Laaars Skrevet November 3, 2006 Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 Hei! Nok et nytt problem med min nyanskaffede vinterbil... I går gikk jeg tom for bensin, fikk fylt på litt av en kanne jeg hadde i bilen (3 - 4 liter kanskje). Etter dette ville den ikke starte. Litt usikker på om den tente, eller om den bare rister mye når den går rundt (Den er jo så stille denne bilen ;)). Men så venta jeg litt, dro ut choken (Selvom motor var varm), og den startet. Nå i dag skulle jeg ut igjen.. men den starter ikke. Tenner ikke engang. Jeg skrur opp boksen over forgasseren og drar i gassvaieren, det kommer bensin iallfall. Prøvde også å helle litt bensin oppi, men ikke noe skjedde. Jeg mistenkte først at det kunne vært kondens siden jeg gikk tom for bensin som frøys i forgasseren, men jeg vet ikke jeg... Skal få en kompis hit nå så drar vi på Biltema og kjøper nye plugger osv. og ser om dette hjelper. Hvis ikke, hva tror dere? Er en B23 etellerannet forgasser motor... Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fre_D Skrevet November 3, 2006 Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 Jeg hadde foreslått pluggene, men ser du har tenkt å kjøpe nye så.. Samme skjedde med meg i fjor vinter, men da gikk bensinpumpa som følge av at tanken ble helt tom, men siden du allerede har sjekka at det kommer bensin så er jo det ute av saken.. Siter Bil i dag: 99' BMW 320i *savner honda* Tidligere: 79' Civic, 92' Civic HB, 97' Civic HB, 94' Civic HB Vti, 97' Civic HB Vti Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s4nd3r Skrevet November 3, 2006 Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 b23a motor.. :) Siter 1987" Volvo 740 turbo 1995" Chevrolet Silverado 2500 6,5l turbo Bil tråden.... Mob: 93262854.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet November 3, 2006 Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 b23a motor.. :) Siden det er en 1987-modell er det vel enten B230A eller B230K Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet November 3, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 Var en B230K motor, så på lappen i motorrommet... Anyway, var ute og bytta plugger, pluggkabler, fordelerlokk og rotor i stad. Først og fremst så satt rotoren som et helvette, og den knakk i flere biter da jeg prøvde å få den av. Men til slutt datt den av... Nappa av en pluggledning og satt i en plugg og dytta den inntil toppen, jordingspunkt og innsug for å sjekke om det var gnist, men vi så ikke noe. Skal bytte coilen etterpå for å sjekke om det er den... må bare varme meg litt, få i meg litt mat og på med varme klær før jeg går ut igjen!! :shake Jeg TROR ikke det er noe med bensintilførsel eller lignende, for etter at den var litt lite startvillig i går, men starta til slutt, så var jeg nedom Hydro og fylte full tank, da starta den med en gang. Så var jeg innom Statoil, og den starta når jeg dro derfra også uten problemer... Men i dag, helt død... :( PS: Volvo har STORE motorrom, men akkurat fordeleren der er vel litt idiotisk opplegg, så trangt og uhåndterlig! :shake Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet November 3, 2006 Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 har du sjekka om coilen får strøm? Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet November 3, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 Prøvde i stad å bytte coil til en Biltema høyeffektscoil jeg hadde liggende, med lite resultat. Målte også spenningen på den gamle coilen, den lå på litt over 11 volt, noe den skal i følge Haynes manualen (Måtte kjøpe en for å hjelpe meg litt på vei). Haynes manualen sa også at jeg skulle måle motstanden over lavspenningspunktene på coilen, denne skulle ligge på mellom 0,35 - 0.90Ω. Istedenfor lå den på 6.3 MΩ eller noe i den duren. Så målte vi motstand mellom høyspenning og lavspenning som skulle ligge på mellom 6000Ω og 9000Ω, denne lå også på 6.3 MΩ!! Et annet tips fra Haynes manualen var å koble på en tenningslampe for å se om pluggene tenner / gir gnist. Kobler på, drar bilen på starteren, men lampa blinker ikke!! Så med andre ord, pluggene gnistrer ikke, coilen kan være mongo, men den nye coilen vi prøvde var jo likedan. Jeg håper da for guds skyld ikke det er fordeleren for da må man vel ut med hele motoren omtrent for å skru på fordeleren! :rolleyes: Og jeg som er så god på bilelektro... not! Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet November 3, 2006 Rapporter Share Skrevet November 3, 2006 Hva om du setter tenningslampa på ledningen fra coilen til fordeleren? Den biltema-coilen er det en som er beregnet for elektronisk tenning? Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ts Skrevet November 4, 2006 Rapporter Share Skrevet November 4, 2006 ¨b230k motoren har et fint tennings annelgg når det funker... men får man problemer med det er det oftest best å bytte det om til vanelig a system med stift tenning!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet November 4, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 4, 2006 Har fått luka vekk en del ting nå iallfall, og mener det enten er tenningsmodul eller hallgiveren som er gåen. Kan tyde på at det er hallgiveren da jeg hadde startvansker etter at jeg gikk tom for bensin. Da var jo motoren varm, og tar jeg ikke feil er det et kjent problem at hallgiveren tar kvelden når den er varm, så den er vanskelig å starte når motoren er varm. For deretter å bryte helt sammen. Får kjøpe en ny en på Mekonomen på mandag. 600,- uforutsette utgifter. Begynner å bli smått med penger allerede, og jeg har nettopp fått lønn. Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knut Inge Skrevet November 4, 2006 Rapporter Share Skrevet November 4, 2006 Hallgiveren kan du berre ta eit multimeter og måla spenning så ser du om den virke. Vist den virke så er det nok tenningsmodulen/sluttrinnet som du sa som er ødlagt! Kan jo vera tansistoren i den som er ødlagt. Men er ikkje noke god på slike ting. Siter Volvo 740 1986mod.-B230A(B230FT) Motorhispania Furia 2002mod Suzuki zr chopper 89mod(solgt) Honda pxr(borte) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet November 6, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 6, 2006 Problem solved... var tenningsmodulen! :) Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.