Gå til innhold

kva er forskjell på b23 og b230, visst det er då ?

Ranger emnet

VOLVO real power

Anbefalte innlegg

B230 kom i 1984...

Aldri hørt eller sett noe dokumentasjon om, det var i 1986 sier alle kildene mine.

edit:

http://www.volvo240.dk/main.asp?f=14

Les her for eksempel, først i 1985 kom B2xx-motorer..

Videre kan du se her:

http://www.volvo240.dk/main.asp?f=47

B23A ble satt i biler mellom 1981 og 1984.

B230A ble satt i biler mellom 1985 og 1986..

And so on and so on. Det er detta jeg leser overalt.

- Volvo V70 '05 2.0T

- Volvo 240 '83 B23A/M46

x Nissan Sunny 1.6 SLX

x Suzuki RMX '04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle ha sjekka rammenummeret da vetts, så hadde du sett om det var ettermontert eller ei.

Jeg tviler, men i motsetning til deg skal jeg høre på deg og si "Det er mulig det, Volvo har gjort mye rart".

Symphony: DU kan jo sjekke rammenummeret, så kan du også få vite hva slags motor du har.

- Volvo V70 '05 2.0T

- Volvo 240 '83 B23A/M46

x Nissan Sunny 1.6 SLX

x Suzuki RMX '04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet bare at det sto B230A på blokka og på den lappen på dempertårnet.

Mulig at det var fra '85-modellen B230-motorene kom, for på volvoforum.no står det bl.a dette:

B230K 110 / 194 10.5 2,316 Solex-Cisac 240, 740 - 08.84 - 07.88

Hvis det betyr at motorene kom i 8. måned i 1984 kan jo det stemme med at nye årsmodeller ofte kom i august-september...

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for tips, tenkte på om b23 var bedre eller verre å bruke å bygge motor på i forhold til b230? tar hvertfall vare på turbo, oljekjøler og bunpanne sånn i tilfelle..

Har dsv bare motor stående så får ikke helt sjekka rammenr..men ska sjekke den stemplinga som ska stå på motor!

88-mod 240 PROSJEKT

http://bilforumet.net/showthread.php?t=160159

86-mod 245 Tic SOLGT

99-mod V70 TDI BRUKSBIL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B23 skal ha blitt erstattet av B230 fra årsmodell 1985, dvs høsten 84. Men vet du hva slags turbomotor det dreier seg om? 240Turbo 85 skal så vidt jeg vet ha B21ET. Men er det ombygd A-motor, er det vel noe annet. Er det først og fremst sikkert at bilen er registrert i 84, kan det evt være spørsmål om det er en 84-modell eller tidlig 85...?

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en AT motor, bilen var også registrert i -84, men der slutter jeg å vite, kan være det er en tidlig -85 mod for alt jeg vet.

Fra det du sa VCE så mener jeg å huske da jeg tok av registerdekselet at det var i et stykke. er det delt på midten i tilfelle?

88-mod 240 PROSJEKT

http://bilforumet.net/showthread.php?t=160159

86-mod 245 Tic SOLGT

99-mod V70 TDI BRUKSBIL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den maskinen jeg har stående er gått 320.000, riktignok familiekjørt i alle år da jeg vet hvem som har hatt bilen..

er dette et greit utgangspunkt å bygge FK-motor på? med tanke på km-standen??

Så lenge det ikke er gjennomtrekk i den (bruker olje) så.

Ta kompresjonstest, du må kanskje borre til overdimensjon hvis den er sliten, uansett så kommer du vel billigere utav det med en komplett FK motor, da du trenger grenrør, slanger, rør, FK stempel osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider