Gå til innhold

Legge metallic base flytende?.

Ranger emnet


kimoajajaj

Anbefalte innlegg

Halla!

 

Skal lakke scooter huven min ut i denne uka en gang.

Sitter her med en boks med R-M DIAMONT VW L041 Ebenholzscwarz, fargekoden på golfen min.

Fikk lakken hos Topgun, men ble litt paff da han fortalte meg at det var en metallic lakk.

 

Når jeg ser på lakken som er på bilen min, så syns jeg ikke det ser ut som en metallic farge. Det er ikke metall korn i den og den ser 100% tett ut.

Når jeg åpner boksen med lakk og ser nedi, så ser lakken ut til å være 100% tett, kan ikke se noen slags form form metall korn / glitter, hvis dere skjønner hva jeg mener.

 

En ting jeg har lurt på er om metallic base lakk kan defineres som en komponent lakk?. Siden jeg ikke skal blande herder i den?. Skal kun tynnes.

 

Brukes ikke begrepet "base" om tett farge, selv om man velger å ha klarlakk på toppen ?.

Kan omformulere spørsmålet, brukes "base" begrepet kun hvis man opererer med en lakk som trenger en to komponent lakk på toppen for å få styrke i det hele?.

(ja jeg har fått klarlakk til å ha på toppen).

 

Kan det være at lakken min er en tett base?. I så tilfelle så trenger jeg jo ikke å bekymre meg for selve sprayinga med hensyn til jevn sprøyteføring med tanke på at metallicen skal bli jevn.

 

Men, skal jeg legge to flytende strøk med base?. Eller skal jeg legge flere super tynne strøk vått i vått?.

 

Er kanskje litt for optimistisk av meg å tro at noen kan svare meg på alt dette siden det er ganske komplisert.. men det skader ikke å spørre.

 

Mvh.

Joakim

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vanskelig å svare på det der.....:D

 

Base farge er felles betegnelse på rein farge , pearl, og metallik....

En blander den fargen man skal ha, tilsetter 50% tynner....

 

2K lakk har man i herder og tynner...

 

Legger 1 strøk med flyt, venter til den er tørr i overflaten,

 

sånn at en kan ta på den uten at den legger igjen farge på fingeren,

så strøk 2!

 

Vente til du kan ta på den igjen, å så legge 2 lag med klarlakk!

 

Kan hende du må legge 3-4 strøk på noen fante farger for at det skal dekke skikkelig!

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann folkens! Takker så mye for svar!!.

 

vw-Power, jeg tror det du sier er helt korrekt. Det vil med andre ord si at jeg har en tett base farge som jeg må ha klarlakk på ?.

Jeg fikk beskjed om at selve lakken var ferdig tynnet og klar til å sprøytes på, jeg skulle ikke tilsette herder.

Hvorfor herder en slik lakk uten herder?.

 

Bead-lock, jeg syns oppskriften din høres meg kurrant ut, akkurat slik jeg hadde sett for meg at jeg skulle gjøre det.

 

 

Jeg må dog si at jeg ikke skjønner hvorfor jeg ikke kunne fått denne fargen blandet opp som vanlig tokomponent lakk som jeg måtte tilsatt tynner i.

 

I morgen skal jeg sprøyte på fyller grunning på huven, er dog litt usikker pga. jeg tror jeg blir nød til å tynne fylleren litt siden den største dysen jeg har er 1.8 dyse, og på boksen står det at man bør bruke 2.0 - 2.5 dyse.

Noen som kan anslå hvor mye jeg bør tynne den?.

 

Vellvell :)

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke så farlig da det ikke er metalic farge, men viss det hadde vært det så tar du først de 2 vanlige strøkene med base (farge) også venter du en stund, slik at du kan ta på det nesten (prøv en plass som ikke viser eller en plass du har sprøyta for å teste dette, også leger du et siste "dråpe"strøk med base... dette for å ikke få skjolder i lakken, eg har det som vane å altid legge et slikt dråpestrøk før klarlakken uansett hvilken farge basen har...

x 86 Mazda RX7 Turbo II

- 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla!

 

OK Elanzer takker for reply. Når du sier "dråpe strøk" så mener du et strøk hvor du har på så mye lakk som du tør slik at den flyter mest mulig utover og du unngår appelsein hud?.

 

Jeg kommer til å lakke to strøk, så våte som jeg tørr.. .

 

Skal lakke på lørdag.. la fyller i dag, var litt pes ettersom at jeg ikke visste hvor mye jeg skulle tynne fyllern. Begynte med lite tynner men blanda i mere på neste blanding pga. at jeg ikke fikk fin overlate pga. at massen var for tyktflytende i forhold til dysa på sprøyta mi.. .

 

Jaja:)

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Dråpestrøk legges bare på metallic og pearl farger, er som regel ikke nødvendigt å legge det på tette farger, men kan være at det må til på enkelte vanskelige farger

 

Kan det vere en misforståelse ute og går her??

 

Tror du har fått base til 2-sjikt uten metallic. Da er fremgangsmåten som om det var metallic-base.

(Det var nok derfor selgeren trodde det var metallic...)

 

1 slørestrøk, 1 mette-strøk og til slutt 1 slørestrøk. Hvis acryl= 10-12 min avlufting mellom hvert strøk,

hvis vannbasert" HELT tørt mellom hvert strøk

 

Og så 2 strøk klarlakk som vanlig.

Opel Combo B 1,8 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla Rekord24V

 

Jeg har lurt litt på den lakken min ja.. . Men jeg har fatt lakk etter fargekoden min, og jeg har jo ikke metallic på bilen min, så jeg har jo egentlig fått rett lakk.

 

Jeg la tre tynne strøk.. så la jeg på klarlakk.. ble knall bra etter mye om å men.. :).

 

Er det mulig å be om å få en farge som to sjikt, fks. hvis man skal motiv lakkere eller noe.. ?.

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår