Gå til innhold

Startproblemer!!

Ranger emnet


Laaars

Anbefalte innlegg

Hei!

Nok et nytt problem med min nyanskaffede vinterbil...

I går gikk jeg tom for bensin, fikk fylt på litt av en kanne jeg hadde i bilen (3 - 4 liter kanskje).

Etter dette ville den ikke starte. Litt usikker på om den tente, eller om den bare rister mye når den går rundt (Den er jo så stille denne bilen ;)).

Men så venta jeg litt, dro ut choken (Selvom motor var varm), og den startet.

 

Nå i dag skulle jeg ut igjen.. men den starter ikke. Tenner ikke engang.

Jeg skrur opp boksen over forgasseren og drar i gassvaieren, det kommer bensin iallfall. Prøvde også å helle litt bensin oppi, men ikke noe skjedde.

Jeg mistenkte først at det kunne vært kondens siden jeg gikk tom for bensin som frøys i forgasseren, men jeg vet ikke jeg...

 

Skal få en kompis hit nå så drar vi på Biltema og kjøper nye plugger osv. og ser om dette hjelper.

Hvis ikke, hva tror dere?

 

Er en B23 etellerannet forgasser motor...

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde foreslått pluggene, men ser du har tenkt å kjøpe nye så..

 

Samme skjedde med meg i fjor vinter, men da gikk bensinpumpa som følge av at tanken ble helt tom, men siden du allerede har sjekka at det kommer bensin så er jo det ute av saken..

Bil i dag: 99' BMW 320i *savner honda*

Tidligere: 79' Civic, 92' Civic HB, 97' Civic HB, 94' Civic HB Vti, 97' Civic HB Vti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en B230K motor, så på lappen i motorrommet...

Anyway, var ute og bytta plugger, pluggkabler, fordelerlokk og rotor i stad.

Først og fremst så satt rotoren som et helvette, og den knakk i flere biter da jeg prøvde å få den av. Men til slutt datt den av...

Nappa av en pluggledning og satt i en plugg og dytta den inntil toppen, jordingspunkt og innsug for å sjekke om det var gnist, men vi så ikke noe.

Skal bytte coilen etterpå for å sjekke om det er den... må bare varme meg litt, få i meg litt mat og på med varme klær før jeg går ut igjen!! :shake

 

Jeg TROR ikke det er noe med bensintilførsel eller lignende, for etter at den var litt lite startvillig i går, men starta til slutt, så var jeg nedom Hydro og fylte full tank, da starta den med en gang.

Så var jeg innom Statoil, og den starta når jeg dro derfra også uten problemer...

 

Men i dag, helt død... :(

 

PS: Volvo har STORE motorrom, men akkurat fordeleren der er vel litt idiotisk opplegg, så trangt og uhåndterlig! :shake

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde i stad å bytte coil til en Biltema høyeffektscoil jeg hadde liggende, med lite resultat.

Målte også spenningen på den gamle coilen, den lå på litt over 11 volt, noe den skal i følge Haynes manualen (Måtte kjøpe en for å hjelpe meg litt på vei).

 

Haynes manualen sa også at jeg skulle måle motstanden over lavspenningspunktene på coilen, denne skulle ligge på mellom 0,35 - 0.90Ω.

Istedenfor lå den på 6.3 MΩ eller noe i den duren. Så målte vi motstand mellom høyspenning og lavspenning som skulle ligge på mellom 6000Ω og 9000Ω, denne lå også på 6.3 MΩ!!

 

Et annet tips fra Haynes manualen var å koble på en tenningslampe for å se om pluggene tenner / gir gnist.

Kobler på, drar bilen på starteren, men lampa blinker ikke!!

 

Så med andre ord, pluggene gnistrer ikke, coilen kan være mongo, men den nye coilen vi prøvde var jo likedan.

Jeg håper da for guds skyld ikke det er fordeleren for da må man vel ut med hele motoren omtrent for å skru på fordeleren! :rolleyes:

 

Og jeg som er så god på bilelektro... not!

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått luka vekk en del ting nå iallfall, og mener det enten er tenningsmodul eller hallgiveren som er gåen.

Kan tyde på at det er hallgiveren da jeg hadde startvansker etter at jeg gikk tom for bensin. Da var jo motoren varm, og tar jeg ikke feil er det et kjent problem at hallgiveren tar kvelden når den er varm, så den er vanskelig å starte når motoren er varm. For deretter å bryte helt sammen.

 

Får kjøpe en ny en på Mekonomen på mandag. 600,- uforutsette utgifter. Begynner å bli smått med penger allerede, og jeg har nettopp fått lønn.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallgiveren kan du berre ta eit multimeter og måla spenning så ser du om den virke. Vist den virke så er det nok tenningsmodulen/sluttrinnet som du sa som er ødlagt! Kan jo vera tansistoren i den som er ødlagt. Men er ikkje noke god på slike ting.

Volvo 740 1986mod.-B230A(B230FT)

Motorhispania Furia 2002mod

Suzuki zr chopper 89mod(solgt)

Honda pxr(borte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår