Gå til innhold

Oljeskift A100 C4

Ranger emnet

Gjest Peder Ferjebilettør

Anbefalte innlegg

Skal skifta olja og oljefilter på bilen min nå snart. Har eit par spørsmål til det:

-Kor mykje olja skal eg helle oppi motoren? sånn at det ikkje går over max merket på peilepinnen.

-Ka type olje anbefales å ha oppi?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som over, 4.5 liter inkludert filterbytte går det på 2.3E.

Har og hørt noe om at man bør bruke originalt filter på grunn av en returventil av et slag..?

Mobil 1 Rally Formula 5w50 er ei fin olja. Koster rundt 350 kroner for 4 liter av denne på Smart-Club!

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Cossie sier, kjør Mobil1 5W-50 (ikke 0W-40). Dette er en super olje, bruker kun denne jeg også og så er den ikke så dyr..

Ikke bruk racingoljer av noe slag, disse er kun beregnet for ekstrem bruk i en kortere perioder så som banekjøring.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quattro73 skrev:
Som Cossie sier, kjør Mobil1 5W-50 (ikke 0W-40). Dette er en super olje, bruker kun denne jeg også og så er den ikke så dyr..

Ikke bruk racingoljer av noe slag, disse er kun beregnet for ekstrem bruk i en kortere perioder så som banekjøring.

Okay, får prøva Mobil1 5W-50 i vinter. Vett du kor dei selge det i Haugesundsområdet? Har dei detta på Mekonomen i Haugesund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Ferjebilettør skrev:
Okay, får prøva Mobil1 5W-50 i vinter. Vett du kor dei selge det i Haugesundsområdet? Har dei detta på Mekonomen i Haugesund?

tror ikke de har Mobil på mekonomen... men derimot har de castrol og castrol lager olje til alleslags biler og om du spør på audi/vw eller på mekonomen så får du til svar at castrol er den beste. Ring Audi/Vw og spør etter hvilken Castrol olje du bør bruke på din bil... så drar du på mekonomen å fikser dette:thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
  QuattroMan skrev:
biltemaolja er IKKE bra nåkk! sjekk viskositeten på olja når dem er varm så ser du forskjell... olje er ikke noe å spare verken km eller penger på!

kjør castrol eller mobil

Castrol olje, f.eks 10w40, TXT (det audi kunne ha brukt), eller mobil 10w40, kan være dårligere enn biltema 5w40, castrol gtx 15w40 mineralolje, er noe dritt, det samme med valvoline maxlife. Mobil1 er bedre, også castrol slx, men så er de rådyre. Valvoline synpower er omtrendt samme suppa som biltema sin, statoil sin og felleskjøpet sin, er det samme. Er ikke prisen om avgjør kvaliteten på olja, men spesifikasjonene. Har kjørt på biltema olje lenge, uten noen problemer på min tdi. På en såpass gammel bil, er det egentlig bortkastede penger å skifte olje hver 5000 km med en knalldyr olje. En god helsyntetisk olje, som biltema 5w40, hver 15-20 tusen km holder. De spec som biltema 5w40 olja har er bedre enn noen spec som fantes når den audien var ny.....Så farlig å ha det på motoren er det neppe, bruker til og med oljefilter fra biltema, etter at VAG doblet prisene på reservedeler. Men det går å bruke 5w50 da, den har litt høyere viskositet, i tilfelle den bruker olje, det går og å bruke 0w40, det er en glimrende olje, men det er ikke bra om bilen har gått for lut og kaldt vann, helsyntetisk olje er da for god til å løse opp dritt i motoren, hvis den har blitt kjørt på dårlig olje fra før, over for lang tid..Har den det, og motoren er sliten, bør du helst bruke en litt tykkere, gammeldags olje, da kan en 10w40 mineralolje komme til sin rett, merket spiller ingen rolle bare spec er god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Esso sin olje med rette spesifikasjoner blir ganske så tynnflytende når den blir skikkelig varm... å anvefales ikke brukt av flere audi mekanikere... At felleskjøpet å statoil har samme olje vet jeg, men den olja er noe suppe uansett... (i allefall den som er beregna for diesel biler). Spesifikasjonene sier ingenting om hvordan olja oppfører seg under bruk... En olje kan ha samme spesifikasjon men den kan oppføre seg helt annerledes! Jeg er mekaniker på båter med store motorer og der vet jeg at en olje ikke er en olje... Så min annbefaling er nå å heller bruke noen lapper eksta på olja:) Men hver sin smak:) Hadde forresten tikking i motoren på en vectra jeg hadde, brukte statoil olje... Bytta så til Castrol med samme spesifikasjoner og tikkingen borte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

QuattroMan skrev:
Esso sin olje med rette spesifikasjoner blir ganske så tynnflytende når den blir skikkelig varm... å anvefales ikke brukt av flere audi mekanikere... At felleskjøpet å statoil har samme olje vet jeg, men den olja er noe suppe uansett... (i allefall den som er beregna for diesel biler). Spesifikasjonene sier ingenting om hvordan olja oppfører seg under bruk... En olje kan ha samme spesifikasjon men den kan oppføre seg helt annerledes! Jeg er mekaniker på båter med store motorer og der vet jeg at en olje ikke er en olje... Så min annbefaling er nå å heller bruke noen lapper eksta på olja:) Men hver sin smak:) Hadde forresten tikking i motoren på en vectra jeg hadde, brukte statoil olje... Bytta så til Castrol med samme spesifikasjoner og tikkingen borte..

Sånn jeg tenker, så kan du lese ut varm viskositet fra spec på oljene, og på en olje med w40 tilslutt, vil det ligge på ca 14, og ca 18 på en w50, og ca 22 på en w60

Varmviskositeten på en 5w40 olje, vil holde seg innenfor en 5-10%, ved omtrendt alle 5w40 oljene på markedet, så likt er det.

En 20w50 vil ligge på ca 20, en 0w30 på ca 10, slik at en slitt motor vil da låte mer, på en 0w30, enn med en 20w50 når den er varm, fordi den er dobbelt så tykk under normal driftstemperatur, og dette kan du lese ut av spec. Heller ikke uten grunn at det er et bruktbilhandler triks og ha på tykk olje.

Det du sier, forteller at castrol oljen hadde en større varm viskositet, og det da passet bedre til motorslitasjen, fordi den var tykkere, men det sier lite om kvaliteten på olja. Du kunne skiftet ut en topp helsyntetisk olje, og hatt på en elendig mineralolje (med høyere varm viskositet) og opplevd akkurat det samme.

ved hardkjøring, og ved biler som har turbo, kommer flashpoint, eller når oljen kan antennes en rolle, i forhold til dannelse av koks og dritt, de beste syntetiske oljene av type 5w40, og 0w40, beholder varm viskositet på ca 14, og er tykkere enn en 10w40 mineral, når temperaturen stiger over normal driftstemperatur. Og er tynnere enn en 10w40 mineral, under normal driftstemperatur, og gir derfor drivstoffsbesparelse.

Det er endel myter om at mineralolje type 10w40 er tykkere enn en 0w40, eller 5w40, men det er bare tull.

Fant spec på biltema 5w40, den har varm viskositet på 14,3, kald på 86, densitet på 0,855 ved 15 grader, Vi på 173, flammepunkt på 210

Mobil1 0w40

flamme 236, Density @15º 0.855

Vi på 187

cSt @ 40º C 80

cSt @ 100º C 14.3

I praktisk bruk ved driftstemperatur, nøyaktig samme tykkelse som biltema sin olje, litt mer syntetisk, som gir høyere flammepunkt, og at den er noe tykkere når den er ekstremt varm, mobil1 er også tynnere når den er kald. Skal ikke gi noe forskjell i motorlyder, mellom 80 og 100 grader oljetemperatur.

Så tilslutt castrol gtx 5w40 magnatec

Massefylde @ 15°C ASTM D4052 0.8515

Farve Visual Gylden brun

Viskositet @ 100°C ASTM D445 mm²/s 13.2

Viskositet @ 40°C ASTM D445 mm²/s 79

VI 165

Altså ca 7% tynnere ved 100 grader sammenlignet med biltema og mobil1. Ved økende temperatur (over 100 grader), vil den tape seg mye til mobil1, og litt til biltema sin, fordi VI er lavere på den castrol olja.

Viskosites indeksen sier den er mindre syntetisk enn biltema sin, og til tross for at den er like tynn ved 40 grader som mobil1, er mobil1, ca 7% tykkere ved 100 grader, altså ganske stor kvalitetsforskjell i favør mobil1.

Gikk du fra biltema 5w40 til castrol gtx 5w40 magnatec, vil det umulig ha blitt mindre tikking, heller mer, hvis begge oljene var nye...Siden den er en tynnere olje enn biltema, som også har noe mindre spenn.

Mener, det med olje er så mye synsing og rør, det er bare og lese ut ifra dataene, og kjøpe olje uavhengig av merke og pris.

Tilslutt biltema sin mineral 10w40 til 100 kroner

Densitet vid 15 °C

885 kg/m3

ASTM D 4052

Viskositet vid 40 °C

90 mm2/s

ASTM D 445

Viskositet vid 100 °C

13 mm2/s

ASTM D 445

CCS vid -20 °C

3475 mPa.s

ASTM D 5293

Viskositetsindex

139

ASTM D 2270

Lägsta flyttemperatur

-42 °C

ASTM D 97

Flampunkt COC

> 210 °C

ASTM D 92

Det er lett og se hvordan VI er mye lavere enn de syntetiske, og denne har bare 13 i varmviskositet, når den også har såpass lav VI, vil den blitynn, sammenlignet med Mobil1 0w40, hvis motoren hadde blitt grisekjørt 130 grader. Altså mye tynnere ved høyere temperatur, til tross for at det er en 10w40, vs en 0w40..

Altså ganske forutsigbart:) Og mobil1, er i en klasse for seg selv sammenlignet med de andre olje jeg har skrevet om, og egentlig er det bare mobil1 som fortjener å kalle seg helsyntetisk. Men om en så gammel bil trenger en så god olje som tilfredstiller mercedes sin 50 tusen km 229.5 spec tviler jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider