Gå til innhold

Omkostninger ved å ta en sak til retten?

Ranger emnet


momo

Anbefalte innlegg

Hey.. Snuten tok lappen min, men jeg nekta for førerkortbeslaget, og grunnen er at "videobeviset" de hadde er meget dårlig. (det står i et T kryss, og du ser ikke at det er min bil når jeg kjører forbi, de har også målt meg mellom to punkter, og du ser ikke på videoen at jeg passerer pungt 2), en annen ting jeg reagerte på var at jeg var 0.1 km/t over grensa for å miste lappen (!), men politiet er vanskelige som faen å ha med å gjøre så jeg skal være det samme mot dem. Jeg mener at det er snakk om så liten margin at de ikke kan ta et førerkort basert på det. (selv om de trekker fra). Vet ikke om de starter og stopper en stoppeklokke eller hvordan de måler jeg? Er tiden startet eller stoppet manuellt er det jo bare politimannens reaksjonevne som har bestemt om jeg mista lappen eller ikke..

 

Men uansett, hva må jeg regne med i utgifter for å ta saken i retten?

Jeg skal til avhør til uka, og vurderer å klaske i bordet at jeg enten får kun bot, eller byebye see ya in court. Jeg har selvsagt nekta for alt enn så lenge.

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå i retten! Da vil retten foreta en bevisvurdering (tro det eller ei, men retten er faktisk objektiv og er ikke "på politiets side"), og vurderer om politiet har gode nok bevis til å gi bot/inndra førerkortet. Det du risikerer av saksomkostninger er vel ca 2000 kr hvis du taper, men selvsagt ingenting hvis du vinner.

 

 

Uansett om du virkelig har tenkt deg i retten eller ikke, så ikke godta forelegg og inndragning. du kan når som helst ombestemme deg og likevel godta forelegget og inndragning uten å pådra deg noen form for saksomkostninger.

 

Når det er sagt så varierer det veldig hvor lang tid det tar før saken kommer opp for retten, så du må nok uansett belage deg på å være uten lappen en god stund. dette er ganske tragisk, siden du sikkert vil miste den for 3 mnd (0,1(!) over). Du kan risikere at saken kommer for retten et par uker før inndragningstiden er ute... Slik er det desverre, men behandlingstiden varierer veldig fra sted til sted.

 

Og til dere som begynner å rope om tre ukers fristen : Politiet har tre uker på seg til å sende saken inn for retten.

 

Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende jeg misforstod det du skrev litt, men er du ute etter å bare få bot? eller slippe unna med alt?

 

Er ikke så smart å si i avhør "gi meg bot eller see ya in court", da har du vel teknisk sett faktisk innrømmet å ha begått udåden... Men vet ikke helt hva du er ute etter..

Bil i dag: 99' BMW 320i *savner honda*

Tidligere: 79' Civic, 92' Civic HB, 97' Civic HB, 94' Civic HB Vti, 97' Civic HB Vti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vil fram til er at jeg kan godta å bare få bot, så lenge førerkortbeslaget strykes. Jeg tenkte at det var enklere å få gjennomslag med det enn å bli helt frikjent. Tenkte jeg skulle prøve å forhandle meg til det.

 

Om jeg godtar alt blir det 3mnd beslag + 8000,- i bot.

om jeg tar det til retten og taper, blir det 3mnd + 9.500 i bot + omkostninger

 

Men hva om jeg tar det til retten da, også tar det ca 2 mnd før jeg kommer dit, også bestemmer de at jeg må miste lappen likevel.. blir det da de 2mnd + de 3mnd jeg må miste? Eller blir de 2 mnd jeg har ventet på saksgang trukket fra?

 

ca 2000 i omkostninger var ikke mye.. hmm får tenke litt :D

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tia gjelder fra de først tar lappen din. De har 3 uker på seg fra beslag til de må sende sakspapirer til retten. Hvis du skal i retten, skaff deg advokat..

Husk nå på at purken og retten er på lag og vil mest sansynlig spise deg til frokost.

 

Jeg har vært med på en rettsak der purken sitter og lyver så det renner av han, uttalte seg om ting han ikke hadde noen grunnlag for å i det hele tatt begynne å forstå, og retten hadde full tillit til svinet og vektla vitneuttalelsen hans sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vil fram til er at jeg kan godta å bare få bot, så lenge førerkortbeslaget strykes. Jeg tenkte at det var enklere å få gjennomslag med det enn å bli helt frikjent. Tenkte jeg skulle prøve å forhandle meg til det.

 

Du er vel ikke helt i posisjon til å begynne å forhandle vel.....? :shake

 

Har du først vært kjekk nok til å hvile høyrefoten tungt på pedalen, så får du ta straffen som en mann dersom du er uheldig nok å bli tatt!

Med mindre det er foretatt grove overtramp fra myndighetenes side...

 

Dessuten, hvis du velger å ta dette til retten så bør du ha advokat som Analex sier. Og advokatsalæret kan vel fort overgå saksomkostningene, skulle jeg tro....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når politiet ser deg slår de på en bryter på ett punkt(A) og tar opp "jakten". Når de passerer punkt A slår de bryteren over og måler deg i 2km.

En kamerat var veldig nyskjerring på hvordan de kunne ta han når de kom i motsatt, og da forklarte de om disse punktene. Så man er aldri trygg

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, det gjøres manuelt, og i tillegg skal politimannen trekke fra 20 meter på stoppunktet, noe jeg finner høyst usannsynlig at de klarer. Jeg lå f.eks ca 300 meter rett foran politibilen da han liksom beregnet 20 meter, så det første jeg tenkte var å klage.. Men så lå jeg jo 12 km/t over førekortbeslag, så om jeg fikk endret det til 40 meter eller noe hadde jeg fortsatt mistet lappen lenge..

 

De trenger ikke måle deg over 2 km, da er det jo bare å stoppe etter 1 km og se gjennomsnittsfarten synke.. Mens purken står parkert bak deg og banner, "helvete, nå mister vi julebonusen!" før du kjører videre 1 km til og de må snu.. Men de må ha et visst antall meter å måle deg på, men det er lavt.. 200 meter kanskje?

 

Sånn måler de: Du passerer punkt A, de starter tidtakingen. De passerer punkt A i samme retning som deg (hvis de må snu bilen først, har de god tid til det), de starter å måle lengden. Derfor kan de ta deg når du kommer andre veien.. Du passerer "20 meter før" punkt B, de stopper tiden, og de passerer punkt B, og stopper lengdemålingen.. Da har de tiden du har brukt på å kjøre x km, og da regner de x meter/x sekunder og du mister ofte lappen

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro ramma på sakgsomkostningene på en slik sak ligger på mellom 500,- til 4000,- kroner.

 

I følge de jeg prata med på Rettsmøte i dag ville omkostningene komme på ca 5000,-

Om man har gjort noe ulovlig har ingen ting å si, om politiet kan BEVISE at du har gjort noe ulovlig er det det dreier seg om.

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, det gjøres manuelt, og i tillegg skal politimannen trekke fra 20 meter på stoppunktet, noe jeg finner høyst usannsynlig at de klarer. Jeg lå f.eks ca 300 meter rett foran politibilen da han liksom beregnet 20 meter, så det første jeg tenkte var å klage.. Men så lå jeg jo 12 km/t over førekortbeslag, så om jeg fikk endret det til 40 meter eller noe hadde jeg fortsatt mistet lappen lenge..

 

De trenger ikke måle deg over 2 km, da er det jo bare å stoppe etter 1 km og se gjennomsnittsfarten synke.. Mens purken står parkert bak deg og banner, "helvete, nå mister vi julebonusen!" før du kjører videre 1 km til og de må snu.. Men de må ha et visst antall meter å måle deg på, men det er lavt.. 200 meter kanskje?

 

Sånn måler de: Du passerer punkt A, de starter tidtakingen. De passerer punkt A i samme retning som deg (hvis de må snu bilen først, har de god tid til det), de starter å måle lengden. Derfor kan de ta deg når du kommer andre veien.. Du passerer "20 meter før" punkt B, de stopper tiden, og de passerer punkt B, og stopper lengdemålingen.. Da har de tiden du har brukt på å kjøre x km, og da regner de x meter/x sekunder og du mister ofte lappen

 

 

Det du sier om at de skrur av måleren 20 meter FØR du passerer stedet må vel være feil? da får du jo bare raskere gjennomsnitsfart enn det du har! så du mener vel at de stopper den 20 meter etter punktet ? for da blir det lavere fart!

 

HAr forresten også hørt at minste avstand for måle gjennomsnitsfart er 400 meter, men korrekt meg om jeg tar feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår