Gå til innhold

Type-X 5,25" vs. Morel Pulse 5

Ranger emnet

BoomBoxx

Anbefalte innlegg

Skal ha nye fronthøyttalere, treveis oppsett med 5,25" midbass og diskant montert i dash, og 5,25"/6,5" ren midbass i dørene på en V40. Hentet bilen på onsdag, så da er det vel på tide å starte litt research for lyd...

Morel-Pål har fristet meg med Pulse5 pga en behagelig, ikke-skarp diskant. Dette er VELDIG viktig. Ulempen er kostnadene ved å bygge ut til treveis.

Jeg hører mest på rock/punk/metal, musikk med trøkk i midbass og klar diskant, uten at den dominerer lydbildet på noen måte. Hører aldri på jazz, klassisk, osv.

For å gi et eksempel på hva jeg liker i forhold til noe "alle" har hørt: Hadde Focal Polyglass (130V2) med midbass i dør og diskant i dash tidligere, og likte IKKE den skarpe lyden i disse selv med -3dB på filteret og -3dB på 3-6kHz i EQ... (selv om jeg har hørt enda verre, altså.)

Har sett at Alpine Type-X er "klargjort" for 3-veis oppsett, noe som er veldig gunstig! Men hvordan låter disse i forhold til Morels høyttalere? Mørkere/lysere/klarere? Fint om noen med Type-X kunne forklart litt om hvordan 3-veis-løsningen fungerer også...

Normalt ville nok Morel vunnet pga pris, men får Type-X fra Indoaudio til 2500,- inkl. mva og frakt, og har allerede noen knallgode 6,5" midbass jeg kunne hatt i dørene.

Setter pris på svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Type-X har en klangkarakter som minner mye om Morel, dvs. ligger seg godt på Morel siden av en skala som går fra Morel til Focal.

Altså en behagelig, noe varm klangkarakter.

Synes personlig at diskanten virker tilsløret på en måte, men det har nok noe å gjøre med at jeg er vandt til Focal...

Det høres ikke like klart ut, enkelte instrumenter som spiller i diskantene forsvinner nesten.

Jeg ville ønsket en mellomting som kombinerer fordelene til begge uten noen av ulempene.

Har ikke hørt dette bedre enn i BMW'en til Anders med Seas elementene.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Type-X har en klangkarakter som minner mye om Morel, dvs. ligger seg godt på Morel siden av en skala som går fra Morel til Focal.

Altså en behagelig, noe varm klangkarakter.

Synes personlig at diskanten virker tilsløret på en måte, men det har nok noe å gjøre med at jeg er vandt til Focal...

Det høres ikke like klart ut, enkelte instrumenter som spiller i diskantene forsvinner nesten.

Likte beskrivelsen din. Var noe slikt jeg håpet på, egentlig. Eller noe. Nå er det jo enda vanskeligere å velge! Hehe...

Hørte på bilen til Erik Andre med Focal (Beryllium...?) nettopp, den spilte bra. Litt "mye" diskant, though, men likevel bra. Bertine Zetlitz var klar og tydelig, hvertfall! :)

Det at diskanten er noe "tilsløret" i Morel/Type-X kan vel være en fordel når man hører på rock/metal osv? Det er jo egentlig ikke mye informasjon heeelt i toppen der, annet enn symbalene, og de kan være ganske skarpe til tider.

Samtidig blir det vel mye mer homogent med diskant og mellomtone montert så tett sammen, i forhold til midbass i dør og diskant i dash, så diskanten kanskje virker mindre fremtredende selv om den står med samme innstilling. Sånn sett kan det jo hende jeg liker Focal-lyden om man har alle høyttalere i dashen (aldri hørt dette...).

Dessuten kan vel forskjellene mellom de to "lydtypene" være avhengig av montering, at Morel er mer vennlig om diskanten er vinklet direkte mot lytteren, mens Focal er mer detaljert off axis?

Tror egentlig jeg blir fornøyd uansett, de groveste forskjellene kan vel jevnes ut med EQ? :D Jeg får jo diskantene temmelig "rett i fleisen", så tror det blir Morel-lyd fremfor Focal-lyd uansett.

Spesifikasjonsmessig tenker jeg valget faller på Morel fremfor Alpine, pga følsomhet og effekttålighet, og ikke minst pris. Da jeg fant prisen på tilleggspakka med en midbass og et delefilter til, ble det temmelig dyrt med Alpine! ;)

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

type x spiller bra ja......

en gang alpine alltid alpine...hehehehe

for å ikke nevne bilen din ja tore,bør absulutt høres! blir sjelden imponeret nå på mine gammle dager,men jeg ble det i bilen din tore....

Cosworth,the search for power.

prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpine type x serien er jo høytalere laget av vifa eller som det heter nå peerless v-line. Type X er baser på vifa sin xt serie og diskanten er lilleproren til scan speak sin revelator diskant. XT-25 diskanten har bare fått skryt og jeg har ikke hørt noe negativt om disse. Mellomtonen i type x skal vist være litt dårlig i bånn, men hvis du skal kjøre 3veis er ikke dette noe problem. Du vet sikkert dette fra før av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv pulse 6 Coax.

Har ikke noe annet en positivt å si om disse.

De spiller veldigt høyt. Har en stramm og fin bass, får fram masse detaljer og er veldigt musikalske. Morrsome høyttalere å høre på. Uten at de noen gang blir for skarpe og stressendes i diskanten.

Morel - Sinfoni - Kinetik - Evus - Soundstream - Pioneer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv pulse 6 Coax.

Har ikke noe annet en positivt å si om disse.

De spiller veldigt høyt. Har en stramm og fin bass, får fram masse detaljer og er veldigt musikalske. Morrsome høyttalere å høre på. Uten at de noen gang blir for skarpe og stressendes i diskanten.

<3... Høres ut som en høyttaler for meg, ja.

Morel it is, I say. Yarr!

Har fått tilbud om et demopar også, så da er det nok bankers! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider