Gå til innhold

MazdaFriend : Mazda Miata - Overhaling, turbolading og annet snacks

Ranger emnet


MazdaFriend

Anbefalte innlegg

Hallå.

 

Tenkte jeg kunne legge ut litt om mitt prosjekt. Da har jeg en slags logg for meg selv hva som blir gjort og noe å se tilbake til den dagen jeg er nesten ferdig. For ferdig blir man alldri.

 

Bilen er en Mazda Miata. Det er så godt som samme bilen som Mazda MX-5. Mazda prøvde seg ut med forskjellige navn i forskjellige verdensdeler, såvidt jeg husker. Eunos Roadster i Japan, Miata i USA og MX-5 her oppe. Min er import, og det som skiller disse tre i hovedtrekk er at Roadster`n har rattet på feil side, Miata`n har som regel mere utstyr enn MX-5 og Miatan har plass til amerikansk skilt bak. Ikke sånt lavt,bredt som Norge har.

 

Bilen skal godkjennes. Vet det går noen der ute med lovlige bygg, så får vel prøve på det samme. Motoren er rimelig lik gamle 323 Turbo motoren meg bekjent, så den skal tåle overlading rimelig bra uten sterkere innmat.

 

"Aggregatet" er en Greddy Spec Mitsu TD04h-15G som kan minne om den som sitter i Volvo 850. B5234T/B5234T5 225/240hk. Alt av oljeslanger vil bli i SS slanger fra EARLS med tilhørende koblinger ;) For å få inn nok drivstoff til forbrenningskammeret har jeg valgt å gå for E-Manage Ultimate. Ikke gamle Blue, men Ultimate. Har hørt mye lovord om denne, så da må den prøves. Hadde gått for sm4 brukt, hadde det ikke vært for at jeg kjøpte E-manage før jeg fikk tilbud om den brukte sm4`n. For å få justert riktig mengde suppe har jeg gått til innkjøp av en Innovate LC-1. Videre vil Magnecor 8,5 Competition tennpluggledninger få gnisten fram til riktig sted og tid. Eksosanlegget blir 2,5" fra turbo og ut. En smart device fra FlyingMiata (http://www.flyingmiata.com) vil gjøre så jeg kan tune motoren selv når den går i open loop. (Piggyback og open loop fungerer dårlig.) En TurboXS HPBC vil holde trykket stabilt hvor jeg vil ha det og en billig Kinakopi :wonder: av en RFL vil sleppe trykket. Men den vil bli shimset. HARDT!

 

Understellet vil bli holdt orginalt fram til jeg får penger til det. Da vil det mest sannsynligvis bli KYB AGX dempere matchet med FM fjører. Og litt større bremser. Men det er ikke før til våren ;)

 

Småting gjort nå pr dags dato:

 

Montert TSI

Skiftet endeledd og tannstangmansjetter

Montert Cdspiller. Kasset er ut

Montert Veltebøyle

Fått av grufulle 17" som ødela bilen

Montert turboeksos som gir litt for mye lyd uten turbo ;)

Polert innsugsmanifolden i runner`ne

 

 

Hva som skal gjøres i vinter:

 

Bilen skal inn i vinter

Softtop skal byttes. Store hull :D

Ut med motor og girkasse. Komplett pakningsett

Ta regreimskift og overhaling. Komplett oljeskift

Pulverlakkere toppdeksel og innsug

Montere alle delene jeg har liggende og turbolade

 

Når jeg får penger til overs:

 

TorSen diff fra 1.8L

RC Eng. 550cc Dyser

Forge Intercooler

Vishnu DualFeed fuel rail

KYB AGX dempere

FM fjører

Større bremser rund baut

MazdaSpeed motorfester

Deler som ligger å venter:

 

E-manage Ultimate med alt av cd,kabler og mapsensor

Innovate LC-1 med måleur

FM o2 Signal Modifier

2,5" Downpipe

Magnecor 8,5 Competition Spark Plug Cable Set

TD04h-15G Turbo og manifold fra Greddy

Ledningsnett så E-Manage blir lett å fjerne/installere

TurboXS HPBC

KinaKopi RFL

Diverse målere

Komplett pakningsett

Slanger og koblinger fra EARLS

 

Her er bilen forresten.

HPIM0768.jpg

Mazda Miata 1.6T (snart T hvertfall) Prosjektlogg

Renault Dauphine 1961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Joda, bestiller som regel alt selv. Nå har jeg mest linker til gunstige Miata/MX-5 forhandlerer jeg da. Men her er noen som har litt avhvert

 

http://www.summitracing.com/

http://streetrays.com/catalog/index.php

http://forgemotorsport.com/

http://function-7.com/ lager mye cnc og spesialdeler.

http://www.mohdparts.com for E-manage. Hyggelig kar.

http://www.diyautotune.com

Mazda Miata 1.6T (snart T hvertfall) Prosjektlogg

Renault Dauphine 1961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, men det ser jo bra ut det her da :) Jeg og en kammerat leiter også etter en mekke plass... kunne kansje fått med litt folk og finni ett sted med løftebukk og litt plass ?

 

Det hadde jo vært ideèlt, men med tanke på at vinteren er her og de fleste steder jeg har sjekket er leid ut allerede ser det dårlig ut. Du får si ifra hvis du kommer over noe, er gjerne med jeg.

 

Dette kan bli tøft det her!

Om du ikke allerede er der, så registrer deg på http://www.mazda-ogn.org/forum , å legg inn ditt prosjekt der inne :)

 

Jeg er på http://www.mx5-miata.no . Kanskje jeg burde ta en titt innpå mazda-ogn.org også. Takk for tipset ;)

Mazda Miata 1.6T (snart T hvertfall) Prosjektlogg

Renault Dauphine 1961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt tidligere: http://function-7.com/ lager mye cnc og spesialdeler.

De har laget denne flensen for oljeretur på TD04h-15G. Ett stykke fint arbeid spør du meg og lett som ei fjør. Kan anbefale å ta en titt, de har litt deler laget i airframe grade 7075 aluminum. Dagens reklame..

fff9.jpg

Gleder meg litt til å sette sammen oljerør ja. Venter bare på ett verksted.

sdsd3.jpg

 

Så hvis noen kjenner til ett sted i buskerud jeg kan stå, nærme Drammen. Skrik ut!! Betaler..

Mazda Miata 1.6T (snart T hvertfall) Prosjektlogg

Renault Dauphine 1961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lykke til,sjeldent prosjekt dette i norge.. ska følge med, fin farge på bilen og*Racing-Rød*

 

Veel, er jo noen av dem da. Bare fint det, så har jeg noen å diskutere saker og ting med. Bra du følger med, har ikke vært den store responsen her ennå men jeg bare poster ut jeg. Kjekt å ha noe å se tilbake på den dagen jeg begynner å nærme meg ferdig. Selvom ferdig blir man vel aldri ;)

Mazda Miata 1.6T (snart T hvertfall) Prosjektlogg

Renault Dauphine 1961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er snurra i utgangspunktet. Ikke verdens største, men bra match mot min motor. Men som alle de "store" har med chromma kompressorhus kan jo ikke jeg være dårligere. På med Dremel ;)

HPIM0377a.jpg

Ferdig. Ikke den store showfinishen, men litt bedre blei det jo ;)

HPIM0385a.jpg

Mazda Miata 1.6T (snart T hvertfall) Prosjektlogg

Renault Dauphine 1961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår