Gå til innhold

MazdaFriend : Mazda Miata - Overhaling, turbolading og annet snacks

Ranger emnet


MazdaFriend

Anbefalte innlegg

Fordi en speilfinish "klistrer"... bensin dråper seg og fester seg lettere til veggene med en veldig glatt overflate. Noe som igjen gir deg noe laber forstøvning. Men på den toppen så er jo dysene helt inni toppen,så problemet er nok ikke relevant for ditt innsug...

Jepp...riktige lengder gjør mye,bare vi finner litt mer fløde der nå så... :)

 

Okay, da skjønner jeg! Du sitter nok inne med masse lærdom om dette. Får ha lykke til med innsuget til HF, det blir nok bra.

(Si ifra hvis det blir noe muligheter for serieproduksjon av Mazda Innsug da.. :P )

Mazda Miata 1.6T (snart T hvertfall) Prosjektlogg

Renault Dauphine 1961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Får ha lykke til med innsuget til HF, det blir nok bra.

(Si ifra hvis det blir noe muligheter for serieproduksjon av Mazda Innsug da.. :P )

Den lykkeønskningen må du nok overbringe til HF selv...jeg bare ga han målene på runner'enes lengde,og noen triks for å fordele lufta likt i plenum,resten har han gjort...så serieproduksjonen må du nok høre med ham om. :D Det måtte blitt en kopi av versjon 2.0 da...med litt bedre traktform i overgangen plenum/runner så innsugsflødet ikke hindrer toppen i å virke, så er det godt som gull. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får det nok til han også ja ;)

 

Men jeg fikk en ny pakke på døra.

 

-MazdaSpeed motorforinger.

-Termostat, vannpumpe, strammehjul,løpehjul og reimer (Kort sagt, nytt register)

-ARP bolter til toppen

-Bensinfilter

-22-24lbs radiatorlokk

-Tennplugger for turbo

-Lambdasonde

-Diverse pakninger,simmeringer og o-ringer.

 

Skru i helga? Ja :P

Mazda Miata 1.6T (snart T hvertfall) Prosjektlogg

Renault Dauphine 1961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HPIM0902.jpg

HPIM0901.jpg

HPIM0904.jpg

 

Bare prøvemontert litt idag, for å måle litt lengder til oljeretur og tilførsel.

Dårlige bilder og møkkete deler, men tror det kan bli pent jeg ;)

 

HPIM0907.jpg

HPIM0909.jpg

Felgene har jeg også fått tilbake. Orginalfelger er stuket ;) Er litt ymse farge på de, pga kamera. Men fargen på eikene er vel sånn de ser ut sånn ca. Tror ikke det blir så ille på bilen, bedre enn hva det var hvertfall.

Noen meninger? :D

Mazda Miata 1.6T (snart T hvertfall) Prosjektlogg

Renault Dauphine 1961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg fikk en ny pakke på døra.

 

-MazdaSpeed motorforinger.

-Termostat, vannpumpe, strammehjul,løpehjul og reimer (Kort sagt, nytt register)

-ARP bolter til toppen

-Bensinfilter

-22-24lbs radiatorlokk

-Tennplugger for turbo

-Lambdasonde

-Diverse pakninger,simmeringer og o-ringer.

 

Skru i helga? Ja :P

 

Artig å følge dette prosjektet.

Hvor handler du deler? Har kanskje en billig MX5 på hånd, så får vi se om det blir et prosjekt til sommeren på meg også. ;)

07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI

X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å følge dette prosjektet.

Hvor handler du deler? Har kanskje en billig MX5 på hånd, så får vi se om det blir et prosjekt til sommeren på meg også. ;)

 

Du kommer ikke til å angre på kjøpet hvis du gjør det hvertfall. En helt orginal MX-5 er utrolig morro å kjøre spør du meg. Med riktig oppsett er den en riktig killer på bane også.

 

http://www.flyinmiata.com

http://www.mx5parts.com

http://www.mx5mad.com]mx5mad

stageonetuning

corksport

japanparts

trc-tuning

racingbeat

mmmiata

showoffimports

mx5parts

miatamania

summitracing

 

Har det meste du kommer til å trenge, noen mer aktuelle enn andre.. Du er vel kjent med delepriser hos Mazda Norge? :P

Mazda Miata 1.6T (snart T hvertfall) Prosjektlogg

Renault Dauphine 1961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Selvom det ligger papirer på nettet, så viser dette seg å være litt vanskelig alikevel. Ikke samme kravene og en ikke samme komponenter er nok til å velte en godkjenning. Men man lever i håpet vel ;)

 

Det skjer LITE omdagen. Venter på deler som ikke kommer, backorder på nesten alt og dette kjeder livet av meg..

ACT clutch er på vei fra Flyinmiata. Like greit å ta når motor er ute vel.

 

Bestilte meg FM motorfester før jeg i det hele tatt sjekket mine. Det viser seg å ha vært en god investering ;)

HPIM0917.jpg

 

HPIM0916.jpg

 

Gjenget opp bunnpanne for oljetemp og skal ta returen når jeg får gjengetappen (Helst ikveld).

HPIM0912.jpg

 

HPIM0913.jpg

 

Så ett bilde med de berømte felgene. De ble ikke helt den fargen jeg hadde tenkt meg, men jeg bryr meg lite. De ser mye bedre ut enn hva de gjorde før og de skal jo byttes ut engang uansett.. ;)

HPIM0919.jpg

Mazda Miata 1.6T (snart T hvertfall) Prosjektlogg

Renault Dauphine 1961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg hentet min nye act clutch og alt var fryd og gammen. Jobber kvelden denna uka, og kjører bilen til bestemor ned på jobb (fått låne den). Vel, skulle hente noen motorfester for å ordne noe, får ikke tid til dette og nøkkelen til bilen blir liggende i lomma. Får hastejobb, får slipekorn flygende inn i øyet som fortsatt er vondt å lukke igjen, sveiseglo i skoen som svir høl i alt og mister nøkkelen på jobben. Mest sannsynligvis når vi kjørte inn biler. Takk for en BRA BRA KVELD!

Og ja, clutchen ligger i bilen!!

Mazda Miata 1.6T (snart T hvertfall) Prosjektlogg

Renault Dauphine 1961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, typisk min flaks. Men jaja, kjipt å stå opp klokk halv 7 når jeg ikke skal jobbe før 15.00, men like greit. Dro ned på jobben å fant nøkkelen og fikk kjørt hjem pakka mi. Vel hjemme åpnet jeg den!

HPIM0928.jpg

Whoa! Fått klistremerker OG clutch. Blei 1.6liters trykkplate, siden jeg ikke har planer om noe alusvinghjul. Ennå. Skulle egentlig tatt det nå, men må kutte litt noen steder for å få råd til alt og få den klar i år.

Fikk med pilotlager og utløserlager, og alignment tool og en clutch override. Har tidligere hørt det ikke er bra å starte biler med litt hardere clutcher enn vanlig med clutchen inne. Så fikk med denne overriden gratis fra FM for å slippe dette.

 

Er som kjent sperre på bilen for å ikke starte den i gir.

Må jo bare være amerikansk oppfinnelse, hvor tomatgiret råder.

Mazda Miata 1.6T (snart T hvertfall) Prosjektlogg

Renault Dauphine 1961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

morro at fler bygger litt kjappe mx5er.. skal relativt lite til, og motorn er veldig glad i overlading, selv på orginal innmaten..

Blir nok et innsug v2 etterhvert her ja.. noen små endringer som kan gjøres.. men bytte innsug er ikke nødvendig for å få gøyal bil..

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

- 1992 mx5 - Trackday toy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva skjer a løver?

lene sida jeg har sett deg nå, spent på hvordan det går med bilen!

Like spent sjæl jeg! Går sakte, men sikkert framover. Får holde øyne og ører oppe, kanskje er jeg ute en dag i fjordparken med egen bil snart. Må jo få råna inn kjerra å ?:P Hvordan står det til med den karen omdagen forresten?

 

morro at fler bygger litt kjappe mx5er.. skal relativt lite til, og motorn er veldig glad i overlading, selv på orginal innmaten..

Blir nok et innsug v2 etterhvert her ja.. noen små endringer som kan gjøres.. men bytte innsug er ikke nødvendig for å få gøyal bil..

Jepp, de hevder borti statene at orginal bunn skal klare opptil 270-290 hk med god tuning, såklart. Håper såklart bilen blir gøyal og litt raskere enn hva den var. Så får vi se hvor lenge det varer. ;)

 

Fått sluttmontert litt saker nå:

HPIM0952.jpg

Ja, litt mye målere. Jeg veit. Men heller ha oversikten enn å blåse en motor.

HPIM0951.jpg

HPIM0950.jpg

Måtte lage litt hull i skvalpeskotta for å føre inn oljereturen. Regner med at dette ikke spiller noe rolle.

HPIM0939.jpg

 

Ikke så lenge før jeg kan putte i motor nå. Men har en del elektro arbeide i bilen som gjenstår, det kan bli.. Hva er ordet? Spennende? :P

Mazda Miata 1.6T (snart T hvertfall) Prosjektlogg

Renault Dauphine 1961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår