Gå til innhold

Regler om brekksving/vinterdrift?

Ranger emnet

Aleksander

Anbefalte innlegg

er enig med dere om at det skulle vært like ofte som det er EU kontroll på bil. jeg øvelseskjørte med pappa på parkeringsplass i fjor vinter og lærte da mye om Quattro og hvordan den reagerer i alle forskjellige sitvasjoner.. pappa blei også overrasket over hvordan bilen reagerte fordi det er lenge siden han drev med slikt... jeg kjører nede på parkeringa til hydro i porsgrunn og der er det som regel ingen andre bortsett fra en og annen som er ute med far og øver.

Vi burde få lov til å lære bilen å kjenne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk sett politiet sladde på en parkeringsplass! brekksving og det hele! Er vel IKKE så uskyldige de heller! synes det skal være en selvfølge at ungdommer kan få øve seg på en TOM parkeringsplass!

slikt bør filmast, alt politet gjer som ikkje er heilt etter boka bør filmast,

1990 Audi 200 20v tq

1987Audi 90 quattro

1986 Ford sierra 2,0L VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på TV-2 nyhetene for 1 år siden.

Det var i forbindelse med et mord i oslo eller noe sånnt.

De filmet åstedet, i det en volvo xc70, med "poltistyling" kom sladdende forbi, i GOD far.

De er ikke det spøtt bedre enn oss som liker å lære/leke oss.

Skal de ta fra meg førerkortet for sladding på tom parkeringsplass, da melder jeg meg opp som politiker, og blir med i trafikkutvalget i mommunen min i allefall.

Tror faktisk at jeg har lyst til å spørre en politimann om akkurat dette i helga.

Jeg blir garantert stoppet for et eller annet denne helgen også.

Men, politiet er stort sett greie når det gjelder leking på snø.(når jeg tenker meg om, så har jeg egentlig ganske mye positivt å si om politiet generellt.

Det er som OFTEST vanlige mennesker det også, men det finnes hetkuker med stor K)

Det var en hel gjeng som holdt på å lekte seg på en parkeringsplass i nærheten, for en måneds tid siden.

De bare kjørte forbi.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er nok veldig annpå "purken" og hvem du treffer.. jeg kjørte sykkel på "gamle" fornebu, kjørte noe på bakhjul og hadde en del gode bremsinger med bakhjul som løftet seg, politiet kom og sto og tittet.. og senere kom de selv med sine sykkeler og startet og kjøre "trening" der og da lurte de på om vi ville være med og "kjøre" , de lurte også på hva vi drev med, og når vi da svarte at vi skal "lære" oss sykkelene og kjenne og bli en bedere "trafikant" så bare smilte dem og lot oss fortsette, det var aldri snakk om mere en 20-70 kmt men de likte at vi kjørte med fult "kjøreutstyr" , så i bærum blir du stoppa for ALT.. omtrent bare for og skjekke at du har full tank.. så helt annpå hvem som stopper deg og hvis han har fått seg litt.. fit.. den dagen så er dem somregel litt hyggeligere,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 3 år siden skulle jeg sladde litt på en tom kontrollplass som Biltilsynet bruker til å kontrollere tungtrafikk. Var på natten of course, var ingen biler på veiene rundt plassen heller da jeg svingte inn. Så jeg dro en 180° halvveis kontrollert sladd (fersking), og så rett på en snutbil som på et vis hadde vært synsk nok til å stille seg midt i veien ved innkjørselen.. Så jeg slo av bilen, sparket ut en kompis og nærmest skrek at han måtte fyre opp en røyk :P Så sto jeg med ryggen til og skalv i buksene, og da jeg endelig turte å snu meg for å se om de var der hadde de stukket..

Senere på natten var jeg på baksiden av de lokale handlesenteret, for der er det vanligvis tomt for biler, så jeg sladdet rundt der og følte jeg hadde fått roen, og så kjørte jeg på forsiden og da kom samme snutbilen igjen og glodde på meg.. Jeg ble livredd for at de hadde sett meg igjen, så jeg kjørte rolig og bestemt rundt bensinstasjonen, motsatt vei av politibilen, opp i veien og rett hjem til kompisen og heiv han av, og så rett hjem..

Men i senere tid har lekesladder i lav fart med fwd, rwd og 4wd reddet meg fra å snurre med bl.a. 4x4 Hiace i 80 km/h og en MAN lastebil av grei størrelse (18-284 eller hva det var), som begynte å vifte med ræven på vei rundt en slakk sving.. I fjor kom jeg fra Bergen sentrum mot Åsane, og der man passerer Rimi(Rema?), Hjelle osv ved Eidsvåg heller veien mot venstre når man er på vei opp bakken mot tunnelen. Der føk ræven på bilen til kompisen min, som lå foran, rett ut til siden, jeg trodde han dummet seg, men han var på vei i autovernet i midten av motorveien og det kom helt uventet på han. Litt etter at jeg hadde passert stedet han fikk sladd, fikk jeg en monstersladd av samme type.. Heldigvis har vi lekt oss på vinterføre før, så vi fikk begge reddet skinnet, men det kunne gått gale med tanke på at veien ikke virket glatt, og at vi holdt 80 begge to.. Har også utviklet en følelse for når bilen begynner å slippe, noe jeg ikke hadde før jeg "drev med sånt"..

Alt i alt har leking på snøføre gjort meg til en bedre sjåfør enn hvis jeg bare hadde kjørt fra A til B, og jeg vil bli sur om jeg mister lappen for å øve meg i situasjoner som bare kan gå ut over meg selv og andre frivillige.

Denne vinteren blir min første vinter med automatgir og bakhjulstrekk, jeg er jo vant til å bruke clutchen til å hjelpe å rette opp sladder, så jeg må øve meg på nye teknikker i tilfelle krisesituasjoner =)

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider