Gå til innhold

Sierra 2.0CL 88'mod - Ugjevn gange

Vipe

Anbefalte innlegg

Heisann,

Har kjøpt meg en 88'mod Sierra 2.0CL (forgasser) som vinterbil, men sliter litt med den.

Motoren går veldig ugjevnt når den er kald; jager opp og ned på turtall, av og til så mye at den stopper av seg selv.

Hvis den stopper av seg selv er den nesten håpløs å få liv i igjen..

Når motor er varm går den finere på tomgang, men er veldig nykkete med gjevnt gasspådrag i f.eks 60kmt i 4'e-gir.

Det som er byttet/sjekket er;

Plugger

Pluggledninger

Fordeler m/lokk

Vaakumslange som går til Motorcraft-tenningsmodulen

Nytt batteri

Overhalt dynamo

Forgasserdyser er renset

Vaakummembran til tomgangen er sjekket (null-hull)

Tenninga virker være "på merket" også (sjekket med stroboskop)

Er det noen her som har tips å komme med, så sleng ut! :)

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaskluft?? Kan hende den får litt mer luft en den skal... Prøv med startgass... og sprut overalt... Sjekk spess bremsekraft forstærker... Og vacum slange som går inn... Og hvis motor turtallet på et mystisk vis øker når du sprayer..

Så gjett hva... Ha har du et falskluftproblem

-I'm so terrific I have my own toll-free number: 1-800-UNBELIEVABLE-

*1998 Ford Scoprio 2.3 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stillskruen som sitter på forgasseren (mellom gasser og toppdeksel), hvor mange omdreininger skal den være justert ut?

Kunne ikke finne at den dro falskluft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetilr: Ja, chokespjeldet ser ut til å virke som det skal.

Noen tips om den stillskruen på forgasseren?

En annen ting som jeg lurer på:

Motortemperatur-viseren i dash'en virker ikke som den skal, den lever sitt eget liv.

Har denne sensoren (som sitter i toppen) noen innvirkning på motor/tenning/gasser, annet enn at den viser temp i dash?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motortemperatur-viseren i dash'en virker ikke som den skal, den lever sitt eget liv.

Har denne sensoren (som sitter i toppen) noen innvirkning på motor/tenning/gasser, annet enn at den viser temp i dash?

Sensoren kan ha noe og si fikk jeg beskjed av en bilmekaniker, men vet ikke om det stemmer. Jeg har også samme problemet på min Ford Sierra 88Clx. Det hender at den viser riktig, men som oftest så ser den helt feil ut. Samme med turtelleren min, den må ganges med 2 for og få riktig turtall. Noen som vet hva dette kommer av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme med turtelleren min, den må ganges med 2 for og få riktig turtall. Noen som vet hva dette kommer av?

dessverre en standard feil på ford generelt.. turtellere som viser feil er ikke uvanlig på sierra.. ganske sikker på at for å få den korrekt så må du skifte den..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stillskruen er co blanding på tomgang... jeg justerer den på litt gehør, men da får en ofte mangel på Pkk(eu kontr).. bedre å gi den litt mer en altfor lite..

Prøv å reis på høggeriet å få tak i noen deler du kan prøve å skifte på bilen og se om det hjelper.. Den temp føleren i dashen går ikke på det samme som motorstyring på disse..

En ting du kan gjøre er å få tak i luftfilterboks, innsug, forgasser fra en 2.0 granada, taunus eller sierra før 1985.. Den uten elektroniske forgasseren og montere på den.. da får du en bedre gasser, bilen vil gå bedre, finere på tomgang osv.. Disse er som regel bombesikre... Men det koster litt og er litt mekking..

da slipper en denne jævla tomgansmotoren og problemer dette skaper..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, så ikke ut som "abbonementet" på denne tråden funka..

Kjetilr: Takker for tips :)

Blir nok ikke til at jeg bytter hele innsuget m/forgasser, men det er jo alltids en mulighet.

Sånn ca. hvor mange omdreininger skal den skruen ut? (fra når den står HELT skrudd inn).

Jeg tok ut skruen helt, og la merke til at den var butt (flat) i front, skal den være det?

En annen ting er at bilen ved sist tanking viste seg å bruke ca 1.6l på mila.

Jeg synes dette var veldig mye, med tanke på at bilen kunn har blir kjørt til og fra jobb :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at du ved egen hjelp klarer å få den forgasseren bra, da må du nok til noen med utstyr til å justere den med... Er en forbanna dritt forgasser på den, som desverre har en tendens til å kødde, den er veldig fin så lenge den er "i orden", men når den først begynner å kødde, så hiv hele dritten, du betaler ikke mye for et innsug og en weber forgasser fra en taunus eller granada, på huggeren... Den skruen du snakker om, kan du prøve deg frem med, en runde av gangen, men det kommer neppe til å hjelpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider