Gå til innhold

Best dekk foran eller bak?

Ranger emnet


zel

Anbefalte innlegg

Overrasker meg at ikke NAF kommer med mer begrunnede svar.

 

De aller fleste "vanlige" biler er enten overstyrt (mister greper på bakhjulene først) eller understyrt (mister grepet på framhjulene først).

 

Det korrekte er å sette de DÅRLIGSTE dekkene på den akselen som har BEST grep i utgangspunktet. Da endrer man minst på bilens opprinnelige egenskaper, noe som gjør at sjåføren ikke får altfor store overraskelser i en nødsituasjon. En overstyrt bil blir da bare litt mindre overstyrt, istedenfor å bli svært mye mer overstyrt. Er de to slitte dekkene så dårlige at bilen i løsningen over går fra å være overstyrt til å bli understyrt, mener jeg dekken er for dårlige.

 

Er bilen bra balansert i utgangspunktet bør de dårligste dekkene sitte bak, slik at en viss overstyring blir resultatet. Overstyring regnes som lettere å kontrollere og mindre farlig enn understyring når man snakker om "bilen for mannen i gata". De fleste biler lages i dag med en viss overstyring på grunn av dette.

 

Husk at i denne diskusjonen er det ikke snakk om ulovlige dekk. Det er snakk om 2 litt slitte sammen med 2 nye dekk.

Dessuten vil løsningen uansett hva man velger selvsagt alltid være dårligere enn 4 nye dekk.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

 

Er bilen bra balansert i utgangspunktet bør de dårligste dekkene sitte bak, slik at en viss overstyring blir resultatet. Overstyring regnes som lettere å kontrollere og mindre farlig enn understyring når man snakker om "bilen for mannen i gata". De fleste biler lages i dag med en viss overstyring på grunn av dette.

.

 

Trudde det var motsatt jeg, at bilene ble satt opp som understyrte.

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Tosken i Continental sier jo videre:

 

I 18 av 20 tilfeller vil det også være best å sette de beste dekkene foran. Men det vi fortsatt står ved, er at i enkelte kritiske situasjoner er det best å ha de beste dekkene bak.

 

Så han mener altså at man i 18 av 20 tilfeller skal ha DÅRLIGERE forutsetninger for å unngå en farlig situasjon ved å sette bra dekk bak. Dermed vil man kunne redde seg i 2 av 20 tilfeller. Tror ikke han selv er klar over hvor totalt blottet for intelligens den uttalelsen er...

 

QUOTE]

 

 

Men dette er jo helt riktig. Noen ganger ER det best med best grep bak.

 

Akkurat som noen ganger i Januar, så er det best å kjøre på sommerdekk.

Og noen ganger både sommer og vinter gir sliks det beste grepet.

 

Selv om det bare er 2 av 20 situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at to dårlige + to gode dekk aldri vil være optimalt uansett! Det vi snakker om at hva som er "minst usikkert".

 

Dersom vi i 18 av 20 tilfeller klarer oss bedre med de dårligste dekkene bak, er ikke en dum uttalelse. Det er jo nettopp dette som viser at det ER ikke optimalt med to dårlige og to gode dekk!

 

På spørsmålet "Hva med de to siste tilfellene?" er selvsagt svaret: "Kjøp heller 4 nye dekk". Dersom vi greide oss bra i 20 av 20 tilfeller med to dårlige og to gode dekk, hva var da vitsen med 4 gode dekk i det hele tatt???

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasker meg at ikke NAF kommer med mer begrunnede svar.

 

De aller fleste "vanlige" biler er enten overstyrt (mister greper på bakhjulene først) eller understyrt (mister grepet på framhjulene først).

 

Det korrekte er å sette de DÅRLIGSTE dekkene på den akselen som har BEST grep i utgangspunktet. Da endrer man minst på bilens opprinnelige egenskaper, noe som gjør at sjåføren ikke får altfor store overraskelser i en nødsituasjon. En overstyrt bil blir da bare litt mindre overstyrt, istedenfor å bli svært mye mer overstyrt. Er de to slitte dekkene så dårlige at bilen i løsningen over går fra å være overstyrt til å bli understyrt, mener jeg dekken er for dårlige.

 

Er bilen bra balansert i utgangspunktet bør de dårligste dekkene sitte bak, slik at en viss overstyring blir resultatet. Overstyring regnes som lettere å kontrollere og mindre farlig enn understyring når man snakker om "bilen for mannen i gata". De fleste biler lages i dag med en viss overstyring på grunn av dette.

 

Husk at i denne diskusjonen er det ikke snakk om ulovlige dekk. Det er snakk om 2 litt slitte sammen med 2 nye dekk.

Dessuten vil løsningen uansett hva man velger selvsagt alltid være dårligere enn 4 nye dekk.

 

 

Du tar helt feil. Omtrent _samtlige_ biler på markedet i dag er understyrte fra fabrikk, og det regnes som det trygge oppsettet for mannen i gata. I en nødsituasjon mister man grepet foran, en vanlig fører vil gå av gassen og bremse, dette fører til vektforskyvning framover, forakselen får mer vekt og grepet gjenopprettes, fører får kontroll på bilen og kan foreta en kontrollert styring og nedbremsning.

 

Det korrekte er ikke å sette de beste dekkene på akselen som har best grep i utgangspunktet. Det viktigste aspektet er at forhjulene står for over 60% av bremsingen og skal i tillegg styre bilen. Derfor bør foraksel ha best dekk.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Bilene er satt opp som understyrte, for at når man lesser på hengere bak, så blir den mer "nøytral"..

 

Det sa iaf kjørelærer'n min.. Vet ikke helt hva jeg skal tro, men.. Helt sikkert riktig..

 

Er ikke helt sikker på den der, for en mister jo marktrykk på forhjula, når en kjører med henger (avhengi av vekta på hengeren, og hva som blir på kula, men tenker campingvogn, som ofte har 60 - 70Kg på kula)

Og da vil en jo bli enda mer understyrt.

 

Derfor er det bedre med bakhjulstrekk med større hengere enn forhjulsdrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilene er satt opp som understyrte, for at når man lesser på hengere bak, så blir den mer "nøytral"..

 

Det sa iaf kjørelærer'n min.. Vet ikke helt hva jeg skal tro, men.. Helt sikkert riktig..

 

Da er nok kjørelæreren din en tøysekopp.

Biler flest går gjennom hele livet sitt uten å trekke noe, og mange uten å i det hele tatt ha krok så tror nok ikke det er hovedargumentet for hvordan bilen er satt opp.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig anbefalingen om å ha de beste dekkene bak hadde mer for seg før ABS-bremsenes tid. Da ville man ved dårlige bakdekk få bakhjulslåsing før framhjulslåsing man får en overraskende snurr på bilen omtrent som når man drar i brekket. På moderne biler med ABS vil vel aldri bakbremsene låse seg uansett og da er det få tilfeller igjen som gjør at man trenger å anbefale best dekk bak. Man trenger jo ikke lenger ta forberhold om en hendelse som omtrent aldri vil oppstå likevel.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår