Gå til innhold

Hvordan se på en bakaksel, om den har sperre

Ranger emnet

0R-SPORT

Anbefalte innlegg

du kan jøre det alle har sagt hær stortsett.. enkleste er det med å spinne med ene på glatt føre å andre på asfalt.. du kan også jekke bilen opp dra ene hjule ene veien.. da SKAL det andr gå samme.. for de trenger ikke så mye motstand forr å låse siden det ikke er motstand på hjulene heller:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste diffbremser (viskose/lamell) klarer vel å holde igjen dersom ett hjul står på snø og det andre på asfalt når man ruser motoren og dumper clutchen. Iallefall hvis friksjonen mellom underlag og hjul er veldig forskjellig på de to sidene

Og hva er snakket om at en diffbrems må ha motstand før den virker? Ei lamellsperre har da et visst forspenn som gjør at den holder igjen hjulene helt til motorkraften/friksjonen mot underlaget overvinner forspennet og kun ett hjul spinner

Det er mulig å jekke opp det ene bakhjulet (med bilen i fri) og vri kun ett hjul. Det kreves riktignok en god del mer krefter enn om bilen ikke har diffbrems.

Dersom begge bakhjul står i lufta, og bilen i gir, vil hjulene gå motsatt vei dersom du klarer å rotere ett om gangen.

slyngdiff og esabsperrer er et annet kapittel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste diffbremser (viskose/lamell) klarer vel å holde igjen dersom ett hjul står på snø og det andre på asfalt når man ruser motoren og dumper clutchen. Iallefall hvis friksjonen mellom underlag og hjul er veldig forskjellig på de to sidene

Og hva er snakket om at en diffbrems må ha motstand før den virker? Ei lamellsperre har da et visst forspenn som gjør at den holder igjen hjulene helt til motorkraften/friksjonen mot underlaget overvinner forspennet og kun ett hjul spinner

Det er mulig å jekke opp det ene bakhjulet (med bilen i fri) og vri kun ett hjul. Det kreves riktignok en god del mer krefter enn om bilen ikke har diffbrems.

Dersom begge bakhjul står i lufta, og bilen i gir, vil hjulene gå motsatt vei dersom du klarer å rotere ett om gangen.

slyngdiff og esabsperrer er et annet kapittel...

Har alltid blitt svartspor på asfalten og spor på grusen til meg når jeg satte hjula på asfalt og grus.

Med diffbremsen så går hjula _lik_ vei når du jekker opp og snurrer, kan gå ut og ta en video om det ikke blir klarhet i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, sikkert jeg som har bomma

Men dersom du setter ett hjul på asfalt og ett på skikkelig stålis sliter bremsen med å holde igjen hjulet på is dersom belastnignen blir stor nok. Eks: gammel pontiac med diffbrems som vi hadde tidligere. Skulle rygge opp gata, ett hjul på isen og et på asfalt. And guess what, hjulet på isen spant og bilen kom seg ikke opp. Med en strammere brems ville nok dette vært unngått, men mye moment i motor og 2 tonn bil ble for mye akkurat for den diffbremsen. Det sier seg jo selv egentlig, dersom det ikke er 100% sperre/brems så er det mulig å få hjulene til å rotere med forskjellig hastighet.

Det siste du har uthevet der ble skrevet litt i halvsøvne og skulle egentlig erstattes med det som står over, men jeg glemte å fjerne teksten ;) Så den er jeg enig i er helt på trynet, my bad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klokka de kan også være merka med 1030 eller 1031.. det har jeg funnet igjen på flere akslinger som har sperre.. hvid du legger deg under bilen forran akslingen og ser bakover på den så skal det stå på en av sidene.. venstre side for mellomakslingen trur jeg.. det er ofte mye tektyl og dritt der så du må kanskje leite litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eg tek laust i 1 gri utan noko spesielt med pådrag høyrer eg ofte ein kneppelyd bakifrå.. Kva kan det vere?

det kan være slakk i bakakselen, dvs slakk i pinjongen.

evt så kan det være slakk i mellomakselkryssene..

dette kan du sjekke ved å krype under bilen og bevege litt i mellomaksel og se om her er beveglese,kjenne etter om det knekker i kryssene o.l.

det skal være litt bevegelse i diffen,men du merker det om det er noe som ikke stemmer helt

få med deg en som har vært borti slikt før,så finner du det helt sikkert ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider