Gå til innhold

olje?

Ranger emnet

nilsen60

Anbefalte innlegg

• 4 weeks later...

Jeg tok en motor-flush og byttet oljefilter og fyllte på ny olje i går 5W30 fra Castrol, (stod ett eller annet angående godkjennt av VW/Audi) min har gått 215 000 nå.

Jeg får aldri helt klarhet i hva de tallene betyr. De i butikken jeg kjøpte olje viste meg forskjellen i viskositet for de forskjellige oljene. Var glassrør med olje i og en stålball, snudde røret opp ned og så kunne man se forskjell i farten ballen fallt med. (tykkere olje jo treigere faller kulen). Ut i fra det så jeg at den oljen med lavest tall var tynnest.

men har hørt noen si motsatt også.... noen som vet hva som virkelig er sannt?

- 02 Audi A4 1.8TQ

- 91 BMW 325iA

x 91 BMW 318i

x Audi A3 1.8 Ambition

x Renault Laguna 2,0RT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja. de tallene har me viskositet å gjøre ja:p Det sier noe om hvordan visken endrer seg med temperaturen. Viskositetsindekstallene går fra kan gå fra 10 til 160. Og til høyere tall viser at oljens viskositet endrer seg lite med temperaturen. Forskjellen på disse oljene ligger i tilsetningstoffene som blir tilført i oljå.

Det vi alle ønsker på bilene våre er at det ikke blir for høy viskositet men også ikke for lav. Da det i vinterstider kan bli kaldt og visken har en tendens til å bli lavere, altså at oljen blir seig. Og da mye av olejn i motoren ligger i bunnpannen må denne være passe klebelig og rette visken for at oljen ikke skal stivne. høyere tall jo høyere visk. W`en står bare rett å slett for vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider