Gå til innhold

Startproblem og tomgangsproblem endelig løst...

Ranger emnet

Aeomholt

Anbefalte innlegg

Bilen er altså en -90 740 med B230F og LH2.4

Igår fikk jeg endelig bekreftet mistanken min til hvorfor bilen ikke har starta i det siste og helt siden jeg fikk bilen for ca 8000km sden har den hatt problemer med å gå på tomgang rett etter oppstart.

Dette har bare blitt værre og bilen har også daua innimellom på tomgang og i sakte fart. Mange morgener har den ikke villet gå i det hele tatt for så plutselig starte senere på dagen og omvendt ved å starte på morgenen men ikke starte etter jobb. Den har ret og slett gjort som den har villet. Jeg har lenge mistenkt pumpene for ikke å gå som de skulle, men når bilen ikke har gått så har pumpene startet når jeg har tvangskjørt dem.

Dette har bare styrket mistanken til at en eller annen giver som skal fortelle motorstyringen at nå skal pumpene begynne å gå, for ikke å virke. Ingen feilkoder ble funnet, men da bilen plutselig bare døde helt når jeg skulle ut ifra en bensinstasjon var var jeg ikke sen om å sjekke om det var noen feilkoder og da viste den kode 1 3 1 "Tändningssignal om motorhastghet frånvarande". Det vil si at feilen som har gitt meg endeløs frustrasjon viste seg å være impulsgiveren ved svinghjulet...

Og gjett hva, Volvo hadde tilfeldigvis slike på lager og de solgte endel av dem... Så for den nette sum av 422kr så ser det ut til at mine bekymringer er over for en stund.

Tenkte bare jeg ville poste mine erfaringer med dette, for jeg ser det er endel som har postet at de har tomgangsproblemer uten å ha fått noe skikkelig svar.

Impulsgiveren kan altså være en årsak til dårlig tomgang ihvertfall.

Og ingen av pumpene skal starte før motoren begynner å gå rundt for å bekrefte det.

På -91/92 740 så starter pumpa (kun en pumpe) når tenninga slåes på og stopper ved nok tykk. Dette er samme som på 940

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider