Gå til innhold

kondensator

Ranger emnet


volvo7-9

Anbefalte innlegg

Det går fint.

 

Pluss på pluss, og minus på minus. Du kobler kondensatoren i paralell med forsterkeren (og alt annet i bilen), på samme måte som du ville koblet til en hvilken som helst annen elektrisk komponent.

 

Det heter seg for øvrig at man skal ha kondensatoren så nær forsterkeren som mulig, men da jeg er høykapasitanskondensatormotstander av natur, mener jeg heller du bør ha den så langt vekk som mulig. F.eks. legge den hjemme i boden, eller bruke den til å lage en liten bombe for å skremme naboene.

 

Du kan selge den, og kjøpe deg et skikkelig batteri isteden? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint.

 

Pluss på pluss, og minus på minus. Du kobler kondensatoren i paralell med forsterkeren (og alt annet i bilen), på samme måte som du ville koblet til en hvilken som helst annen elektrisk komponent.

 

Det heter seg for øvrig at man skal ha kondensatoren så nær forsterkeren som mulig, men da jeg er høykapasitanskondensatormotstander av natur, mener jeg heller du bør ha den så langt vekk som mulig. F.eks. legge den hjemme i boden, eller bruke den til å lage en liten bombe for å skremme naboene.

 

Du kan selge den, og kjøpe deg et skikkelig batteri isteden? :)

 

 

Nå ble jeg nyskjerrig på hvorfor du er imot kondesatorer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm, hæ? Ett batteri er vel på 12 volt uansett, i en bil ? :s

 

dumt om folk skal begynne å være artige innpå her..

 

Stort sett...

Men bare glem det, det var ikke det jeg ville frem til.

 

Det jeg ville frem til er at det finnes ikke et 12 V batteri som kan erstatte en kondensator. Dette burde folk skjønne etter hvert.

Hovedpoenget med en kondensator er å holde spenningen langt over 12 V når dynamoen må gi tapt.

Dette kan utgjøre så mye som at effekten man får ut av forsterkerne ikke halveres!

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får forresten også 16V batterier til bil med 12V uttak. har vurdert dette selv. er jo bare å stille om dynamoen til ca 18V, og kjøre annlegget der, og resten av det elektriske på 12V uttaket. problemet er vel at dette er i grenseland til hva mange forsterkere klarer. flere forsterkere som har en grense på enten 16 eller 17V, noe som egentlig kan være ganske irriterendes i enkelte tilfeller.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår