Gå til innhold

Digitalt skyvelære

Ranger emnet

Jtand

Anbefalte innlegg

Denne påstanden er litt optimistisk: "Målenøyaktighet: +- 0.02mm/+-0.001", elektroniske skyvelær er skjelden mer nøyaktige en +/-0,1mm med mindre de koster mye mer enn det du linker til. Sjekk om det tåler søl av kjølevæske/olje/vann, veldig greit at det ikke tar kvelden av slikt.

Men så lenge en ikke lar seg blende av mange tall etter komma er det veldig lettvint med slike, lett å lese av, muligheten for å null-stille hvor som helst på skalaen er kjekk om en dreier mye, og ikke minst oversetter de mellom tommer og milimeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg jobber som verktøymaker og har jobbet endel med kalibrering av måleverktøy.. og det er ikke mange skyvelærer som klarer kravene som vi har til de.. og de skal faktisk være innenfor +-0,02mm på diverse skalaer vi har for å kalibrere(standarder). Dettte gjelder for utvendig og innvendig måling. Når det gjelder dybdemål så har vi +-0.05 mm som toleranse..

Sannheten er at de fleste skyvelære må justeres og brynes selv om de er helt nye for å greie kravene min arbeidsplass setter til slikt måleverktøy.. Men det som er linket til her er en type vi prøvde for ett par år siden. Og de ble ikke godkjent da de var altfor ustabile..

Men som det er skrevet i tråden så er det ofte de dyre som er best. Men rådet mitt er å lære det "vanlige skyvelæret" først.. :) Og bruk micrometer når det er nøye...

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja... digitale micrometer er veldig bra.. men alt måleverktøy er laget for å operere på ca 20 grader.. så hvis en måler med ett som er kalibrert i 20 grader og måler i 10 grader så vil det måle feil.. dette gjelder jo allt måleverktøy... Vi bruker stort sett mitotoyo måleverktøy.. noe mahr også.. er kvalitet som regel.. men hender det dukker opp nye som er feil..

om 100år er alt glemt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har stort sett Mauser og Mitutoyo på jobb, noe Starret tomme-verktøy, veldig bra alt sammen, selv om noe av Mauser-utstyret er fra 50-tallet.

Hva med disse billige, kinesiske digitale mikrometerene? Er de verdt pengene?

er det altfor billig så styr som regel unna.. kvalitet henger ofte sammen med pris når det gjelder måleverktøy..

Men skal en absolutt ha bra måleverktøy privat så kan en ofte få en bedrift til å kjøpe for seg. Mange bedrifter har store rabatter på slikt.

Veiledene pris er ofte villedene...60%rab er ikke uvanlig..

Gammelt måleverktøy kan også være bra, men viktig at det er kalibrert.. Personlig så synes jeg det er utrolig at de fikk laget så mye bra verkøy for 60 år siden.. Med tanke på utstyret som var da..

Ett godt tips til alle med digitalt skyvelære er å være ekstremt forsikig med å søle olje eller skjærevæske på det.. Skulle du være uheldig så vask med teknisk sprit eller annet rensemiddel med en gang. beveger du skyvelære med feks olje på så kan du være uheldig og ødelegge det for alltid..

om 100år er alt glemt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette skyvelæret hjemme, det fungerer helt greit, men tror jeg gav rundt 700kr for det (er en del år siden nå da).

Husk på at denne kan nullstilles nokså lett... (irriterende til tider)

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider