Gå til innhold

Med eller uten bomull i lukket subkasse?

Ranger emnet

mi_R16

Anbefalte innlegg

Har akkurat satt sammen en subkasse i bilen men glemte å legge i bomull som jeg pleier å putte i subkasser. Problemet er at det tar mye tid og energi for å få ut elementet fra kassen så det er mulig å putte bomullen i. Noen som har noe synspunkter på om det virkelig er nødvendig med bomull eller om jeg ikke trenger? Det er en 10" i en kasse på ca 15 liter. Vil helst ha best mulig resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at folk aldri klarer å bli enige om dette...

Med mindre noen andre har gjort det skal jeg ta å sjekke frekvensrespons med og uten fyll, så ser vi om det har noen effekt.

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at folk aldri klarer å bli enige om dette...

Med mindre noen andre har gjort det skal jeg ta å sjekke frekvensrespons med og uten fyll, så ser vi om det har noen effekt.

En utskrift med noen fine kurver over frekvensrespons med og uten fyll kunne vært veldig interessant! Men det er vel kanskje litt vanskelig å få riktige absolutte resultater over hva som gir flatest kurve, evt mest bass sånn rent generellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje jeg skulle ha bygget en lukket kasse, med 44mm sponplater, og helt dønn tett. så tatt den med opp på testrommet til Seas og målt med og uten ull. får opp 100% nøyaktige responstid kurver og oversikt over frekvensrespons, og selvfølgelig impedanse.

spørsmålet er vel om jeg ikke er for lat til å gidde å prøve... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje jeg skulle ha bygget en lukket kasse, med 44mm sponplater, og helt dønn tett. så tatt den med opp på testrommet til Seas og målt med og uten ull.

spørsmålet er vel om jeg ikke er for lat til å gidde å prøve... :P

Gjør det Jan Erik,også møtes vi på Meny så kan du fortelle meg åssen det gikk.

Hehe.

Per....

Focal Beryllium - Audison Vrx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull. Fyll i kassen vil kunne øke det akustiske volumet med opptil 30% ! Er mest å hente på å dempe små kasser. Ta kontakt med Eltek for mer info om dette. De vet hva type demping du trenger.

Uff og uff, hva tror du skjer med impulsresponsen hvis du "lurer" et element da?

Hva slags treghet vil oppstå?

Demping av basskasser som skal spille under 100Hz har ingen, jeg gjentar; ingen fordeler!

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff og uff, hva tror du skjer med impulsresponsen hvis du "lurer" et element da?

Hva slags treghet vil oppstå?

Demping av basskasser som skal spille under 100Hz har ingen, jeg gjentar; ingen fordeler!

Mvh

Dag Johansen

Siden mengden av fyll påvirker total Q, vil det da si at total Q spiller liten rolle under 100Hz?

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så konklusjonen blir at jeg bør ikke fylle i noe, selv om kassen burde vært et par liter større? Selv om det sku gi opptil 30% mere "volum"?

Hvis kassen er for liten kan det ha noe for seg, men å stappe en kasse full av ull for å få "riktig" volum er jeg redd har fler ulemper enn fordeler.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider