Gå til innhold

Gode råd/tips til bra vedlikehold av Golfen i vinter?

Ranger emnet

Oleee

Anbefalte innlegg

Ja, nå har vel kong vinter lagt igjen sine spor i de fleste steder i landet her, og da er det som regel vinterdekk som må på, og alt det "helvetes spetaklet" med veisalt og annet møkk! :fucku:

Men til poenget.. Noen som vil dele hvordan dere vedlikeholder bilen i vinter? Hva lønner seg? Vaske ofte? Avfetting i ny og ne? Andre finurle tips? :)

| -My rides- |

[X] VW Golf III 1,8 GL - 95 mod. aka. "Hot Stuff" (solgt)

[X] Suzuki FZ 50 - 87 mod (dævkjørt, solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, nå har vel kong vinter lagt igjen sine spor i de fleste steder i landet her, og da er det som regel vinterdekk som må på, og alt det "helvetes spetaklet" med veisalt og annet møkk! :fucku:

Men til poenget.. Noen som vil dele hvordan dere vedlikeholder bilen i vinter? Hva lønner seg? Vaske ofte? Avfetting i ny og ne? Andre finurle tips? :)

Vask:

Mitt tips her er å pollere den nå som vinteren for alvor har kommet for å bli, og kanskje ta den igjen 1 gang til rundt jul :D.

Avhengig av hvor og hvor mye man kjører så er jo dette litt relativt, men kjører man i mye salt og kanskje 50+ mil i uken så bli bilen for dritten. Det kan da være lurt å vaske den ca 1 gang i uken for å klare å holde den. Gjør man dette kan man unngå å bruke avvfetting hele tiden og "tørke" ut lakken på den måten. Får man ikke av all sand og drit ved å bare spyle kan det av og til være behov for litt avfetting slik at man ikke gnir sand og drit i lakken og lager riper. det kan kanskje da være nok å ta på avfetting, la dette virke litt, også spye det av før man går videre og begynner å gnikke på bilen. Det jeg har god erfaring med er Turtle sin supervask (blå flaske) denne tar driten bra og legger igjen en liten "voks"hinne. Avslutte det hele med en tur til en selvvaske hall og få på varmvoks og glanstørk for den siste finnish, da preller vannet av og man føler seg bra... Passende dager til dette er vell søndag, hva har man ellers å gjør på en søndag utenom å være fyllasjuk?

OBS, ikke alltid det passer seg å vaske bil visst det er skikkelig kaldt, da kan

ting ha en tendens til å fryse, låser pakninger osv. Ikke alle i norge som har en vinter som på vestlandet.......

Men måter jeg løste dette på i Ålesund var enkelt å greit å vaske bilen og kjøre så til et kjøpesenter for å handle litt, parkerte i underjordisk garasje der det var litt varme og vips så tørket bilen litt etter litt......

Låsolje i låser, og silikonstift på pakninger er en ting man kan tenke på.

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med eventuell gewinde? Hører rykter om å smøre det inn med vaselin og greier?

gikk fint for meg i fjor. Brukte sånn fett, husker ikke helt hvilket fett,men det var fett :P ...fett?

var vel ikke vaselin, dette vil vel bli slitt av ganske kjapt...men, noen som vet??

..Drive Slow, Sit Low..

..min verden :-) ..

[o] Billaus

[x] Audi A4 8K + Polo 85mod

[x] Golf mkV GT | Golf mkIV Stv | Golf mkIII

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med skikkelig tjukk anleggs grease? den renner ikke akk vekk av seg selv.....

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vasker bilen min i marskin 1 gang i uka på vinteren for å prøve å holde bilen min, er da ganske greit å jobbe på shell, for gratis marskin vask:) ellers gjør jeg ikke så mye, men har hørt att det kan lønne seg å vaske dekkene med dekkfornyer for å gjør dekkene myke å slik, å komme frem bedre osv, men vet ikke om det funker eller hjelper da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan lønne seg og vaske dekka med zalo ( riktignok rullefeltet ), men bare på dekka..ikke lakken (!!)..

saltet som strøes på veiene har en tendens til og gjøre dekka glattere i det lange løp, og du merker stor forskjell på veigrepet på snø og is når dekka har fått kvittet seg med saltlaget..

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobberfett skal visstnok være bra..

Hvor selges slikt..?

var noe i den dur jeg brukte. Det gikk ikke av på vinteren for å si det sånn..men var også vanskelig å få av på sommeren:P men -> ingen rust eller noe :)

Kan finne ut av det til i morra :)

..Drive Slow, Sit Low..

..min verden :-) ..

[o] Billaus

[x] Audi A4 8K + Polo 85mod

[x] Golf mkV GT | Golf mkIV Stv | Golf mkIII

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema har slikt.

sant. biltema har slikt.

kjøpte faktisk kobberfett i dag.

så faktisk bilen din på biltema en stund tilbake.

den var rød og blå om hverandre. ikke akkurat pent,

men nå er den en perle!

[-] 2000 Golf 4 1.4 (så var det golf igjen..)

[x] 1998 Mercedes C180 Sport

[x] 1991 BMW 325i e36 (helt original)

[x] 1994 Golf 3 1.8 GL (solgt og ikke savnet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sant. biltema har slikt.

kjøpte faktisk kobberfett i dag.

så faktisk bilen din på biltema en stund tilbake.

den var rød og blå om hverandre. ikke akkurat pent,

men nå er den en perle!

:thumb :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider