Gå til innhold

drivknute bytte !

Ranger emnet


Slarsen

Anbefalte innlegg

ja menn bilen må ut av verksted plassen før mandag så har lyst og få biln i orden. noen som har byttet drivknute på golf 3 her ?

 

Har du en verkstedsplass så er det vell noen der som kan vise deg det der????

 

Men uansett så er dette en smal sak å få til

Som nevnt her så er hammer et hot "stalltips"........

Løsne senterbolten på drivknuten FØR du løsner selve hjulet, jekk opp og ta av hjulet, løsne så enten bærekulen (for å ungå ny hjulstilling) eller ta mål før du demontere og løsne demperen (camber stillingen) Når dette er løsnet så er drviknuten fri i fra navet, løsne så mansjetten, og vri den så langt som du får til og bruk hammeren til å dunke den av splinsen, resten skjønner du sikkert i motsattrekkefølge. Er litt usikker på girkassen men mener at de fleste renner oljen av girkassen og du drar hele drivakslingen ut av kassen for å gjøre jobben.......

 

Lykke til.......

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg helst ha tatt ut akselen. For å slippe å måtte ta ny forstillingskontroll ville jeg helt klart ha løsnet koblinga mellom hjullagerhuset og bærekula. Husk på å løsne senterbolten til det ytre drivakselleddet før du jekker opp bilen. Dette er en 30mm mutter og den har for vane å sitte steinhardt.

 

For å løsne det indre drivakselleddet trenger du m7 12-kant. Så er det bare å ta ut akselen og feste denne i ei skrustikke. Løsne klemma som holder drivakselmansjetten ute og bøy unna mansjetten (her er det lurt å tørke unna alt overflødig fett. Dette kommer bare til å stelle i stand griseri ellers). Når du har gjort dette tar du en hammer i høyre hånd og bruker venstre hånd til å holde fast i splinesen på det ytre leddet (bøy gjerne leddet ned). Slå på den indre delen av leddet med hammeren, uten å skade skiva/-ene som ev. måtte befinne seg på utsiden av dette. Etter et par bestemte "rapp" pleier leddet å løsne. Dra så av den gamle mansjetten og tørk av akselen med ei rein fille.

 

Ta av låseklipsen som er tredd på splinesen på selve akselen og erstatt denne med den nye (som følger med det nye leddet). Pakk det nye leddet med drivknutefett og tre på den nye mansjetten (og for Guds skyld det indre festebåndet til mansjetten) . Det nye leddet tres på splinesen og så gir du det et par vennskapelige dask med hammeren for å få det til å glippe over låseklipsen. Tøm litt drivakselfett inn i mansjetten, tre på denne på selve leddet og fest det ytre festebåndet til mansjetten. Dermed er alt klart for å montere akselen igjen.

 

Bolten som holder hjullagerhuset til bærekula dras til med 50Nm.

Sentermutteren ytterst på drivakselen skal dras til med 240Nm og boltene som fester akselen til drivakselflensen med 45Nm.

 

Da bør jeg ha huska på det meste. Vær så god for hjelpa.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår