Gå til innhold

MazdaFriend : Mazda Miata - Overhaling, turbolading og annet snacks

Ranger emnet


MazdaFriend

Anbefalte innlegg

Gøy med litt montering av interiør, får bilen til å se så mye mer ut som en...

 

Bil?:P

HPIM0963.jpg

HPIM0964.jpg

Plassering av ECU.

HPIM0965.jpg

Litt slanger må til.

HPIM0967.jpg

En motor i sin livs form. Eller noe

HPIM0968.jpg

HPIM0969.jpg

Fått laget meg tilførsel til turbo også nå. Note til seg selv neste gang: Prøv å få tak i 4-AN koblinger ferdiglagd. For ett slit!

 

HPIM0970.jpg

MOTOR ER I FAKTISK!

HPIM0977.jpg

HPIM0978.jpg

HPIM0979.jpg

 

Så til fyringa. Hadde egentlig tenkt mye på hvordan dette skulle gå. Gruet og gledet meg om hverandre. Batteri var ladet opp, kamerat sto med oljetilførselslange til turbo i ei bøtte og jeg var klar for å kinne oljetrykk.

Setter meg inn i bilen. Skrur på tenning, ber kamerat si ifra når det kommer og vrir om nøkkelen. Ingenting skjer. Ikke ett forbaska klikk engang. Prøver 4-6 ganger bare på måfå. Skjer ingenting. Hmm..

Sjekker spenning på batteriet. Ok. Sjekker spenning til starter, Ok.

Kontakter? Ok! Hva kan være galt? Setter meg ned for å tenke litt.

 

Clutch switch lock? Såklart, er så lenge siden jeg har kjørt bilen at jeg har glemt at clutchen må være inne for å starte. Trår inn clutchen, som forøvrig har blitt passe tung å fin og vips, kinning er igang. Får kinnet oljetrykk. Klokka er 10-11 på en lørdags kveld og vi begynner egentlig å bli litt fyra på å få motoren til å gå. Får lånt en pc med serial/com1 port og programmerer bredbåndslambdaen. Setter opp ett grunnmap jeg har laget istand på forhånd og prøver å starte. Legg merke til at jeg ikke har noen rør på turbo/innsug og bare en meter med 2.5" eksos. Først må en kamerat holde inn LMM for at bensinpumpe skal begynne å pumpe og får å få en slags måling av luft inn. Vi måtte jo bare få fyret den på en måte. Dette får den til å gå såvidt på tomgang. Kobler sammen de gamle innsugsrørene og vips, motor går og har fått påmontert en stk liten hårføner. Nå var den riktig frisør, med en turbo som sugde inn forante og blåste rett ut til siden.

 

Fikk fyret den, ti på tolv. Tok kvelden og dro ut.

Idag har jeg fått mappet ett Airflow Output Map, så nå starter den uten å ha LMM koblet til innsuget i det hele tatt. Deilig da jeg slipper å ha denne store klompen i motorommet. Er ubrukelig i forhold til MAP sensor alikevel, og tar opp plass og gjør det vanskelig å lage rør.

Eneste som må gjøres er å lage en bryter av noe slag på bensinpumpe, kjekt for har hørt at det er lurt å kjøre tom bensinanlegg når man parkerer, mao stoppe motor ved å kutte tilførsel. Også må tempsensoren fra lmm settes inn i ett innsugsrør.

Takk for meg denne gang, nå blir det 3 uker med azurblått hav og ferie.

Sterkere tilbake etter ferien, og planen er fortsatt å bli ferdig til rudskogen, sånn nogenlunde. Lang post detta :P

DSC00568_640.jpg

Mazda Miata 1.6T (snart T hvertfall) Prosjektlogg

Renault Dauphine 1961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk for det pLxr.. Fint aa faa litt tilbakemeldinger.

 

Nikdev : Var der i fjor, tror ikke vi skal samme vei i aar. Men det er fint der, og bildet er ogsa derifra. Skal fra Levkas til Korfu. Mange fine ettapper, og jeg maa snike til meg litt nettverk for aa juge om bil :)

Mazda Miata 1.6T (snart T hvertfall) Prosjektlogg

Renault Dauphine 1961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår