Gå til innhold

Rar motorfusk! B230A

Ranger emnet


v740

Anbefalte innlegg

Motorn oppfører seg rart noen ganger.. jeg kjører bortover, gasser på, og når jeg slipper gassen detter turtallet til 0 men bilen triller fremover fortsatt! jeg tar inn og ut clutchen, og motoren får turtall igjen.

 

Hva kan være problemet? det skjer oftest når det er lite bensin igjen (ikke tomt!).. er det bensinpumpe som kan være gåen? (hvis det er bensinpumpe på den motoren :P)

 

Problemet kommer og går litt, men for en stund siden var det omtrent ikke forgasserolje. Jeg fylte på og problemet ble borte... nå er det masse olje, men problemet er tilbake.

 

Jeg kjører forresten på v-power 99 okt. og bilen er stilt for 98 okt. Kan det ha noe å si? fikk høre av andre at det ikke har noe å si men ikke vet jeg..

 

En annen ting er at kjøevæska går ganske så fort ned uten at jeg kan se noen lekasjer noe sted (kan kanskje være i radiator? og at vannet fordamper med en gang?). Men det kan vel ikke ha noe med fuskingen å gjøre?

 

Ble langt det her :P men takker for alle forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et symptom er at vann forsvinner "uforklarlig".. Hvis du har hvit eksos, er det vann i eksosen og da lekker toppakningen din. Hvis vannet har trengt inn i oljen, vil oljen være full av gugge når du åpner påfyllingslokket på toppdekselet.

 

Men, du sier at du triller med bilen i gir og clutchen ute, og turtelleren viser 0 rpm?

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et symptom er at vann forsvinner "uforklarlig".. Hvis du har hvit eksos, er det vann i eksosen og da lekker toppakningen din. Hvis vannet har trengt inn i oljen, vil oljen være full av gugge når du åpner påfyllingslokket på toppdekselet.

 

Men, du sier at du triller med bilen i gir og clutchen ute, og turtelleren viser 0 rpm?

 

stemmer det! så tar jeg inn og ut clutchen og motorn starter igjen...

fikk høre at det kunne være kondens i fordeler, noe jeg ikke har sjekka enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk under vannpumpa om det lekker.. Drypper det fra bilen hvis du har stått lenge i ro? Er vanlig at pakninga blir ødelagt.

Hvis eksosen er mye hvit, så kan du prøve å lukte på den. Hvis det lukter frostvæske, så har toppakninga gått til f.. Eventuelt ta en kompresjonstest.

 

Problemet ditt med at motoren går ujevt, kan være at matepumpa di er dårlig, eller ikke fungerer lengre.. Hør på den pumpa som er under bilen, lager den mye lyd?

 

Du kan teste matepumpa ved å skru av lokket i baggasjerommet, skru av slangen som går fra tankarmaturet til hovedpumpa, og se om det kommer bensin ut når du vrir om tenninga. Husk å koble ut ledningene til hovedpumpa først, slik at den ikke suger seg tørr.

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er det noe gale med turtelleren din, forde turtallet kan ikke synke til 0 når du triller i gir

Klart turtallet kan det, hvis du triller bortover i gir og så vrir om nøkkelen slik at du kutter tenninga, så vil turtelleren vise 0.

Teorien her er kanskje litt usansynlig, men er til gjengjeld gratis å sjekke: Mulig det rykker såpass i motoren når gassen slippes, at noen ledninger med dårlig kontakt bryter kontakten helt, og dermed kutter strømmen til coilen, noe som vil tilsi null tenning. Sjekk ledningene oppstrøms for coilen og ledningen fra hall-giveren på fordeleren.

 

 

Angående vannet som forsvinner, kan du sjekke om du får vann inn i kupeen ved nede ved føttene på sjåførsiden, hvis så lekker enten varmeapparatet, eller ventilen til varmeapparatet. Sjekk også slangene som går fra motor og til kupeen (to stykk like ved bremseforsterkeren).

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Problemet ditt med at motoren går ujevt, kan være at matepumpa di er dårlig, eller ikke fungerer lengre.. Hør på den pumpa som er under bilen, lager den mye lyd?

 

Du kan teste matepumpa ved å skru av lokket i baggasjerommet, skru av slangen som går fra tankarmaturet til hovedpumpa, og se om det kommer bensin ut når du vrir om tenninga. Husk å koble ut ledningene til hovedpumpa først, slik at den ikke suger seg tørr.

 

Han har 230A å dermed ikke elektrisk pumpe men mekanisk

95 Golf 3

94 Audi 80 competition, oppe å går med megasquirt

85 Volvo 740

88 Volvo 740 delebil

87 Volvo 240 Stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men selv om den ikke får jevn bensintilførsel skulle den vel tenne forde? turtallet detter til 0rpm på nåla selv om bilen triller bortover i 50 km/t i 2. gir !

 

Først må du finne ut hvor kjøleveska blir av. En utslippsmåling vil avdekke om det er uregelmessigheter. Viss du kjører på veldig mager blanding kan du få tennningsbank og lekkasje etterhvert. I tillegg høres det ut som du har problemer med elektrisk kontakt til coil...er det elektronisk tenning forresten? Viss alle ledningene er iorden kan tenningsmodulen være på veg ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser det lekker vann ut mellom toppen og blokka! men det er ikke veldig mye.. kunne ikke finne noen lekasjer på varmeapparatet eller ventilen til varmeapparatet... kunne heller ikke se noen ledninger med dårlig kontakt, den driver å detter på turtallet når den står på tomgang også! detter til 500 på brøkdelen av et sekund, så opp til litt under 1000.

 

vet ikke om det er elektronisk tenning.. noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår