Gå til innhold

x-pipe (crossover pipe) - hvor plassere?

Ranger emnet


Erik Braseth

Anbefalte innlegg

Hei

 

Ang. x-pipe er det noen retningslinjer for hvor langt bak/fram den bør være i eksosanlegget i forhold til motor? Eller er det bare å klaske det inn der hvor man føler for det? Blir det krøll og sette en slik x-pipe rett etter eksosanlegget kommer ned fra motoren, ca under første halvdel av girkassa?

 

Er det mulighet for at motorytelsen reduseres ved feil "bruk" av et slikt kryss mellom eksosrørene fra hver side av motoren? Bør det være en viss størrelse og/eller effekt i motoren før det er noen vits?

 

Og er det "bare å lage" eller skal de utformes etter noen bestemte regler/retningslinjer for å fungere?

 

*edit: Grunnen til at jeg spør er at jeg tenkte noe ala dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt om X-pipe på amerikanske V-åttere.

Ettersom jeg har skjønt kan det ikke bli dårligere enn originalt uansett hva du gjør.

Hvor x-en optimalt bør sitte har med trykkfallet bakover i anlegget å gjøre.

 

Spray en stripe vanlig, billig sparylakk på anlegget ditt et stykke fra bakkant av grenrørene og bakover. Start bilen og varm opp anlegget. Lakken vil nå bli ødelagt lengst fremme og et stykke bakover. Det punktet der lakken ikke lengre blir ødelagt av varmen skal x-en sitte. Dette skal visstnok være en ganske markert og lett synlig overgang.

 

Har ikke prøvd dette selv, men fått det fortalt.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Tipper nok den bør plasseres litt lenger bak enn jeg har markert på tegningen, og da får jeg fortsatt problemer med å plassere lambda (som helt sikkert fungerer best når den får måle eksos fra begge sylinderradene).

 

Får lete litt mer på den store verdensveven. Har også inntrykk av at det finnes mest info om dette til amerikanske v8 motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du bør gå for to lambda sonder. En pr sylinder rad?

 

Er sikkert noe info om dette på amerikanske hot rod eller Cobra kitcar forumer. Fler og fler kjører jo med insprøytning.

 

Men er kan det egentlig bli særlig forskjell på forbrenningen i de to sylinder radene ved innsprøytning?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt om X-pipe på amerikanske V-åttere.

Ettersom jeg har skjønt kan det ikke bli dårligere enn originalt uansett hva du gjør.

Hvor x-en optimalt bør sitte har med trykkfallet bakover i anlegget å gjøre.

 

Spray en stripe vanlig, billig sparylakk på anlegget ditt et stykke fra bakkant av grenrørene og bakover. Start bilen og varm opp anlegget. Lakken vil nå bli ødelagt lengst fremme og et stykke bakover. Det punktet der lakken ikke lengre blir ødelagt av varmen skal x-en sitte. Dette skal visstnok være en ganske markert og lett synlig overgang.

 

Har ikke prøvd dette selv, men fått det fortalt.

 

Mener dette er metoden for å finne hvor langt røret etter collectoren(3") skal være, før det går ned til eks 2,5 ", men innrømmer gjerne hvis jeg tar feil.

Poenget med crossover er jo å utjevne pulsene, så alle monner drar, men etter det jeg har lest, skal den være så langt fram som mulig, eller rett etter grenrør/headders.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være påståelig her jeg heller. Som sagt: jeg har bare fått det fortalt.

 

Men dette med å utjevne pulser: Nå har jo Amerikanske Våttere en tenningsrekkefølge som er noe spesiell ift andre v-motorer, ettersom jeg har skjønt. Kanskje har ikke x-pipe så mye for seg på andre motorer?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du bør gå for to lambda sonder. En pr sylinder rad?

 

Men er kan det egentlig bli særlig forskjell på forbrenningen i de to sylinder radene ved innsprøytning?

 

Ser for meg at det blir litt mye dilldall å koble på to lambdasonder på en motorstyring som er beregnet på å håndtere én. Får lese om mustangfolka som har eec-iv motorstyring :)

 

Dessuten vil det bli forskjell på høyre/venstre sylinderrad da det slippes inn friskluft i venstre eksosmanifold for å ikke ta livet av katalysatoren (ved WOT tipper jeg). Men nå har ikke jeg katalysator, så kanskje jeg bare skal plugge hullet til friskluft og sette lambdaen i en av sidene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venstre siden trekker eksos inn i innsuget igjen av "miljøvenlige" årsaker ;)

Men det er ikke stress å stenge for det :)

 

Jeg har/hadde 4 lambadaer, men har kutta ut de 2 bak (down-stream) katalysatorene. Så nå er det bare de 2 på vær sin side foran (up-stream)

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener dette er metoden for å finne hvor langt røret etter collectoren(3") skal være, før det går ned til eks 2,5 ", men innrømmer gjerne hvis jeg tar feil.

Poenget med crossover er jo å utjevne pulsene, så alle monner drar, men etter det jeg har lest, skal den være så langt fram som mulig, eller rett etter grenrør/headders.

 

Jeg mener å ha lest det samme.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår