KriegHeim Skrevet November 1, 2006 Rapporter Share Skrevet November 1, 2006 Må ryggelysene bak være hvit eller kan de være røde? Har søkt endel på lovdata men fant ingenting om dette Siter Lancer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrizz_g Skrevet November 1, 2006 Rapporter Share Skrevet November 1, 2006 Skal ikke si noe for sikkert, men er ganske sikker på at de skal være hvite. De skal jo signalisere at du skal rygge, hadde de vært røde kan jo folk tro du står på bremsen, etc. Siter - 1998 Skoda Felicia Pickup 1.9D - 1986 Volvo 740 Banebil, V8, Bilstein, multilink, poly ++ - 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler - Langtidsprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VilleW Skrevet November 1, 2006 Rapporter Share Skrevet November 1, 2006 De skal være hvite. Siter 1988 Golf II aka. Helene Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå" Øge: "Kunne vært lengre..." Tollak: "Å?" Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet November 2, 2006 Rapporter Share Skrevet November 2, 2006 Eller gule... Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet November 2, 2006 Rapporter Share Skrevet November 2, 2006 er det i det hele tatt påbudt med ryggelys?trodde ikke det... Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet November 2, 2006 Rapporter Share Skrevet November 2, 2006 Ikke påbudt med ryggelys, men om de sitter der må de være hvite/gule (evt. med et svakt blåskjær) Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet November 2, 2006 Rapporter Share Skrevet November 2, 2006 Fra kjøretøyforskriften: RYGGELYS 9. Bil kan ha en eller to lykter som gir hvitt eller gult ryggelys. 9.1 Lyktene skal gi stor spredning og må ikke virke blendende. 9.2 Hver lykt skal være slik konstruert og innstilt at belysningen 25 m foran lykten er mindre enn 1 lux i ethvert punkt som ligger over horisontalplanet gjennom lyktens sentrum. 9.3 Lykten(e) skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 25 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten må være mindre enn 120 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet. 9.4 Lykten(e) skal være koplet slik at den (de) bare kan tennes når tennings strømmen er slått på og når enten giret settes i revers, eller bilen beveger seg bakover. 9.5 Lykter for ryggelys som tilfredsstiller direktiv 77/539/EØF anses å oppfylle bestemmelsene foran. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DJ-timoty Skrevet November 3, 2006 Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 Fra kjøretøyforskriften: det er ikke påbudt å ha det tror jeg ... Amerikanske biler som ikke har oransje blinklys bak. der er det nokså normalt å bruke plassen til ryggelys som blinklys... og det blir godkjent.... F.eks her : der er det standard å lage blinklys i glassene til ryggelysene i fangeren... Siter Toyota Levin AE101 GT APEX Supercharger Passat stasjonsvogn 1,9tdi med diverse modifikasjoner Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet November 3, 2006 Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 Fra kjøretøyforskriften: RYGGELYS 9. Bil [b][color="Red"][size="3"]kan ha[/size][/color][/b] en eller to lykter som gir hvitt eller gult ryggelys. 9.1 Lyktene skal gi stor spredning og må ikke virke blendende. 9.2 Hver lykt skal være slik konstruert og innstilt at belysningen 25 m foran lykten er mindre enn 1 lux i ethvert punkt som ligger over horisontalplanet gjennom lyktens sentrum. 9.3 Lykten(e) skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 25 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten må være mindre enn 120 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet. 9.4 Lykten(e) skal være koplet slik at den (de) bare kan tennes når tennings strømmen er slått på og når enten giret settes i revers, eller bilen beveger seg bakover. 9.5 Lykter for ryggelys som tilfredsstiller direktiv 77/539/EØF anses å oppfylle bestemmelsene foran. Det står jo slik i lovteksten... Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DJ-timoty Skrevet November 3, 2006 Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 Det står jo slik i lovteksten... nja - skeptisk :p det står jo "man kan ha en eller to" ikke at man ikke trenger ha det... Siter Toyota Levin AE101 GT APEX Supercharger Passat stasjonsvogn 1,9tdi med diverse modifikasjoner Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet November 3, 2006 Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 nja - skeptisk :p det står jo "man kan ha en eller to" ikke at man ikke trenger ha det... Da skulle det stått "skal ha" Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KriegHeim Skrevet November 3, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 Hmm, jeg har kommet over noen utrolige fine baklys til bilen min, men der er ryggelyset rødt, ikke at det har noe praktisk betydning for meg, men det blir for dumt å få mangellapp pga. av feil farge.. hehe.. Men ja,det står KAN HA, ikke MÅ HA. Så da tolker jeg det dithen at det ikke er påbudt? Siter Lancer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DJ-timoty Skrevet November 6, 2006 Rapporter Share Skrevet November 6, 2006 [quote name=KriegHeim;1585470 Men ja' date='det står KAN HA, ikke MÅ HA. Så da tolker jeg det dithen at det ikke er påbudt?[/quote] jepp det tror jeg du kan, så bare dropp ryggelyset og kjøp di fete baklyktene dy ;) Siter Toyota Levin AE101 GT APEX Supercharger Passat stasjonsvogn 1,9tdi med diverse modifikasjoner Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KriegHeim Skrevet November 6, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 6, 2006 jepp det tror jeg du kan, så bare dropp ryggelyset og kjøp di fete baklyktene dy ;) Tror nesten jeg gjør det. Men da må jeg sikkert ta bort pærene til ryggelyset, siden man ikke kan ha rødt ryggelys.. hehehe Siter Lancer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cordoba dude Skrevet November 6, 2006 Rapporter Share Skrevet November 6, 2006 Ryggelys er frivillig ja.. ikke påbudt, MEN alt montert utstyr skal virke.. så om du kjøper en lykt som har røde ryggelys, kan du alltids bare legge det som ekstra bremselys, eller bare la være å ha pære der. eg hadde ikke ryggelys på dodge ram'en min.. Siter Å kjøre bil uten musikk, er som å pule alene... http://www.bergen-gatebilklubb.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg