Erik Braseth Skrevet Oktober 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2006 Hei Ang. x-pipe er det noen retningslinjer for hvor langt bak/fram den bør være i eksosanlegget i forhold til motor? Eller er det bare å klaske det inn der hvor man føler for det? Blir det krøll og sette en slik x-pipe rett etter eksosanlegget kommer ned fra motoren, ca under første halvdel av girkassa? Er det mulighet for at motorytelsen reduseres ved feil "bruk" av et slikt kryss mellom eksosrørene fra hver side av motoren? Bør det være en viss størrelse og/eller effekt i motoren før det er noen vits? Og er det "bare å lage" eller skal de utformes etter noen bestemte regler/retningslinjer for å fungere? *edit: Grunnen til at jeg spør er at jeg tenkte noe ala dette Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Oktober 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2006 Har lest litt om X-pipe på amerikanske V-åttere. Ettersom jeg har skjønt kan det ikke bli dårligere enn originalt uansett hva du gjør. Hvor x-en optimalt bør sitte har med trykkfallet bakover i anlegget å gjøre. Spray en stripe vanlig, billig sparylakk på anlegget ditt et stykke fra bakkant av grenrørene og bakover. Start bilen og varm opp anlegget. Lakken vil nå bli ødelagt lengst fremme og et stykke bakover. Det punktet der lakken ikke lengre blir ødelagt av varmen skal x-en sitte. Dette skal visstnok være en ganske markert og lett synlig overgang. Har ikke prøvd dette selv, men fått det fortalt. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Oktober 30, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2006 Interessant. Tipper nok den bør plasseres litt lenger bak enn jeg har markert på tegningen, og da får jeg fortsatt problemer med å plassere lambda (som helt sikkert fungerer best når den får måle eksos fra begge sylinderradene). Får lete litt mer på den store verdensveven. Har også inntrykk av at det finnes mest info om dette til amerikanske v8 motorer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RamstadTech Skrevet Oktober 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2006 Berre for å bekrefte er det teknikken som Hot Rod nemner eg også har høyrt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Oktober 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2006 Kanskje du bør gå for to lambda sonder. En pr sylinder rad? Er sikkert noe info om dette på amerikanske hot rod eller Cobra kitcar forumer. Fler og fler kjører jo med insprøytning. Men er kan det egentlig bli særlig forskjell på forbrenningen i de to sylinder radene ved innsprøytning? Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
351RS Skrevet Oktober 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2006 Har lest litt om X-pipe på amerikanske V-åttere.Ettersom jeg har skjønt kan det ikke bli dårligere enn originalt uansett hva du gjør. Hvor x-en optimalt bør sitte har med trykkfallet bakover i anlegget å gjøre. Spray en stripe vanlig, billig sparylakk på anlegget ditt et stykke fra bakkant av grenrørene og bakover. Start bilen og varm opp anlegget. Lakken vil nå bli ødelagt lengst fremme og et stykke bakover. Det punktet der lakken ikke lengre blir ødelagt av varmen skal x-en sitte. Dette skal visstnok være en ganske markert og lett synlig overgang. Har ikke prøvd dette selv, men fått det fortalt. Mener dette er metoden for å finne hvor langt røret etter collectoren(3") skal være, før det går ned til eks 2,5 ", men innrømmer gjerne hvis jeg tar feil. Poenget med crossover er jo å utjevne pulsene, så alle monner drar, men etter det jeg har lest, skal den være så langt fram som mulig, eller rett etter grenrør/headders. Siter No subsitute for cubic inches ! Prosjekttråd :Granada 351RS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Oktober 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2006 Skal ikke være påståelig her jeg heller. Som sagt: jeg har bare fått det fortalt. Men dette med å utjevne pulser: Nå har jo Amerikanske Våttere en tenningsrekkefølge som er noe spesiell ift andre v-motorer, ettersom jeg har skjønt. Kanskje har ikke x-pipe så mye for seg på andre motorer? Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mustang95 Skrevet Oktober 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2006 X'n på min er vel sånn ca 100-120cm bak collektoren Siter Project: "FrostBite" by GSS Motorsports - 2007 Focus - 1995 Mustang cab - 1994 Mustang coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Oktober 30, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2006 Kanskje du bør gå for to lambda sonder. En pr sylinder rad? Men er kan det egentlig bli særlig forskjell på forbrenningen i de to sylinder radene ved innsprøytning? Ser for meg at det blir litt mye dilldall å koble på to lambdasonder på en motorstyring som er beregnet på å håndtere én. Får lese om mustangfolka som har eec-iv motorstyring :) Dessuten vil det bli forskjell på høyre/venstre sylinderrad da det slippes inn friskluft i venstre eksosmanifold for å ikke ta livet av katalysatoren (ved WOT tipper jeg). Men nå har ikke jeg katalysator, så kanskje jeg bare skal plugge hullet til friskluft og sette lambdaen i en av sidene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mustang95 Skrevet Oktober 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2006 Venstre siden trekker eksos inn i innsuget igjen av "miljøvenlige" årsaker ;) Men det er ikke stress å stenge for det :) Jeg har/hadde 4 lambadaer, men har kutta ut de 2 bak (down-stream) katalysatorene. Så nå er det bare de 2 på vær sin side foran (up-stream) Siter Project: "FrostBite" by GSS Motorsports - 2007 Focus - 1995 Mustang cab - 1994 Mustang coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Oktober 30, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2006 Venstre siden trekker eksos inn i innsuget igjen av "miljøvenlige" årsaker ;) Stemmer jo det, så feil kan man ta :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet November 1, 2006 Rapporter Share Skrevet November 1, 2006 Mener dette er metoden for å finne hvor langt røret etter collectoren(3") skal være, før det går ned til eks 2,5 ", men innrømmer gjerne hvis jeg tar feil.Poenget med crossover er jo å utjevne pulsene, så alle monner drar, men etter det jeg har lest, skal den være så langt fram som mulig, eller rett etter grenrør/headders. Jeg mener å ha lest det samme. Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.