Gå til innhold

løsne mutter

Ranger emnet

texas_ranger

Anbefalte innlegg

heisann jeg sitter fast, holder på med og skru litt på mazdaen (eukontrollen gikk heller dårlig)

skivene (forran) skal byttes og for og få av de må jeg av med spindelen og får og få av den må jeg få ut en mutter som sitter mitt i mitten (vet da søren å den heter)

når jeg prøver og skru den løs bare sviver det (eneste mothold er motoren)

har prøvd med mutter trekker uten hell

noen som har noen dødela gode tips? jeg MÅ få den av, ALT avhenger av den nå.

takker for tips.

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virka på meg som han hadde fått av felgen..?

Jeg har en mistanke om at du snakker om den litt store mutter/bolten som man må skru vekk for å løsne hjullager? (Uten at jeg vet eksakt hvordan det ser ut på din bil).

Sikker på at det ikke sitter en liten umbraco som holder bremseskiva sentret, slik er det ihvertfall på BMW..

Bilde hadde vært fint.

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar

http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få tak i en større muttertrekker og større luftkompressor, med grov slange.

Er det mest skånsomme med kortvarige, kraftige støt til den løsner, framfor vri av hele stellet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes da ut som en uvanlig tungvindt konstruksjon. Jeg byttet skiver på en Ford Focus her forleden og da var det bare å gi den gamle skiva etpar kakk med ei gummiklubbe etter at jeg hadde fjernet kaliperen så deiset skiva av. På enkelte skiver jeg har vært borti sitter det - som noen nevner - en liten forsenket skrue som fester skiva. Bytt bil til en med enklere skivebefestigelse...

Reodor F

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vell ett problem til er det at jeg ikke har bremser på bilen for tida :P er liksom det jeg holder på med og den er jekka veldig godt opp så vet ikke om jeg årker og jekke den ned. men skal prøve det trikset med og kile fast ett spett :D

men akkurat nå er jeg sjug så får ike gjort noen tingen med det ennå.

spurte pappa om trix men han sa at det måtte jeg fikse opp i selv han hadde vridd i stykker en kopp og ei skralle når han skulle gjøre det på en bil :P

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.. hvis skiva sitter slik som jeg tror.. (siden du skal ta av spindel) så kan du jo varme denna mutteren til drivleddet.!! du får vel ikke av skiva uten og demontere hjullager.. og da må det byttes også..!! lykke til:)

er riktig det du sier der

skal til i mårra regner jeg med om jeg føler meg litt bedre da.

og nei får ikke av skiva uten og demontere hjul lager så har kjøpt nye av dem også.

skal prøve og låse det med ett spett, varme godt opp og så slå til det løsner.

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.. hvis skiva sitter slik som jeg tror.. (siden du skal ta av spindel) så kan du jo varme denna mutteren til drivleddet.!! du får vel ikke av skiva uten og demontere hjullager.. og da må det byttes også..!! lykke til:)

Jeg ville ikke brukt varme her, da fettet i hjullager i drivknute kan koke. Spørs om tettningene tåler varmen og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som det står beskrevet i haynes boka til bilmodellen min.. Ikke sikkert skivene på 323`en er ventilert, men om de er det : stikk et skrujern inn i calipperen (sidelengs) og inn i skiva . Det blokkerer drivakslingen, å bruk makt for å løsne senterbolten.

Tror også 323 bruker noe samme prinsipp i understeller som 626.. isåfall må du få klyvd spindelen og bremsekiva :

29.jpg

- 98` Audi A4 1.8 TurboQuattro [200 HK]

X 86` Mazda 626 2.0 GLX [102 HK] Prosjekt!

X 92` Mazda 626 1.8 GLX [105 HK]

Mazda Owners Group Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider