Gå til innhold

kan noen hjelpe meg med mitt lydsystem ?

Ranger emnet

VolvoSkrue

Anbefalte innlegg

den "mini turbo" lyden kommer 99% sikkert fra coilen på bilen din det problemet blir du kvitt med en kondensator, kondensatoren hjelper til med og fjerne forstyrelser i + kabelen til forsterkeren, noe som kan forplante seg igjennom forsterkeren. hadde det samme problemet selv, men det løste seg med en kondensator.

hm, hvor stor skulle den kondensatoren ha vært da ? holder det med 1 farad ? eller må jeg ha en som er større, har du noen adresser eller noe til steder der man kan få kjøpt slike ?

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fusa: Om det var problemet i ditt tilfelle vil vel ikke det garantere at det er løsninga i hans tilfelle?

VolvoSkrue: Søk på noe noe lignende av "turbolyd" her på forumet, så finner du mange forslag om hva som kan være feilen... så får du prøve litt forskjellig, så finner du nok ut av det;)

det har jeg faktisk ikke tenkt på, det skal jeg jaggu gjøre, takk for tipset :)

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fusa: Om det var problemet i ditt tilfelle vil vel ikke det garantere at det er løsninga i hans tilfelle?

VolvoSkrue: Søk på noe noe lignende av "turbolyd" her på forumet, så finner du mange forslag om hva som kan være feilen... så får du prøve litt forskjellig, så finner du nok ut av det;)

Hvis lyden følger turtallet så er nok sjansen for at denne "turbolyden" kommer fra magnetfeltet rundt coilen som forplanter seg over i strømkabelen til forsterkerene bak, for etter som bilen vi her snakker om er en Volvo 245 så har den batteriet og coilen på samme side å det er da mest naturlig å dra stømkabelen forbi coilen på vei bakover til bilens bagasje/lasterom. Når man gjør dette så vil man om man ikke skjermer kabelen med sølv/aluminiums folie eller liknende eller monterer en kondensator nære forsterkeren eller strøm forgreningen, oppleve en "turbolyd" . Så jeg vil anbefale å sjekke ut denne teorien før du går deg bort i alle mulig andre hokuspokusteorier.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lyden følger turtallet så er nok sjansen for at denne "turbolyden" kommer fra magnetfeltet rundt coilen som forplanter seg over i strømkabelen til forsterkerene bak, for etter som bilen vi her snakker om er en Volvo 245 så har den batteriet og coilen på samme side å det er da mest naturlig å dra stømkabelen forbi coilen på vei bakover til bilens bagasje/lasterom. Når man gjør dette så vil man om man ikke skjermer kabelen med sølv/aluminiums folie eller liknende eller monterer en kondensator nære forsterkeren eller strøm forgreningen, oppleve en "turbolyd" . Så jeg vil anbefale å sjekke ut denne teorien før du går deg bort i alle mulig andre hokuspokusteorier.

Det jeg egnetlig mente var å prøve enkle gratis greier før han går til innkjøp av en kondensator hvis det bare er noe småfiks som kan fikses uten bruk av penger... En ordentlig kondensator koster fort noen kroner liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, hvor stor skulle den kondensatoren ha vært da ? holder det med 1 farad ? eller må jeg ha en som er større, har du noen adresser eller noe til steder der man kan få kjøpt slike ?

Kondensatoren din bør være dimensjonert etter annlegget, det er vanlig å regne 1F per 1000W så om annlegget ditt er på feks. 2000W sammenlagt så bør du bruke en/fler kondensator(er) på tilsammen 2F en plass du kan få billige og bra kondensatorer er hos ELTEK (http://www.dynabel.no)

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg egnetlig mente var å prøve enkle gratis greier før han går til innkjøp av en kondensator hvis det bare er noe småfiks som kan fikses uten bruk av penger... En ordentlig kondensator koster fort noen kroner liksom...

tjæ, det spørs hvor proffesjonelt du trenger den til det, jeg for eksempel bruker 2 elektrolyttkondensatorer fra ett elektrisk lokomotiv på tilsammen 2F å det funker fint som bare F.. det, selv om det ikke er ideelt så funker det enn så lenge, men skal snart bytte dem ut med 2 Dynabel kondensatorer på 1,5F hver seg, å prisen på dem er 898,- stk. å det er ikke spesielt dyrt å da får du 2 gode kondensatorer, ikke proff, men bra så lenge det ikke er snakk om konkurranse annlegg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_eSOo_: hm, når du nevner det så ligger faktisk strøm kabel sammens med signal kablene bak bass kassa, men jeg minnes at det var en som sa at å blande strøm kabel og signal kabel ikke hadde noe å si, men det er verd et forsøk å flytte det slik at strøm kabel ligger alene. for å få til det så må jeg snu forsterkerne tror jeg. takk for tipset.

RuuDpus: ja helt klart, jeg kommer til å prøve alt som kan prøves før jeg kjøper noe mere, fant ut at de var dyre, og trenger jeg to og det på 2 farad hver seg så blir en fin sum ja. den ene er på 2200 w og den andre er på 1600w så det er store forsterkere sånn sett, og da trenger jeg kondensatorer derretter også. nei vi prøver gratis løsninger først. motor (vinter bygge) er viktigere enn anlegg :)

240Råner: ja det har du helt rett i, 245 og coil/batteri på samme side og strøm kabel går jo da seffers rett forbi dette og inn i cupeen, men her skal du få noe rart, jeg hadde ikke dette problemet med det andre systemet, som da innehold: samme basskasse, 1 forsterker, 2 høytalere bak og spiller. Da hørte jeg ikke en dritt og alt var bra, kan det ha noe å si at jeg har fått to høytalere (forran) og en forsterker til ? begge forsterkerne er koblet på samme strøm kabel som er på 21 kvadrat. ps. jeg har ikke merket noe strøm tap ved å bruke to forsterkere på kabelen.

Sånn nå i begynnelsen så trenger jeg ikke noe proft, skal bygge om hele bagasje rommet til våren med plexi og div, da blir det litt andre saker.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde no lignende "problem", men du løser det kanskje ved å skru opp "Gain" på den forsterkeren til front-høyttalerne?

stillte inn systemet i går, hadde som sagt lyd problemer og det løste seg ved å justere forsterkerne og spilleren, men turbo lyden forsvant aldrig.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den turbolyden er støy, og kan jo komme av at signal og strøm ligger sammen..

ja et eller annet er det ihvertfall, skal vie noen timer etter jobb i morgen å gå over hele greia på nytt, ta i bruk alle tips som jeg har fått av dere så får vi bare håpe at det hjelper. jordingen etter min mening skal være god nok, har jorda spiller og forsterkere både i hue og r.....a så den bør være god nok.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_eSOo_: hm, når du nevner det så ligger faktisk strøm kabel sammens med signal kablene bak bass kassa, men jeg minnes at det var en som sa at å blande strøm kabel og signal kabel ikke hadde noe å si, men det er verd et forsøk å flytte det slik at strøm kabel ligger alene. for å få til det så må jeg snu forsterkerne tror jeg. takk for tipset.

RuuDpus: ja helt klart, jeg kommer til å prøve alt som kan prøves før jeg kjøper noe mere, fant ut at de var dyre, og trenger jeg to og det på 2 farad hver seg så blir en fin sum ja. den ene er på 2200 w og den andre er på 1600w så det er store forsterkere sånn sett, og da trenger jeg kondensatorer derretter også. nei vi prøver gratis løsninger først. motor (vinter bygge) er viktigere enn anlegg :)

240Råner: ja det har du helt rett i, 245 og coil/batteri på samme side og strøm kabel går jo da seffers rett forbi dette og inn i cupeen, men her skal du få noe rart, jeg hadde ikke dette problemet med det andre systemet, som da innehold: samme basskasse, 1 forsterker, 2 høytalere bak og spiller. Da hørte jeg ikke en dritt og alt var bra, kan det ha noe å si at jeg har fått to høytalere (forran) og en forsterker til ? begge forsterkerne er koblet på samme strøm kabel som er på 21 kvadrat. ps. jeg har ikke merket noe strøm tap ved å bruke to forsterkere på kabelen.

Sånn nå i begynnelsen så trenger jeg ikke noe proft, skal bygge om hele bagasje rommet til våren med plexi og div, da blir det litt andre saker.

om du har på lav passfilteret på "bassforsterkeren" så vil dette filtrere vekk de irriterende "turbo" lydene etter som de ligger langt over bassfrekvensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja et eller annet er det ihvertfall, skal vie noen timer etter jobb i morgen å gå over hele greia på nytt, ta i bruk alle tips som jeg har fått av dere så får vi bare håpe at det hjelper. jordingen etter min mening skal være god nok, har jorda spiller og forsterkere både i hue og r.....a så den bør være god nok.

ville nok sett ekstra nøye på det strømkabel støy greiene, hadde prøblemer med det i 240'n min sjøl før jeg fikk på en kondensator å da blei det borte. du får tak i bra billige kondensatorer på http://www.dynabel.no, men billigste er selvfølgelig å legge aluminiumsfolie rundt kabelen et godt stykke for og etter den passerer coilen å koble folien til jord, bare pass på at den ikke kommer i kontakt med noen kordeler fra ledningen for da kan det bli sikkelig fyrverkeri under panseret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange forslag... men du MÅ feilsøke systematisk...finn ut hvilken forsterker gir deg støy: koble helt av både signal og høytaller kablene fra hver og en og slå på for å høre etter støy og det samme med den andre ampen. Som du sier så hadde du ikke dete problemet før, og en stor kondensator har lite/ingen innvirkning på støy som kommer andre veier enn pluss kablen, for dere som ikke vet det les gjerne virke måtte til en pseudo/balansert inngang da de fleste forsterkere har slike innganger. Skal du bruke aluminiums folie rundt kablene SØRG for å jorde den i tilleg da Al har dårlige/lav magnetisk permeabilitet vil hjelpe svart lite men prøv ;)

skal du ha rimelige kondiser si ifra men generelt er en kondis det siste du trenger uanset "tømmel finger" regel... så lenge du har bra batterier og riktig ladde spenning og ikke trenger en superdupper stor dynamo på mange fantastiske super amper . *litt sarkastik* :) når jeg selv bruker en "75 Ampers" dynamo....

ang dette med at signal kablen som krysser strøm kablen bak i bagasjerommet skal ikke ha ingenting å si -refererer til pseudo balansert innganger- men da bør du du heller krysse kablene i 90 grader i forholdtil hverandre for å redusere faren for induktiv støy.

merkelig nok har jeg et mye større system med flere kabler og batterier men aldri plagges av støy -og ikke pga av alle vanlige "anbefalinger" men pga alle kontakter og kryss punktene er gjørt på riktige måtte....

240råner: les litt mer angånde kondensatorer her i forumet, det har vi flere ganger tatt opp og gjør deg din egen formening før du begynner å anbefale dens bruk ;)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider