Gå til innhold

MazdaFriend : Mazda Miata - Overhaling, turbolading og annet snacks

Ranger emnet


MazdaFriend

Anbefalte innlegg

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

Skjedd litt her på bruket i det siste..

HPIM0862.jpg

HPIM0863.jpg

HPIM0865.jpg

HPIM0866.jpg

HPIM0867.jpg

HPIM0868.jpg

HPIM0870.jpg

Vel, bildene over får meg til å ønske jeg hadde wankel eller noe. Og drømmen om selvbygd V8 lenger unna. Men, morro å drive med noe.

Grunnen til at toppen ble demontert ser du under. Hadde noen puff av blårøyk når jeg startet bilen etter å stått en stund. Kan være det lekker ned mellom ventilene, så for å være på den sikre siden ble ventiltettninger byttet. Og bare slipt til ventiler igjen med ventilpasta. Og på den korte stunden jeg hadde ventilløfterne ute (De lå i en pappeske) har den ene klart å skjære seg, mest sannsynligvis. Ene ventilen er 2 mm foran den andre og alltid åpen. Så den blir vel åpnet imorra. Gratis hjulskift på jobben tar på..

HPIM0871.jpg

Her er en av grunnene til at jeg vil overhale og vaske hele motor så den blir litt mere "i form". "liten lekkasje i front". Er lekkasje i bak-kant også.

HPIM0873.jpg

Fin gyllen farge på toppen. Så ren har den nok ikke vært på lenge :)

HPIM0878.jpg

HPIM0883.jpg

Iogmed jeg har kjøpt meg 550cc dyser fra RC Eng. og disse har annen kontakt enn orginaldysene så måtte jeg mikse og trikse litt. Hadde lite lyst til å ende opp med lange ledninger hengende rundt innsuget, så kuttet like så godt opp litt i ledningsnettet for dysene. Loddet og satte på krympestrømper. Ble fornøyd med resultatet.

Før og etter bilder:

HPIM0885.jpg

HPIM0894.jpg

Fått montert litt målere på plate som skal inn i bilen. noen vil kanskje si det blir mye målere, men jeg liker å ha oversikta over ting. Hadde jeg hatt råd hadde jeg kjøpt en dashlogger, mye cleanere look, men det får vente. Disse blir hvertfall under cd spiller, så blir det turbotrykk og Lambda i luftdysene. Knappen til høyre er for å kalibrere O2 sensoren og rød led for å lese av feil-lager og status på bredbåndslambda.

HPIM0893.jpg

Jaggu har ikke turbo`en begynt å få litt slanger også ;)

HPIM0895.jpg

Mazda Miata 1.6T (snart T hvertfall) Prosjektlogg

Renault Dauphine 1961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh sweet, men skal du rense toppen i syrebad eller er den ferdig renset nå?

 

Toppen blir sånn som den er nå. Har ikke råd eller tid til å få syrevasket den. Men blei greit fornøyd med den, mye renere enn hva den engang var hvertfall ;)

 

Grei finish på innsuget...Pulverlakk? Synd du ikke "portet vekk" noen cm også... :)

 

Er pulverlakk ja. Blei veldig fornøyd med det. Tenkte på å porte, er vel noe som heter extrude eller noe som hadde vært aktuelt isåfall på innsuget? Dette kan du bedre enn meg. Også portmatche med innsug og sånn. Men tror kanskje prisene hadde skremt meg litt. Får bli på neste motor.

 

Kan trøste meg med at jeg faktisk polerte opp innvendig så langt jeg kom med dremel. Var støpekant og ru overflate, så slipte vekk støpekanten og gjorde det glatt inni der. Ikke mye, ikke det beste, men alt hjelper litt (Liker jeg å tro)

Mazda Miata 1.6T (snart T hvertfall) Prosjektlogg

Renault Dauphine 1961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er pulverlakk ja. Blei veldig fornøyd med det. Tenkte på å porte, er vel noe som heter extrude eller noe som hadde vært aktuelt isåfall på innsuget? Dette kan du bedre enn meg. Også portmatche med innsug og sånn. Men tror kanskje prisene hadde skremt meg litt. Får bli på neste motor.
Ekstrudering er en grei måte å rense innsider på...men det er ikke alltid det fjerner materiale der det bør fjernes. :) Det jeg mente var at du burde (eller: bør,på neste motor som du skriver) lage /bygge om innsuget til å bli noe kortere...

 

Kan trøste meg med at jeg faktisk polerte opp innvendig så langt jeg kom med dremel. Var støpekant og ru overflate, så slipte vekk støpekanten og gjorde det glatt inni der. Ikke mye, ikke det beste, men alt hjelper litt (Liker jeg å tro)
Alle monner drar... :) ...bare ikke jobb frem en speil-finish på steder det befinner seg bensin.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke en speilfinish? Bare lurer..

Ja, på neste motor får jeg forhåpentligvis mere tid til å pusle litt med diverse saker som kan gi forbedringer. Vet HF her på forumet har bygd nytt innsug til sin. Jeg må nok sette meg litt inn i tingene på ett hobbybasis før jeg prøver på noe sånt, dog..

Mazda Miata 1.6T (snart T hvertfall) Prosjektlogg

Renault Dauphine 1961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke en speilfinish? Bare lurer..
Fordi en speilfinish "klistrer"... bensin dråper seg og fester seg lettere til veggene med en veldig glatt overflate. Noe som igjen gir deg noe laber forstøvning. Men på den toppen så er jo dysene helt inni toppen,så problemet er nok ikke relevant for ditt innsug...
Vet HF her på forumet har bygd nytt innsug til sin
Jepp...riktige lengder gjør mye,bare vi finner litt mer fløde der nå så... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår