Gå til innhold

rwd conversion

Ranger emnet


SpottedinNarvik

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Går og tenker, planlegger og lufter tanken om et litt sprøtt custom prosjekt.

Så er derfor ute etter noen som har erfaring fra ombygging fra fwd(fremhjulstrekk) til rwd. Har en gammel fwd som jeg har planer om å bygge om med en litt sprek motor og rwd. Evt, til drift, eller generelt "bus" bruk. :)

 

Lufter som sagt tanken, vet at d ligger mye arbeid i ett slikt prosjekt. Så tar gjerne en idemyldring eller gode råd osv.

 

Har mye fritid og lite erfaring, dere skjønner:P

 

Thx

Spotted in Narvik på Facebook?

https://www.facebook.com/groups/113062795388716/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden du heter 900i, så kan man jo ta en vill tipping av at det er en gammal saab 900 du tenker på?

 

I såfall, så er jo motorene i disse allerede montert "riktig" vei for RWD :)

Bortsett ifra at de står 180 grader feil :P

'87 Volvo 740TIC

B230ET :D

-------------------------

'63 Volvo Amazon (121)

B18 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Kenito påpeiker, her må det sveising til.

Oppskriften er enkel, praksisen tek tid.

-Skaff en motor og girkasse som står rette veien.

-Senk nedi motor og gir og la det henge omtrent der du vil ha det.

- Ta mål for å lage motorfester og lag dei.

-Finn ut om du må kappe ut deler av dørken for å erstatte med annet som har plass til girkasse og mellomaksling.

-Lag braketter for å feste girkasse.

-Monter motor og gir.

-Finn bakaksling og hjuloppheng som passer til din bil.

-Sveis inn festepunkt for bakaksling og hjuloppheng.

-Tilpass mellomaksling

-Gje gass og spinn ronde renga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo mye å ta tak i da, takk for gode råd å seriøse svar. Er nysgjerrig liksom og har nok av tid. Vil gjerne utvide min horisont, og gjerne skape no litt spesielt eller rått. Har ikke problemer inne sveising. Men heller ang. hva som egner seg. (motor, gir, akslinger osv.) Har i hoved sak tenkt på en gammel 1985 Saab 900 som plager meg at bare står der. Orker ikke legge noe i den som FWD fordi jeg allerede har en 1986 900i på veien, da med innsprøyting og den 1985 er forgasser. Så bare går å funderer litt.

Spotted in Narvik på Facebook?

https://www.facebook.com/groups/113062795388716/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innsikt er ikke noe som kommer av seg selv da, er lærevillig og er ikke redd for en å annen utfordring og heller ikke redd for å prøve å feile litt. Vil bare lage no gøy som evt. vekker litt oppsikt. :D

Spotted in Narvik på Facebook?

https://www.facebook.com/groups/113062795388716/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med og bygde om en 80-talls Saab til 4x4, bileier hadde en ekstra komplett diff og en i deler.

 

Vi monterte en ekstra pinion mot diffen foran i spesiallaget lokk, monterte den ekstra diffen mellom bakhjul og fikk tilpassa en mellomaksel. Hvor stikkakslinger og nav ble henta fra vet jeg ikke...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er ikke bare litt mye jobb..det er MYE mer enn som så.. dette er en jobb som du kun bør begynne med, om du er spesielt flink til slikt..

 

Det kan skrives i en time, uten å få med alt som må gjøres :)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, virker som det er litt 50/50 angående kunskap vs. arbeid her.. så jeg er hvertfall klar for en utfordring. Så er det da ett par spørsmål:

 

1. Hvilken motor/gir egner seg?

2. Overføring/Bakstell?

3. Karoserriarbeid? Hva må gjøres/ikke gjøres?

4. Bremser?

 

:)

Spotted in Narvik på Facebook?

https://www.facebook.com/groups/113062795388716/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Kenito påpeiker, her må det sveising til.

Oppskriften er enkel, praksisen tek tid.

-Skaff en motor og girkasse som står rette veien.

-Senk nedi motor og gir og la det henge omtrent der du vil ha det.

- Ta mål for å lage motorfester og lag dei.

-Finn ut om du må kappe ut deler av dørken for å erstatte med annet som har plass til girkasse og mellomaksling.

-Lag braketter for å feste girkasse.

-Monter motor og gir.

-Finn bakaksling og hjuloppheng som passer til din bil.

-Sveis inn festepunkt for bakaksling og hjuloppheng.

-Tilpass mellomaksling

-Gje gass og spinn ronde renga!

 

du glemte å lage tunell for mellomaksel og girkasse, modifisere torpedoveggen for denne tunellen og tilpasse og montere oppheng for bakakselen (hvis du bruker stiv bakaksel som vil være det letteste) pluss alle de andre små justeringer og tillpasninger som dukker opp etter hvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår