inn i bilde, er ikke alle innsug som er like på disse. Vakum forsterkeren som sitter på høyre side som vakum slanger er koblet til, den bruker du og kobler opp, pga EGR ventilen som sitter under innsuget samt termostat ventilen så er du avhengig av disse/varmstart/kaldstart og utslipp. Altså avhengig og ahengig, du kan sefølgelig koble fra alt dette men det er vel letter å koble slangene på enn å demontere en hel masse.

Ledningene fra den gamle gasseren har du ikke noe bruk for, det er kun 1 som du kobler til og det er til tomgangs ventilen, hm husker ikke helt men tror den er gul og svart. uansett, slår du på tenningen så skal den ha konstant strøm så lenge motoren går, det er faktisk den eneste ledningen som du får strøm ut av også, tomgangs ventilen sitter skrudd fast på innsuget på toppdeksel side, du ser den lett.

Et godt tips er å anskaffe seg disse bøkene : Haynes 240- - - - og 740 - - -

disse bøkene tar for seg alt om disse bilene og motorene, spesiellt 740 boken som tar for seg blandt annet b230K motoren og alle dess komponenter og virke måter også de fleste forgassere som blir brukt på disse motorene tilogmed vakum oppsettet vi snakker om her. Pierburg 175CD er en av gasserne som blir tatt hånd om på b230K samt vakum. disse bøkene er etter min mening mye verd.

verksteds håndboken er også en fin bok å annskaffe seg, for den type volvo du har da vel og merke. der står absolutt alt ! for de som har viet sit liv til volvo så er dette "et must" bøker, klart koster litt men det er det verd.

Edit: å bytte topper og div, bare for å få fikset bensinforbruk problemer samt start problemer er etter min mening bare tull samt ikke så veldigt økonomi vennligt for de som har litt dårlig råd. Klart, er motoren så nedslitt at entrenger å bytte topp og slike ting så er det vel kanskje like greit å bytte motor i steden tror jeg, en b230K motor er ikke akkurat verdens beste motor, men opp til hver enkelt det.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal bytte motor etterhvert. Til en b230ft :) Så vet ikke hvor mye jeg gidder å styre med denne motoren hvis jeg skal bytte motor. Men det blir uansett ikke før neste år i så fall. Skal iallefall bytte startmotor, siden min tar kveld snart.

Nei det e bare tull, det e mye arbeid å bygge om å få det godkjennt hær i alta, Det beste for øyeblikket e å bestille overhallings-sett å bytte det så går bilen som en kule...eeeh, klokke igjenn. hehe

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det e bare tull, det e mye arbeid å bygge om å få det godkjennt hær i alta, Det beste for øyeblikket e å bestille overhallings-sett å bytte det så går bilen som en kule...eeeh, klokke igjenn. hehe

Eller bytte til bil med turbo motor :)

Min går for dårlig, må ha noe med mer krutt i nå. Er mer enn nok klar for det :) Vil egentlig ha en bil som går i 240+ km/t neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller bytte til bil med turbo motor :)

Min går for dårlig, må ha noe med mer krutt i nå. Er mer enn nok klar for det :) Vil egentlig ha en bil som går i 240+ km/t neste gang.

240km/t?? da må du i alle fall flytte fra norge, har ikke veia til det hær..

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider