Gå til innhold

kan noen hjelpe meg med mitt lydsystem ?

Ranger emnet

VolvoSkrue

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg trenger littegranne hjelp med lyden i min bil.

Dette er mitt oppsett:

en stk dvd/mp3/multimedia spiller.

2 stk: 12" basser i kasse

2 stk: forsterkere av merket SilverSonic

og 4 stk vanlige høytalere av merket Gas og Blitz, Gas forran og Blits bak.

jeg legger ut noen bilder med forklaringer slik at det ikke blir noen misforståelser, dette er et problem som virkelig irriterer meg.

Problemet er :

mye bass i forhold til musikk i de 4 høytalerne, da mener jeg med det at musikken er lav, litt blurete på en måte, å justere bassen er ikke noe problem men musikken (som jeg kaller det da) er det værre med, det er akkurat som om det skulle vere noen hindringer der liksom, noe som hindrer musikken i å komme skikkelig fram.

det neste problemet er følgende:

jeg har en liten dure og knitre lyd i de 4 høytalerne ( spesiellt i de framme når jeg kjører. jeg har sett litt på dette og har en anelse om hva det kan være men jeg spør dere for å være helt sikker. jeg har også sjekket jordingen bak på spilleren og den er solid, er jordet i antennen og i selve spilleren og karoseri.

men her kommer spørsmålet, jeg har lagt høytaler og signal kabler på en side av bilen (alle utenom en) og strøm på en side for seg selv (21 kvadrat). Men uten å tenke meg om så la jeg den ene høytaler kabelen (venstre front) på samme side som strøm kabelen, nå husker jeg ikke helt om jeg la dem nærme hverandre eller ikke men.... kan dette vere grunden til at jeg får during/knitring ?

kan dette vere grunnen til dårlig lyd i de 4 ?

ps, jeg har en 245 og har boret hull i platen bak sete ryggen til strøm kabel og der går både strøm kabel og venstre høytaler front kabel i sammen igjennom hullet.

her kommer det noen bilder og forklaringer.

140_4032.jpg

Her er et bilde av bass kassen og forsterkere Noen kabler blir det jo da :)

140_4019.jpg

140_4035.jpg

Her er spilleren.

140_4037.jpg

Dette er kablene for strøm og div. bruker alle utenom høytaler kabler.

Gul og rød har jeg koblet i sammen pga. jeg vil ha spiller til å gå når tenning er av. er dette riktigt ?

Den blå går til forsterker 1(2200) for start av forsterkere. den svarte er jord og går til karosseri, har i tilegg til denne skrudd fast en i selve spilleren bak også som også går til karosseri pluss da antennen.

140_4040.jpg

Dette er den ene delen av signal koblinger. jeg har alle på bildet utenom den til sub-woofer, den hadde jeg ikke på spilleren.

140_4039.jpg

Og her er den andre delen av signal koblingene. som dere ser så er det 1 sett RCA for høytalere front og et for bak.

140_4018.jpg

Her er de to forsterkerne, den som er nermest bassen (2200) bruker jeg til de 4 høytalerne og den andre(1600) bruker jeg til bassene. hvorfor jeg bruker den største til høytalerne ? var bare for å prøve egentlig. Disse forsterkerne har 4/3/2 kanaler. Ok. Den kabelen som er nærmest bassen (Grønn) er koblet inn på front RCA på spiller. Den blå er koblet inn på RCA Rear på spiller. Den siste er koblet fra utgang på (2200) og inn på (1600) på kanal 1 og 2 pluggene som er bass forsterkeren. Er dette riktigt ?

140_4029.jpg

Slik ser det ut bak på (2200) Strøm er bro koblet over til (1600) Den kabelen som går i fra (2200) og over til (1600) er egentlig en jord kabel, jeg hadde ikke noe mere igjenn av den røde pluss kabelen. Selve jordingen til forsterkerne er jordet i karosseri. Har også bro koblet av/på kabel fra spiller.

140_4028.jpg

Her ser dere bakenden på (1600) Bassene i kassa er serie koblet (tror det heter det) så det går 1 ledning fra bass kasse som jeg da har koblet inn på (1600). jeg har på samtlige fulgt minus og pluss rettningen på alt. altså pluss på pluss og minus på minus.

Jeg håper dette hjelper dere litt, når dere nå ser hvordan oppsettet ser ut.

jeg har derimot ikke gjort noen instillinger på spilleren, men hadde en kompis som justerte på forsterkerne, han har ikke noe spes peil på dette han heller men vi prøvde, stilte inn forsterkerne slik at vi fikk best lyd, selv om det fremdeles ikke er bra.

jeg står en smule fast så jeg håper det er noen der ute som kan hjelpe meg litt.

Sier tusen takk på forhånd for all hjelp.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sikker på at du ikke har stilt for mye bass på forsterkeren som drar subbene?

Har du kobla rett i delefiltere(tar utgangspunkt i at du har både mellomtone og tweetere framme)

Det kan også høres ut som at du trenger en kondensator oppi dette ;)

Volvo 850 stv 94 mod 2.5 10v

Volvo 850 stv 97 mod 2.5 10v (påkjørt - spiker:( )

Volvo 240 stv 87 B230FK (solgt)

Audi 80 -81 mod. - Mamma sin gamle(spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondensator? det har vel ikke noe med dette problemet å gjøre? er vel sikringer på rundt 100amp eller noe, og uten at jeg vet noe om det, så tror jeg ikke de trekker så mye strøm uansett...

Om lysa ikke blinker i takt med musikken er det vel ikke noen grunn til å tro man trenger noe kondensator? om om lysa hadde blinka er det vel fortsatt ikke sikkert at kondensator hadde vært løsninga...

Er jordingspunktet til forsterkeren til høytalerene ordentlig? Om det er det, så overlater jeg resten av mulighetene til ekspertene her på forumet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rabagast1 : har prøvd å justert bass ned men problemet er der fremdeles. jeg har vanlige høytalere framme, altså ikke separerte mellom tone og tweeter, de er av typen Gas. som sagt har 4 høytalere, 2 bak og to forran.

når det gjelder dele filter så er jeg jaggu ikke sikker om jeg har det eller ikke, kameraten min trodde jeg hadde dette innebygd i forsterkerne men hordan finner jeg ut det ? trenger jeg delefilter så lenge jeg kjører det systemet jeg kjører ? Kondensator ? det er en som forsterker strømmen så forsterkere får den strømmen de trenger til en ver tid ikke sant ? jeg har ikke noe hakking eller forsterker stopp eller noe sånt, så da går jeg utifra at de får den strømmen de trenger ?

RuuDpus: den store forsterkeren har to sikkringer på 35 hver seg. nei lysene blinker ikke i det hele tatt, jeg kan ikke se noen indikasjon på at de får for lite strøm, utenom dette med lyden da.

så lenge de går som de skal og ikke streiker innimellom så går jeg utifra at jording er ok. jeg har også sett over jordingen på høytaler kabler som går inn til forsterker og de er solide, ikke noe indikasjon på at de er noe løse eller slikt.

hvis jordingen til forsterkere hadde vert dårlig så antar jeg at forsterkeren hadde stoppet opp ? den må ha konstant jording for å virke, og slutter den å virke så får jeg jo ikke noe lyd i det hele tatt men det får jeg jo så da antar jeg at jordingen er bra.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vanskelig å få noe fornuftig ut av dette, dessverre... Kan hende det er litt tidlig på morgenen på en lørdag, men syns det ble litt mye ustandardiserte koblinger her. Dessuten har spilleren din noen vanvittige skrivefeil i manualen, noe som KAN vitne om lav kvalitet på produktet også (kina-produkt av litt lavere klasse).

Ikke for å "disse" utstyret ditt, men det KAN hende det er selve utstyret som gir problemer, og ikke koblingene dine.

Når det er sagt, så håper jeg det er noen mer våkne sjeler her som kan hjelpe deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å en hostorie kort, jeg har en spiller til liggende (Sony) men det er ikke noe multimedia spiller da men... den brukte jeg før jeg kjøpte ny spiller og da virket det, men den gangen så hadde jeg bare 1 forsterker (2200). Denne spilleren hadd kun 1 linje kabel ut i fra spilleren. men etter at jeg kjøpte ny spiller og 1 stk. forsterker til så kom problemet.

GalantV6 : ok da skal jeg prøve dette, har noen y-koblinger liggende, virker egentlig fornufigt det du sier der men da har jeg et spørsmål, hvis jeg kjører Rear kabelen inn på bass forsterkeren, vil jeg ikke da få musikk bass på en måte, altså blandet bass og musikk ? siden jeg ikke har egen sub-woofer utgang på spilleren.

BoomBoxx: hva mener du med ustandariserte koblinger ? og hva slags skrivefeil snakker vi om ? ja nei skal vere enig der, har aldri vert borti denne spilleren før men de jeg kjøpte den av sa det var en god spiller, men jeg utelukker ikke at det kan vere den som er problemet, tenker da på de koblingene bak på spilleren, vannvittig mange av dem. er vana med bare en RCA kabel ut på en spiller jeg og nå har jeg brått to liksom. men at kvaliteten på selve spilleren er god det tror jeg nok, den leverer gode bilder og alt sånt.

RuuDpus: jordings kablene går rett mot karoseri stålet, ikke noe maling eller rust i mellom. og jordingen på høytaler kabler og mot forsterker er også ok. de sitter ihvertfall fast. Har tittet litt på de instillingene der og de står nesten på max, har også prøvd å justere dem ned men uten noe godt resltat. jeg fikset derimot skurringen i dag, la opp en ny høytaler kabel og denne gang lot jeg strøm kabelen gå alene hele veien igjennom og det hjalp. skurringen forsvant. det kan virke ut som det var strøm og signal i sammen som var problemet der.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har ingenting å si at du har den ene høytaller kablen sammen med strømmen...

ellers ser det meste av koblingene dine riktig ut, men jeg er litt enig med galant V6 ang å splinte signalen men da ville du ikke hatt den bassen som du nevner du har er brukbar og nesten "for høyt" i forhold til front/rear høytalerne... så det mest logiske uten å vite innstillingene i spiller/forsterkerne er at på spilleren har du glemte å koble ut noe demping/kompensering av noe slag -særlig når man kan lese at REAR utg og AUX in er den samme men som må "velges" i instillingene. MEN jeg mistenker mest at du har i den forsterkeren du bruker til front/rear høytalerne i feil instillinger da den kan være koblet til bro så vil du få en meget difus og tilbaketrukket fulltone lyd når du kobler på alle høytalerne i stereo.... slik jeg får inntryk at du slitter med... så ta noen bilder av de forkjellige brytterne/velgere så skal vi se om feilen ikke ligger der :) ta bilder!!

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

endelig funnet feilen.

matador : du hadde så rett så rett, det var innstillinger som måtte til på forsterkere de var helt feil innstillt. kabler var koblet riktig i fra starten av, Rear/AUX er automatisert så den var det ikke noen innstillinger på men slo av Rock, Jazz, Classic funksjonen og stillte inn bass, treb, manuelt, satte dette på minimum og lot forsterkere gjøre jobben sin og det hjalp. så nå er lyden slik den skal være, minimalt med bass på de 4 høytalerne, kjører da nesten all bass i bass elementene.

men fant ut etter en kjøretur i sta at det fortsatt durer i høytalerne, rene turbo lyden i forminsket format da. hva kan dette skyldes ?

Og en ting til jeg lurer på, jeg kjører på et lukket bass kasse system med elementene vendt utover (se bilde ovenfor) , men jeg har samtidigt sett at det er mange som setter elementene vendt inn i kassa med bakenden av elementet ut av kassa. har jeg gjort feil med kassa mi ? får jeg bedre bass lyd ved å gjøre slik de andre har gjort det ? hadde vært fint med et svar på det.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

During, eller turbo lyd om du vil i høytalerene din vil jeg tro skyldes dårlig jording.

Når det gjelder Subwooferene dine så er det ikke noe som er feil eller riktig når det kommer til det og ha magneten ut eller inn i kassa. Har du ett element som har littt over gjennomsnittlig utseende og oppbygning så kan det jo være greit og snu det for og showe litt... Er kassa di for liten er det måte og få litt mere volum på. Ellers er det hipp som happ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

During, eller turbo lyd om du vil i høytalerene din vil jeg tro skyldes dårlig jording.

Når det gjelder Subwooferene dine så er det ikke noe som er feil eller riktig når det kommer til det og ha magneten ut eller inn i kassa. Har du ett element som har littt over gjennomsnittlig utseende og oppbygning så kan det jo være greit og snu det for og showe litt... Er kassa di for liten er det måte og få litt mere volum på. Ellers er det hipp som happ...

Bass elementene er ikke av de peneste så da får de bli som de er inntill jeg får noen som er litt stiligere :)

når det gjelder jordingen som du nevner så er det følgende, det er en jord ledning som kommer fra spiller, den har jeg jordet i karoseriet, det er en skrue i mitten bak på spilleren, der har jeg skrudd fast en jord kabel som også går til karoseri pluss da antennen som går inn i spilleren. Jeg skulle vel tro at det er jord nok til spilleren ?? forsterkerne er også jordet til karoseriet.

så da skjønner jeg ingenting.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den "mini turbo" lyden kommer 99% sikkert fra coilen på bilen din det problemet blir du kvitt med en kondensator, kondensatoren hjelper til med og fjerne forstyrelser i + kabelen til forsterkeren, noe som kan forplante seg igjennom forsterkeren. hadde det samme problemet selv, men det løste seg med en kondensator.

FUSTA racing

det er fustastiskt.

audioteam@home.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider