Gå til innhold

løsne mutter

Ranger emnet


texas_ranger

Anbefalte innlegg

Det høres ut som at du blir nødt til og bruke makt hvist den sitter slik at andre metoder ikke funker.

Hvist du har tilgang til en dremel tror jeg du skal greie og halveis klive mutteren eller klive den helt hvist det går. Husker ikke helt hvor god plass det var på min 626. Selfølgelig må du ha en byttemutter etterpå :D

Ellers kan du jo bruker en latmannsarm og slå på den med en slegge også prøve med lengre arm og rå makt. Kansje slagene hjelper til med og løsne det værste.

Til slutt må den jo løsne.........

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vert så mye bortig mazda, men på ford mondeo osv, er d ikke mutteren i senter skiven sitter fast på.. der henger den bare på hjulmutrene mener eg... men på de bilene er d veldig vanlig at d ruster i mellom spindel og skive... og da sitter det FAST! verkstedet eg var utplassert på hadde bare en metode mot dette... slegge.. som oftest endte de opp med å knuse skiven, men d kommer jo av tilslutt.... ;)

Å kjøre bil uten musikk, er som å pule alene...

 

http://www.bergen-gatebilklubb.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var borti dette på en 626 GC (83-87) og det er nok desverre riktig at hele spindelen må av og hjullageret presses av får å bytte skive.

i værste fall er det en uvei og bruke et 3/4" pipesett og et langt stål rør.

helst da med hjulet på og på bakken.

 

Heldigvis fikk ivertfall 626`en en annen løsning fom 88 (GD osv)

der er det bare å ta av hjulet, caliperen og klaven til denne og banke skiva løs med en hammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som det står beskrevet i haynes boka til bilmodellen min.. Ikke sikkert skivene på 323`en er ventilert, men om de er det : stikk et skrujern inn i calipperen (sidelengs) og inn i skiva . Det blokkerer drivakslingen, å bruk makt for å løsne senterbolten.

Tror også 323 bruker noe samme prinsipp i understeller som 626.. isåfall må du få klyvd spindelen og bremsekiva :

29.jpg

 

jau skal prøve dette på den ene sida MEN jeg har skrudd av kalypteren på den andre sida og siden jeg er så lat gidder jeg nok ikke å skru dne på med mindre jeg er pokka nøtt..

 

skal vell ut nå snart kom just hjem i fra jobb, overtid i dag så ve tikke hvor mye jeg årker i dag heller :P

 

edit: ja det er samma prinsippet på 626 som 323 og begge har ventilerte skiver

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk den ENDELIG opp.

varme, kubein til og låse fast med, sjikkelig godvilje (latmann) og slegge så kom de til slutt :D

 

 

 

MEN!!!!!

 

jeg får ikke av spindelen nå :P

 

noen tips om hvordan jeg skal få løsna den da?

skal sies at jeg ikke prøvde så himmela mye men prøvde og slå og kile kubeinet og slikt...

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk den ENDELIG opp.

varme, kubein til og låse fast med, sjikkelig godvilje (latmann) og slegge så kom de til slutt :D

 

 

 

MEN!!!!!

 

jeg får ikke av spindelen nå :P

 

noen tips om hvordan jeg skal få løsna den da?

skal sies at jeg ikke prøvde så himmela mye men prøvde og slå og kile kubeinet og slikt...

 

Avdrager?

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

funker ikke presser bare drivakslingen innover, er ikke noe mot hold i den.

 

Jeg blir bare mindre og mindre imponert over gammel Mazda jeg. Har du vurdert å kjøpe deg en Haynes? Der burde korrekt fremgangsmåte stå beskrevet.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir bare mindre og mindre imponert over gammel Mazda jeg. Har du vurdert å kjøpe deg en Haynes? Der burde korrekt fremgangsmåte stå beskrevet.

 

 

Reodor F

har haynes bok da :D

 

menne fik det av nå kompis som jobber på mazda hadde med seg noe verktøy for og få de av men også han jobba veldig for og få de av de satt utrolig godt fast så nå er det bare og skru av spindelen i fra skiva, få av lageret og så sette på ny skive og nytt lager :D

 

deilig og bli ferdig med dette snart :D

 

mazda ruler :D

 

edit: haynes boka mi er på engelsk og det er ett språk jeg ikke er så veldig go til og fårstå så får ikke stort ut av den men er mange bra bilder som forklarer veldig fint :D

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår