Aleksander Skrevet November 1, 2006 Rapporter Share Skrevet November 1, 2006 Hei og hå! Jeg lurer bare på om det er noen som vet om det en noen spesielle lover og regler som gjelder dette temaet. Vet at det bryter mot at man skal kjøre etter forholdene, ikke skapre farlige situasjoner o.l. på allmen vei. Har holdt på på parkeringsplasser på kveldstid tidligere vintre, og da har jeg opplevd at politiet har kommet og sett på uten å gjøre noe. Noen som har litt info? Siter 2000 Bmw 318iT 1991 Audi coupe 2.3 E [x]1991 vw passat 1,6td Stasjonsvogn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fre_D Skrevet November 1, 2006 Rapporter Share Skrevet November 1, 2006 Slikt som jeg har fåt med meg, så vil politiet stramme inn på disse bruddene i år. De har merket seg hvor populær sporten er blitt i norge, men kommer vel ikke som noen overaskelse at man er livredd for at det skal spre seg til noe man ser i trafikk-bildet. Denne bevisstgjøringen fra politiets side vil nok gjøre at det blir vanskeligere å slippe unna med "Ga litt for mye på ved et uhell i den rundkjøringen der gitt" i år.. Og siden folk som kjent mister lappen for å burne på en parkeringsplass, så blir jeg ikke veldig overasket om noen mister lappen for å leke seg sidelengs heller.. Når det gjelder parkeringsplasser så vil jeg tro at politiet ikke gidder å blande seg inn om de ikke vurderer det som at det er fare for skade/ødeleggelse av eiendom,kjøretøy eller andre ting.. Var mye klager rundt dette temaet i fjor vinter, men som sagt så er dette en vurderingssak som blir gjort av den enkelte politi-ansatte.. Noen er vel bare mer nervøse enn andre :watchout Siter Bil i dag: 99' BMW 320i *savner honda* Tidligere: 79' Civic, 92' Civic HB, 97' Civic HB, 94' Civic HB Vti, 97' Civic HB Vti Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Housey Skrevet November 1, 2006 Rapporter Share Skrevet November 1, 2006 "vinterdrift" .. hehe .. SLADDING vil jeg kalle det! Siter Golf II 16vT Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet November 1, 2006 Rapporter Share Skrevet November 1, 2006 Det er uansett ikke lov, da det bryter mot regelen om at man skal ferdes hennsynsfullt og aktpågivende i trafikken. Pluss den paragrafen om burning/sladding som kan straffes med førerkortbeslag. At de enkelte ganger ser gjennom fingrene på parkeringsplasser o.l. koker ned til hvilken politimann/dame som er der. Noen følger reglene 100%, andre ser mellom fingrene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet November 1, 2006 Rapporter Share Skrevet November 1, 2006 Politi vil nok bruke skjønn i slike saker, men det er ingen garanti for at du som bilfører ikke mister førerkortet ditt og blir bøtelagt for §3. (Uaktsom kjøring) Slik kjøring som dette med brekking på p-plass på snø, går like strengt som under burning på asfalt. Siter Bilforumet.noAdministrator-96 BMW 328i Touringx -92 BMW 318iS Coupé Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrizz_g Skrevet November 1, 2006 Rapporter Share Skrevet November 1, 2006 Jeg har snakket med min far om akkurat dette. (Han er politzei) Hvis du gjør det på en stor tom parkeringsplass, f.eks. så vil lite skje, men hvis du gjør det på vanlig vei, med andre biler, så slår de hardere ned på det. Samme gjelder runnkjøringer, skal kjøres, ikke breies. :P Siter - 1998 Skoda Felicia Pickup 1.9D - 1986 Volvo 740 Banebil, V8, Bilstein, multilink, poly ++ - 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler - Langtidsprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mustang95 Skrevet November 2, 2006 Rapporter Share Skrevet November 2, 2006 Er ikkeno fasit svar, det kommer helt ann på hvem som stopper deg. Siter Project: "FrostBite" by GSS Motorsports - 2007 Focus - 1995 Mustang cab - 1994 Mustang coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marvil Skrevet November 2, 2006 Rapporter Share Skrevet November 2, 2006 Er ikkeno fasit svar, det kommer helt ann på hvem som stopper deg. Jepp. Men fikk en "reklameavis" fra Statens Vegvesen her om dagen, der stod det en artikkel om Petter Solberg hvor han mente folk burde ta en tur på parkeringsplasser og finne ut hvordan bilen reagerte i forskjellige situasjoner på vinteren, så litt slingringsmonn må det da være (så lenge det skjer på en parkeringsplass, og ikke til sjenanse).. :) Siter » [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004 » [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt » [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
devileh Skrevet November 3, 2006 Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 Sladding på offentlig vei hvor man kan møte traffikk og folk er latterlig dumt spør du meg. Kjedelig å muligens drepe et annet menneske fordi man "bare" ville leke litt. Et argument man kan bruke hvis man kjører på et tomt industriområde/parkeringsplass; "Jeg vil utforske hvordan bilen min reagerer på vått/glatt føre hvis jeg blir utsatt for overstyring". Noe annet som går an å gjøre er å prate med politiet og kanskje finne ut av ting. Kanskje de går med på å ha en "gråsone" på et tomt område litt vekk fra folk og vei, eller kanskje de ber deg om å sette deg på en kaktus. Hvem vet. Siter -1992 Mitsubishi Lancer GLXI 1.8l 4x4 -1982 BMW 525i *Solgt* ____________________________________________ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cordoba dude Skrevet November 6, 2006 Rapporter Share Skrevet November 6, 2006 er helt med på utsagnet fra solberg. eg kjøpte meg ny bil for ca en mnd siden, og har hatt stor fart på våt vei, lakt brei igjennom rundkjøringer, snudd ved hjelp av håndbrekk ++ kort sakt prøvd det meste, for å lære meg å kjenne bilen, har allerede hatt nytte av det.. kjørte først en mnd nå på slitte helårsdekk, eg kjører med feilhjulstrekk, men sladdet likevel i hver rundkjøring hvis eg ønsket ( på våt vei vel og merke) derav har eg fått ganske god trening, ( eller bedre trening enn folk flest) i hvordan eg skal håndtere sladden, og rette opp bilen igjen.. for ett par dager siden kom snøen og minusgradene til bergen, bilen min har fått vinterdekk på, men slipper plutselig med bakenden, totalt uforutsett i en sving med trafikk i mot. Eg kjenner bilen sånn passe, og fikk derfor kontrastyrt akkurat nok til å rette opp igjen og unngå motkommende kjøretøy. eg tror selv at de fleste som IKKE har øvd på å sladde ville forårsaket en kolisjon der.. så eg annbefaler å bli kjendt med sin egen bil..! Siter Å kjøre bil uten musikk, er som å pule alene... http://www.bergen-gatebilklubb.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet November 15, 2006 Rapporter Share Skrevet November 15, 2006 Er man litt pirkete så skal det sies at de fleste kjørelærere (jeg kjenner endel av de) sier jo at "det er når du har fått lappen du skal trene på det du lærer grunnprinsippene på nå" på glattkjøringsbanen... *bortsett fra at det er forbudt*... Staten er tett. Skulle vært krav til at man skulle kjøre ape på glattkjøringsbanen like ofte som man tok EU...det hadde kanskje lært gamle Frøken Panikk å ikke stivne som en stokk i et stille skrik med en gang baken kommer...det ville nok spart Norge for x antall ulykker og dødsfall hvert år å gi folk mulighet til (les: Kreve...with a capital K) at de faktisk trener på å reagere/kunne kontrollere vogna når det er dette som blir opplyst under opplæringen til førerkortet... Å kunne putre fra A til B på tørt føre i 60 (i 80-sona) uten å kollidere har INGENTING med bilkontroll,grensekjenning eller trygg trafikk å gjøre. I det minste gi folk som vil lære seg å overleve der ute en mulighet til å trene...ved å la sånt foregå i fred,hvis det er på en tom parkeringsplass uten fare for person/materiellskade.. bøtelegge det da er I-D-I-O-T-I-S-K. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mordach Skrevet November 15, 2006 Rapporter Share Skrevet November 15, 2006 I det minste gi folk som vil lære seg å overleve der ute en mulighet til å trene...ved å la sånt foregå i fred,hvis det er på en tom parkeringsplass uten fare for person/materiellskade.. bøtelegge det da er I-D-I-O-T-I-S-K. Hør, hør! Enig med du! Staten bruker millioner på store kampanjer for å øke kjøresikkerheten blandt folk, f.eks. "sov i 15 minutter", mens noe av det enkleste for å minske antallet ulykker på vinterstid ville vært å anbefale folk å ta seg en sladdetur på glattkjøringsbanen eller en parkeringsplass når snøen/isen har lagt seg. Å bøtelegge de som faktisk øver seg på dette er idioti. Selv om det ofte bare er for moro skyld så lærer man litt om bilens egenskaper hver gang man tar en sladd på glatt føre! Hvis den ene halvtimen en kveld på en parkeringsplass bidrar til at en ungdom lærer seg å kontrollere bilen sin på isen/snøen, og dermed redder livet hans/hennes i en evt. seinere situasjon, burde det være nok til at Staten Norge avkriminaliserer sladding på parkeringsplass så lenge det ikke utgjør fare for folk og eiendom. Vi bør starte en kampanje på Bilforumet om dette! Hva sier dere til det? Siter - I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard. - Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool. '95 Audi Coupé ACE (x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gshock Skrevet November 15, 2006 Rapporter Share Skrevet November 15, 2006 enig med folket, så lenge det ikke er langs veien og fare for andre, så burde det være "lov". men kan godt slå ned på det om folk blir idioter i trafikk osv.. En kollega fortalte meg akkurat (etter at jeg nevnte denne tråden) at en kamerat av han mista lappen. klokka 04.00 på natta 2.juledag, på parkeringsplass.. Eclipse 4x4, lå fin sladd rundt kontainer lenge.. purken spratt fram bak fra en anne kontainer, fyren musta lappen for å ha spinni mer en 400m.. ER DET MULIG , makan til kødd... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet November 15, 2006 Rapporter Share Skrevet November 15, 2006 Selv om det ofte bare er for moro skyld så lærer man litt om bilens egenskaper hver gang man tar en sladd på glatt føre! Hvis den ene halvtimen en kveld på en parkeringsplass bidrar til at en ungdom lærer seg å kontrollere bilen sin på isen/snøen, og dermed redder livet hans/hennes i en evt. seinere situasjon, burde det være nok til at Staten Norge avkriminaliserer sladding på parkeringsplass så lenge det ikke utgjør fare for folk og eiendom. Vi bør starte en kampanje på Bilforumet om dette! Hva sier dere til det? Med på den... kunne kanskje vært noe for Bilaksjonen også det der...At Staten med sine iherdige bøteleggelser (for sånt som den unge herren i Eclipsen nevnt over gjorde) slett ikke sikrer trafikken,siden det ikke fantes trafikk der på det tidspunket men rett og slett bare skaper aggrasjon og dårligere førere. Ingen får jo trene uten å bli kriminell... Jeg bør jo anmelde meg selv. Jeg har kjørt fort på veien (260 km/t). Halv 4 en onsdags morgen i fellesferien,på Kløftasletta. Så ikke en sjel hverken motgående eller i min fil,hadde jeg gjort det hadde jeg seff slått av,men jeg utsatte sikkert alle de som ikke var der for fare...:drive2 Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raggaren Skrevet November 15, 2006 Rapporter Share Skrevet November 15, 2006 Hvis den ene halvtimen en kveld på en parkeringsplass bidrar til at en ungdom lærer seg å kontrollere bilen sin på isen/snøen, og dermed redder livet hans/hennes i en evt. seinere situasjon, Det at jeg har sladda litt redda meg for et par måneder siden, hvis ikke hadde jeg endt opp på tvers på ring tre med masse trafikk. Er skikkelig glatt den svingen fra CC Vest mot E-18:drive2 Siter -1994 Opel Corsa 1.4 Swing -2000 Yamaha TDR 125 x1987 Volvo 240 GL x1985 Volvo 740 GLE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg