Vangen Skrevet November 2, 2006 Rapporter Share Skrevet November 2, 2006 Kom over denne på Realm of Excursion: Noen som kan fortelle litt kort om denne måten å lage port? Siter VW Passat '99 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nissan_kar Skrevet November 2, 2006 Rapporter Share Skrevet November 2, 2006 ser ut som en bandpass kasse( rett meg om jeg tar feil) spesiel bandpass kasse? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vangen Skrevet November 2, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 2, 2006 ser ut som en bandpass kasse( rett meg om jeg tar feil) spesiel bandpass kasse? Er bandpass en metode for å få vekk uønskede frekvenser? :p Siter VW Passat '99 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet November 2, 2006 Rapporter Share Skrevet November 2, 2006 Er bare en bassreflekskasse med lav tuning (= lang port). Båndpass har minst to kammer. Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet November 2, 2006 Rapporter Share Skrevet November 2, 2006 Noen som kan fortelle litt kort om denne måten å lage port? Når porten blir så stor, og dermed så lang, går prinsippet over til en transmisjonslinje. Jeg har selv laget et par varianter av dette med stort hell. Eneste ulempe er størrelsen, minst 100liter på en 12". Neserste grensfrekvens bestemmes av lengden på linjen. (kvart bølgelengde) Feks vil en transmisjonslinje som skal spille ned til 35Hz være 2,42 meter lang. Dette kan justeres med dempematriale som bremser farten på lydbølgene. Min subjektive oppfatning er at man får bassrefleksens effektivitet uten ulempen som nedsatt transienthurtighet. Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vangen Skrevet November 2, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 2, 2006 Nå begynner vi å bli bra avansert hva? :p Jeg har ei stor kasse med stort hull og en stor subwoofer. Trodde det var enkelheten som gjaldt. :p Siter VW Passat '99 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T0mmen Skrevet November 2, 2006 Rapporter Share Skrevet November 2, 2006 Får man mye bedre lyd med slike kasser, om man tenker for SPL/dB? Er det sååå stor forskjell iforhold til "vanlig" bassreflekskasse med noen 4" rør? Siter Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet November 2, 2006 Rapporter Share Skrevet November 2, 2006 Når porten blir så stor, og dermed så lang, går prinsippet over til en transmisjonslinje.Jeg har selv laget et par varianter av dette med stort hell. Eneste ulempe er størrelsen, minst 100liter på en 12". Neserste grensfrekvens bestemmes av lengden på linjen. (kvart bølgelengde) Feks vil en transmisjonslinje som skal spille ned til 35Hz være 2,42 meter lang. Dette kan justeres med dempematriale som bremser farten på lydbølgene. Min subjektive oppfatning er at man får bassrefleksens effektivitet uten ulempen som nedsatt transienthurtighet. Mvh Dag Johansen Jeg trodde at linjen skulle bli smalere og smalere mot åpningen..? Mulig det bare er noe jeg har inbilt meg, men... Her ser den i hvert fall ganske jevn ut. Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet November 2, 2006 Rapporter Share Skrevet November 2, 2006 Jeg trodde at linjen skulle bli smalere og smalere mot åpningen..?Mulig det bare er noe jeg har inbilt meg, men... Her ser den i hvert fall ganske jevn ut. Mvh Stian Jo, du har rett i at transmisjonlinje prinsippet har smalende tverrsnitt. Men funksjonen er stort sett det samme. Kanskje kvartbølgeprinsipp er et bedre ord!? Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet November 2, 2006 Rapporter Share Skrevet November 2, 2006 Får man mye bedre lyd med slike kasser, om man tenker for SPL/dB? Er det sååå stor forskjell iforhold til "vanlig" bassreflekskasse med noen 4" rør? Nei, forskjellen er ikke gigantisk. Men personlig synes jeg det låter bedre, med "kjappere" bass og transienvillighet. Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Andre Skrevet November 2, 2006 Rapporter Share Skrevet November 2, 2006 er jaggu glad jeg liker lyden i lukket kammer best jeg :) detta ble jaggu mye fine ord :D Siter Mitt Opel Astra prosjekt Listen to your music, not your speakers Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
methano Skrevet November 3, 2006 Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 Er ikke dette det vi kalte "bass-labyrint" på skolen mon tro? Hordan beregner man egentlig denne slags porter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet November 3, 2006 Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 Er ikke dette det vi kalte "bass-labyrint" på skolen mon tro? Hordan beregner man egentlig denne slags porter? Som Dag skrev her oppe, så er det kvartbølgerefleks som vil si at porten skal være 1/4 av bølgelengden til tuningfrekvensen. 20 Hz er ca. 17 m, så da må porten være 4,25 m... Edit: Bølgelengden til lydbølger er lydens hastighet / ønsket frekvens, altså 343 / f. Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.